Monsterfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    Ursprungligen postat av danne0301
    Du hade honom på listan.
    Du valde att inte nämna de som har större kar.
    Jag valde sedan att ignorera din parentes, så som du är selektiv med att acceptera förklaringar.
    För att citera mig själv:
    Jag har inga problem med att folk håller monsterfiskar om de ger dem den miljö som krävs

    Att det finns personer som har rätt utrustning rättfärdigar inte de som håller för stor fisk i otillräckliga kar. De "förklaringar" som kommit är snarare att s.k. monsterfiskar har andra krav än fisk i allmänhet, det håller tyvärr inte.
    Förtalsresonemanget visar tyvärr också på en bristande allmänbildningsnivå som ju också avspeglar sig i den övriga argumenteringen.
    Tobbe

    Kommentar

    • Whizzer
      • May 2005
      • 498

      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      nejnej.. Inte i vårt fall.. Då är det ett tecken på att vi har plågat dem tillräckligt för att de ska falla in i ett destruktivt sexmissbruk.. Hade de bara haft tillgång till knark hade de börjat knarka också.. Sorglig historia det där..

      +1
      Whizzer
      http://ninavarblane.blogspot.com

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av Tobbe R
        För att citera mig själv:
        Jag har inga problem med att folk håller monsterfiskar om de ger dem den miljö som krävs

        Att det finns personer som har rätt utrustning rättfärdigar inte de som håller för stor fisk i otillräckliga kar. De "förklaringar" som kommit är snarare att s.k. monsterfiskar har andra krav än fisk i allmänhet, det håller tyvärr inte.
        Förtalsresonemanget visar tyvärr också på en bristande allmänbildningsnivå som ju också avspeglar sig i den övriga argumenteringen.
        Tobbe
        Skulle du kunna beskriva vad en ” miljö som krävs” är?
        Du behöver kanske inte räkna upp kraven för var enskild fisk typ men några exempel vore nog på sin plats. Kanske du kunde använda någon ”vanlig fisk” som exempel också.
        Jag är genuint intresserad av denna typ av frågor och vore glad om jag fick lite mer synpunkter än mina egna.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          Ursprungligen postat av bossep
          Skulle du kunna beskriva vad en ” miljö som krävs” är?
          Du behöver kanske inte räkna upp kraven för var enskild fisk typ men några exempel vore nog på sin plats. Kanske du kunde använda någon ”vanlig fisk” som exempel också.
          Jag är genuint intresserad av denna typ av frågor och vore glad om jag fick lite mer synpunkter än mina egna.
          Zoopets artbeskrivning fungerar bra för min del, mina personliga prefenser är kanske att utrymmesbehovet anges lite snålt tilltaget.

          Dagens filosofiska inlägg:
          Enkla debattknep fungerar bäst på enkla själar

          Tobbe

          Kommentar

          • tessilago
            • July 2007
            • 373

            Ursprungligen postat av Tobbe R
            Enkla debattknep fungerar bäst på enkla själar
            Tobbe
            Jag föreslår att diskussionen fortsätter som innan, bara att alla ignorerar den förvuxna 3-åringen. Här leker vi snällt!
            Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

            Kommentar

            • Freke
              • December 2006
              • 159

              wow det finns en sån ignorera grej man kan klicka i på tobbe sweet..
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Tobbe R
                Zoopets artbeskrivning fungerar bra för min del, mina personliga prefenser är kanske att utrymmesbehovet anges lite snålt tilltaget.

                Dagens filosofiska inlägg:
                Enkla debattknep fungerar bäst på enkla själar

                Tobbe
                Jaha du! Det var ett mycket intressant och givande inlägg!


                Jag tycker att zoopets artregister är lysande men att hålla ”special fiskar” gör långt utanför detta.
                Om du skall kunna anses för seriös i den här frågan får du nog utveckla det hela lite om vi skall ta dig på allvar!


                Du har aldrig svarat på min direkta fråga om hur stort, hur många akvarier du har och vad du har i dom.
                Vilken erfarenhet har du?
                Om man har så starka kommentarer som du har så tycker jag att det är dags för ”upp till bevis”!


                Om du bara är här för att klanka ned på en grupp akvarister som inte tycker som du så gör du hela hobbyn en o-tjänst och många kan bli lidande, även du om vi inte använder kunskap och fakta när vi diskuterar här. Vi har faktiskt ett visst ansvar.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  håller med tess! låt det fortsätta som innan, då menar jag den biten där det var lugnt och sansat.
                  Förvuxna treåringar har vi inte här...förtal och kriminalitet? icke!!
                  dock rätt många olika akvarister med olika syn på akvaristik och några av dom skriver med utfällda taggar...
                  inte bra... Ingen behöver fälla ut taggarna! skapar bara onödiga irritationer...

