2 gånger 54 = Betta, Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    2 gånger 54 = Betta, Apistogramma

    Startar lite lugnt med bilder på hur jag snickrat på bänken idag. Karen (standard 60*30*30) kommer stå bredvid varandra med kortsidor utåt, får se om jag tröttnar på det eller om det funkar och jag ställer ett tredje ovanpå

    Uppstartsinvånarna bor i plastbalja med växter och de båda innefilterna, 50/50 vatten från mina andra 2 kar.

    Det första projektet kommer bli att få lek på mina Betta Splendens som nu bor i 222L, 1+2 är det. Karen kommer stå med någon centimeters mellanrum så att jag kan ha öppet eller avskärmat som jag behagar.

    I det andra är jag sugen på att ha någon lite mindre vanlig apistogramma, vi får se när jag kommer så långt
    Bifogade filer
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Idag handlades det silikon och rötter och ikväll har det kapats och limmats lite glas.
    Det kommer alltså bli en matta en bit utmed långsidan och en matta framför pumpen. Sen blir det trixiga att få utblåset genom mattan, de här (alla?) Eheim har ju ett ytterst kort, ovalt utblås..
    Från bilden kommer nog de vridas mot varandra så att filtrena möts. Funderar starkt på att köpa en liten bit btn eller nåt och i alla fall täcka baksidan med.
    Bifogade filer
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Då fortsätter jag mitt bloggande
      Inhandlade lite BTN Slimline idag, white limestone. Det blev..hyfsat tycker jag
      Det facket som blev utanför filterfacket, funderar på att stoppa ner några biobollar där med en luftpump i botten. Allt för att maximera filtreringen när det är en klen pump och liten volym

      Nu återstår vad jag ska göra med resterande långsidor, filtersidan om man kan kalla det så, vill jag inte måla eftersom jag periodvis vill ha fritt synfält för bettorna och lek. Å andra sidan vill jag inte måla den andra långsidan heller eftersom det är den naturliga framsidan om/när man vill vrida karet till en vanlig position.
      Svart plast? Papper? Suck och stön..
      Bifogade filer
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Mycket bra inspiration då jag tänkte få till 2 st 63 liters i tvättstugan
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Men kunde väl ändå varnat för nakenchocken på bild2 i #2
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Haha, hur fasiken så du detta...fick granska bilden rätt bra...är ju så nyfiken
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Ja det kan man väl kalla naken om man gärna vill jag har i alla fall byxor på!
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #8
                Då var det vattenfyllt
                Första bilden är filtreringsprincipen i drift, karen är identiska. Matta framför och utmed långsidan, pumpen blåser ovanför mattan och suger i botten. Ideal hade varit att ha ett rör genom mattan men det gick inte att lösa hyfsat enkelt med dessa småfilter.
                I glipan bakom slimlinen i vinkeln utanför filterfacket har jag en syresten i botten och keramiska biobollar ovanpå. I botten är det infart för vatten och så skvalpar det över kanten högst upp.
                Med lite tillväxt i mattorna försvinner de nog rätt bra mot bakgrunden
                Mellan karen har jag en centimeter springa för att kunna ha fritt synfält eller inte, lagom for det tunna liggunderlaget, smidigt t.ex. vid lek med Bettor.
                Rötterna flyter fortfarande trots att de legat en vecka så scapingen kan inte göras klar och det är därför växterna står i krukor fortfarande.
                Aquarelle 15W tjockisar i båda karen.

                Lite sladdar blev det till slut eller

                Jag vet! att det inte är bäst med omålad ställning men det får bli ett senare problem kanske förmodligen får jag på dörrar så småningom och så sitter det lite arbetsbelysning där under
                Bifogade filer
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                Arbetssätt...