Monsterfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    Ursprungligen postat av karrokaja
    Är det inte han som är THE DUDE när det gäller channor??
    får lek på dom som vore dom guppy typ? det är väl ändå att ta hand om sina fiskar.. eller?
    Stämmer bra det, 12 olika arter i 18 kar Har själv ett gäng av hans bebisar hos mig
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      Ursprungligen postat av danne0301
      Stämmer bra det, 12 olika arter i 18 kar Har själv ett gäng av hans bebisar hos mig
      Som jag anade då... dom du fick var ju jävligt fina...
      Och så vitt jag vet så är det just lek ett tydligt tecken på att fisken trivs... eller har jag fel?
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        Ursprungligen postat av karrokaja
        Som jag anade då... dom du fick var ju jävligt fina...
        Och så vitt jag vet så är det just lek ett tydligt tecken på att fisken trivs... eller har jag fel?
        nejnej.. inte i vårt fall.. då är det ett tecken på att vi har plågat dem tillräckligt för att de ska falla in i ett destruktivt sexmissbruk.. hade de bara haft tillgång till knark hade de börjat knarka också.. sorglig historia det där..

        vi har odlat rockor, channor, fengäddor, och många andra arter som många skulle ge en hand för att odla..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Ursprungligen postat av Tobbe R
          Eftersom du inte förstår vad jag skriver:

          Dina läromästare har monsterfiskar men inga monsterkar. vilka monsterfiskar? Har någon av oss de monsterfiskar som blir störst? nej, alla har vi fiskar i sådan storlek att våra kar är fullt tillräckliga, och dessutom har ingen av oss några sådana fiskar att vi kommer att behöva orealistiska kar..

          Ditt 720 är så vitt jag förstår upptaget av 11 st missbildade större ciklider och fler är på gång, får det plats gars också? Tycke och smak vad gäller missbildade.. jag kan se det som att du har ett filter fullt med mat? men eftersom jag har respekt för alla fiskar tycker jag inte det.. du har ett sällskapsakvarium varken mer eller mindre..

          Även om du tänker göra större förändringar i 720 är det för litet, det dubbla kunde vara rimligt. Och du håller dina yngel i ett kar som gör det osmidigt att uppfostra dem? (ser fortfarande ingen respons på min lista med medlemmar som har över 1500L?)

          Jag vill också vänligen be dig att fixa ditt tangentbord, de slumpmässigt fördelade punkterna gör dina inlägg svårlästa. Också tycke och smak, har du så begränsad läsförmåga att det blir svårt för dig kanske du inte ska vara här?

          Tobbe
          Det enda som händer här är att du gör bort dig.. och ang förtal är det förtal så länge du inte anger källor.. sitter du och ljuger (även på internet) gör du dig skyldig till just förtal.. Du gör dig alltså skyldig till lagbrott.. Visserligen har jag svårt att tänka mig att det skulle bli en sak av det men eftersom Zoopet faller under svensk lagstiftning och alla medlemmar här har lika värde i en demokrati så är det lik förbannat ett lagbrott.. Det du kan göra är att inleda allt med "Jag tycker".. ett tips i all vänlighet..

          Du tar dessutom tråden längre och längre ifrån dess huvudsyfte genom personangrepp och provokationer.. Den enda som kommer att göra bort sig här är du oavsett hur mycket du försöker få en reaktion från någon av oss.. Bara att du lägger så mycket tid på att hitta information om oss gör dig faktiskt lite läskig.. Jag vet tex att kjell med många är fantastiskt seriösa akvarister, därav mitt/vårt intresse av denna tråd över huvud taget.. Vi försöker och lyckas gång på gång med att visa att även vi är sjukt seriösa men när folk som du ska göra allt för att sabotera blir man självklart förbannad.. du är ju helt klart i minoritet här, som sagt, jag tycker att du är en idiot men jag är villig att dö för din rätt att vara det.. Vi bjuder in till en öppen diskussion.. ingen har blivit påhoppad för att de kritiserar det vi gör på ett genomtänkt och civiliserat sätt.. under denna tråds gång har det snarare blivit så att det mer och mer visar sig att vi har fler likheter än olikheter, vi har fått nya medlemmar, vi har öppnat för att ha ett segment med (icke mfk-fiskar) på ett riktat forum för att visa vår goda vilja.. Kjell har bjudits in för att få ta del av våra funderingar angående listan och säkerligen många andra arter som ni inte ens tänker på..

          Vad får vi tillbaka?