                  Om NÅGON känner sej träffad så är det INTE meningen.. jag pratar om alla och ingen, inklusive mej själv och min katt (som löper *suck*)

                  Och upplysningsvis till folk som tittar i tråden.
                  En jobbig tråd som verkar tjatig, men den är för allas goda så kom med en tanke du också...
                  Det ger oss alla ett bredare perspektiv på lösningar vi tillsammans vill nå "peace love and understanding" ♥
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    håller med tess! låt det fortsätta som innan, då menar jag den biten där det var lugnt och sansat.
                    Förvuxna treåringar har vi inte här...förtal och kriminalitet? icke!!
                    dock rätt många olika akvarister med olika syn på akvaristik och några av dom skriver med utfällda taggar...
                    inte bra... Ingen behöver fälla ut taggarna! skapar bara onödiga irritationer...

                    Om NÅGON känner sej träffad så är det INTE meningen.. jag pratar om alla och ingen, inklusive mej själv och min katt (som löper *suck*)

                    Och upplysningsvis till folk som tittar i tråden.
                    En jobbig tråd som verkar tjatig, men den är för allas goda så kom med en tanke du också...
                    Det ger oss alla ett bredare perspektiv på lösningar vi tillsammans vill nå "peace love and understanding" ♥
                    TRodde vi tappat bort dig i röran! Gillar skarpt den sista raden!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      ja, jag vet inte vad jag ska säga eller skriva......Tydligen så är jag inte skrivkunnig, så vad gör man........

                      Nej jag håller med de andra här....det är ingen som tycker om att bli påhoppad eller förtalad...Inte jag heller.......... Jag tänker inte sjunka så lågt att jag svarar mer på det Tobbe skriver om mej, har han problem med mej som person, eller min läs/skrivkunnighet....Ja då är det hans problem, inte mitt....
                      Ang. zooppets artbeskrivningar, så är det inget fel på dem, men som Bosse skriver....Just när det gäller "specialfiskar" så är den begränsad olch otillräcklig...Vissa av de arter jag håller, finns inte ens med där.

                      Karro och Tess: Håller med till 250%
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        Jag har varit yrkesverksam djurpsykolog i många år. Jag hade under den tiden jag jobbade aktivt många djur speciellt små hundar och katter som hade grava problembeteenden på grund av dålig omväxling och för lite motion.
                        Därför måste jag undra lite när jag ser många av de "monsterakvarier" som presenteras, tyvärr oxå på en och annan publikt akvarium så har djuren inte tillräckligt med utrymme. Speciellt som ägarna hävdar att deras fiskar är intelligenta. Jag vet att man nu konstaterat att många hajar har stor intelligens och själv har jag dresserat både guldfisk och scalarer. Ett litet akvarium för en stor fisk art måste ju även innebära en kraftig understimulering av djurets hjärna... speciellt som de ofta är mycket påvert inreda ur aktiverings synpunkt.

                        Även om en muräna har en benägenhet att sitta still större delen av dygnet så måste den kunna sträcka ut och simma ibland. För det finns en regel - att muskler inte kan utvecklas utan att man använder dem. Erfarenheter från däggdjur och fåglar visar att man får grava beteendestörningar och smärtor om man inte får använda alla sina muskler - vad skulle vara ett undantag för fiskar?
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • Tobbe R
                          • May 2009
                          • 654

                          Ursprungligen postat av bossep
                          Jaha du! Det var ett mycket intressant och givande inlägg!


                          Jag tycker att zoopets artregister är lysande men att hålla ”special fiskar” gör långt utanför detta.
                          Om du skall kunna anses för seriös i den här frågan får du nog utveckla det hela lite om vi skall ta dig på allvar!


                          Du har aldrig svarat på min direkta fråga om hur stort, hur många akvarier du har och vad du har i dom.
                          Vilken erfarenhet har du?
                          Om man har så starka kommentarer som du har så tycker jag att det är dags för ”upp till bevis”!


                          Om du bara är här för att klanka ned på en grupp akvarister som inte tycker som du så gör du hela hobbyn en o-tjänst och många kan bli lidande, även du om vi inte använder kunskap och fakta när vi diskuterar här. Vi har faktiskt ett visst ansvar.
                          Tyvärr Bosse, du gör mig djupt besviken, jag hade förväntat att du skulle förstå grundläggande begrepp här.

                          För det första, om man hävdar viss praxis för att hålla djur som avviker från mångårig erfarenhet och djurskyddslagsstiftning är det upp till avvikarna att visa att det är godtagbart.

                          För det andra, vad är "specialfiskar"? Definitionen tycks vara " för stor för ett normalt akvarium"
                          Ingen av de aktuella arterna, möjligen med undantag för lungfisk, är "specialfisk". De är vanliga fiskar, rovfiskar i huvudsak.

                          För det tredje, om denna praxis är godtagbar beror inte det minsta på vilken storlek jag har på mina kar, logiskt felslut min bäste Bosse. Det beror mest på forskning även om denna är ovanlig inom området.

                          För det fjärde, lagstiftning på detta finns redan i Europa, ev. hot mot akvariehobbyn är betydligt större från djuskyddshåll än från ett förhållandevis obetydligt forum. Vad som påpekas från djurskyddshåll råkar sammanfalla med monsterfiskpraxis.

                          Tobbe

                          Kommentar

                          • jimmyas
                            • March 2006
                            • 65

                            Senast redigerad av jimmyas; 09 January 2011, 16:46.
                            --------------------------------------------------------------------------
                            jag gillar bara små och snälla fiskar


                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=7672

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              Ursprungligen postat av karrokaja
                              håller med tess! låt det fortsätta som innan, då menar jag den biten där det var lugnt och sansat.
                              Förvuxna treåringar har vi inte här...förtal och kriminalitet? icke!!
                              dock rätt många olika akvarister med olika syn på akvaristik och några av dom skriver med utfällda taggar...
                              inte bra... Ingen behöver fälla ut taggarna! skapar bara onödiga irritationer...

                              Om NÅGON känner sej träffad så är det INTE meningen.. jag pratar om alla och ingen, inklusive mej själv och min katt (som löper *suck*)

                              Och upplysningsvis till folk som tittar i tråden.
                              En jobbig tråd som verkar tjatig, men den är för allas goda så kom med en tanke du också...
                              Det ger oss alla ett bredare perspektiv på lösningar vi tillsammans vill nå "peace love and understanding" ♥
                              Tyvärr, jag kan inte se att man ska blunda för en motbjudande vana bara för att man vill vara snäll. Det är just detta beteende, att inte vilja se, som är det stora problemet i samhället.

                              Tobbe

                              Kommentar

                              • Joakim Lundgren
                                • August 2006
                                • 631

                                Att hålla dessa fiskar i akvarium som anses vara kontroversiella utan att hymla med det är en rätt ny företeelse. Därför är det bra att saken diskuteras, utan diskutioner blir det ingen utveckling. Det är lätt att bli hemmablind om man bara umgås med likasinnade, exempelvis har RTC blivit en populär akvariefisk och i det fallet kan en diskussion vara väldigt nödvändig. För egen del har jag alltid gått efter vad som rekommenderats av mer erfarna akvarister i just min nisch av hobbyn, det är lätt att gömma sig bakom argument som att "nån annan sa att det här va ok" eller "enligt tradition gör man så här". Gällande praxis behöver inte vara det mest praktiska tillvägagångssättet eller det mest etiska sättet. Praxis förändras med tiden och det är ofrånkomligt. Just nu anses inte MFK vara normen i hobbyn och vissa personer känner sig manade att differentiera MFK för att inte själva hamna i den lite otäcka utanförskapszonen. Att skapa föreställningar om vad som är sanning är det sätt vi människor gör för att förklara verkligheten samt att skapa ordning. MFK stör uppenbarligen just nu ordningen för en del akvarister och då blir det diskussion, mycket bra säger jag! Diskussion är bra. Jag uppmanar alla som har åsikter om MFK att titta in på "vårt" forum och ta del av en annan del av vår gemensamma hobby som vi älskar.
                                Jag tycker att detta citat av Foucault passar bar i sammanhanget: "genom att urskilja och definiera avvikelsen formas normaliteten". (S.37,Lander.I Genus,Normalitet och Avvikelse. Feminiteter,Maskuliniteter och Kriminalitet, Lund 2010)
                                Senast redigerad av Joakim Lundgren; 09 January 2011, 10:47.
                                AKA: Lizardking

                                Kommentar

                                Arbetssätt...