          Ingen kan undvika att förstå att du är emot vår sida av hobbyn även om många av oss ÄVEN sysslar med mindre kontroversiella fiskar. Kan du nu vänligen lämna denna tråd? Du kan ju skriva som signatur; "För övrigt anser jag att mfk bör förgöras" så går poängen fram oavsett vad du skriver..
          Senast redigerad av ettfettbranamn; 08 January 2011, 15:56.
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av karrokaja
            Är det inte han som är THE DUDE när det gäller channor??
            får lek på dom som vore dom guppy typ? det är väl ändå att ta hand om sina fiskar.. eller?
            Jag förstår vad du menar men jag är kanske riktigt med på det i alla lägen.
            I ett akvarium som ditt stora är det troligtvis ett täcken på fiskarna trivs när dom spontant leker.
            Men i de flesta fiskodlingar är det långt ifrån naturliga förhållanden och Diskus och andra leker som du säger som Guppy.
            Som ett exempel på naturliga förhållanden versus akvarium. I en av ”mina sjöar” finns en stor population av levandeföddare typ guppy. När jag skulle plocka upp några av dom för att köra in mitt Nano kar upptäckt jag att det bara var honor. Jag tyckte detta var intressant så jag fångade ett 100 tal och gick igenom dessa, inte en enda hane! Nu har vi fångat ett par hundra (de flesta yngel som inte var könsmogna) på lite olika platser och har dessa i ett par 4000l tankar. Om några månader skall vi plocka upp dessa och se vad som hänt. Av de större fiskarna tycktes det som om det var 100 % honor. Det skall bli mycket intressant att se vad som händer!
            En annan mycket intressant iakttagelse är att jag hade ett 20 tal yngel med de 5 större fiskarna i mitt akvarium på 37 liter. (Alldeles för litet, jag vet! Men jag vill se skillnaden på dessa och de som simmar i de stora tankarna.) Jag har inte noterat något som hälst intresse av de större fiskarna för ynglen. I förgår ville jag göra det lite trevligare för fiskarna och stoppade i lite växter i samband med vattenbytet. I går upptäckte jag att aggressiviteten ökade och en av fiskarna tycktes vara riktigt dominant. I dag var det 0 yngel! Varför? Det kan naturligtvis vara mycket som hänt men det tål att funderas på.
            Om min teori är att dessa fiskar delar upp sig på han och hon kolonier i sjön (troligtvis pga. Årstid) så kan vi inte erbjuda ens en guppy något som liknar deras naturliga förhållanden ens i ett gigantiskt akvarium!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              Ursprungligen postat av bossep
              Jag förstår vad du menar men jag är kanske riktigt med på det i alla lägen.
              I ett akvarium som ditt stora är det troligtvis ett täcken på fiskarna trivs när dom spontant leker.
              Men i de flesta fiskodlingar är det långt ifrån naturliga förhållanden och Diskus och andra leker som du säger som Guppy.
              Som ett exempel på naturliga förhållanden versus akvarium. I en av ”mina sjöar” finns en stor population av levandeföddare typ guppy. När jag skulle plocka upp några av dom för att köra in mitt Nano kar upptäckt jag att det bara var honor. Jag tyckte detta var intressant så jag fångade ett 100 tal och gick igenom dessa, inte en enda hane! Nu har vi fångat ett par hundra (de flesta yngel som inte var könsmogna) på lite olika platser och har dessa i ett par 4000l tankar. Om några månader skall vi plocka upp dessa och se vad som hänt. Av de större fiskarna tycktes det som om det var 100 % honor. Det skall bli mycket intressant att se vad som händer!
              En annan mycket intressant iakttagelse är att jag hade ett 20 tal yngel med de 5 större fiskarna i mitt akvarium på 37 liter. (Alldeles för litet, jag vet! Men jag vill se skillnaden på dessa och de som simmar i de stora tankarna.) Jag har inte noterat något som hälst intresse av de större fiskarna för ynglen. I förgår ville jag göra det lite trevligare för fiskarna och stoppade i lite växter i samband med vattenbytet. I går upptäckte jag att aggressiviteten ökade och en av fiskarna tycktes vara riktigt dominant. I dag var det 0 yngel! Varför? Det kan naturligtvis vara mycket som hänt men det tål att funderas på.
              Om min teori är att dessa fiskar delar upp sig på han och hon kolonier i sjön (troligtvis pga. Årstid) så kan vi inte erbjuda ens en guppy något som liknar deras naturliga förhållanden ens i ett gigantiskt akvarium!

              förlåt ytterligare ot men fyfan vad intressant.. har du en tråd på detta?
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Jag kan inte förstå varför vi skall hänfalla till skitkastning hot osv. i den här tråden.


                Detta tyder på att ni är en riktiga barnrumpor som borde hållas i sandlådan och slänga sand i ögonen på varan.


                Skärpning från alla håll!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  förlåt ytterligare ot men fyfan vad intressant.. har du en tråd på detta?
                  Nej och jag tvivlar på att det blir någon.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    Ursprungligen postat av bossep
                    Nej och jag tvivlar på att det blir någon.
                    pm'a om det blir det.. eller om du skrivit om det på annat håll..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jag kan inte förstå varför vi skall hänfalla till skitkastning hot osv. i den här tråden.


                      Detta tyder på att ni är en riktiga barnrumpor som borde hållas i sandlådan och slänga sand i ögonen på varan.


                      Skärpning från alla håll!
                      Om någon sitter och ljuger kan det ju inte vara smutskastning att rätta personen? Jag förstår faktiskt inte hur du menar? tycker snarare att det är en underreaktion på vissa av påhoppen.. Skulle vi försvara oss mot allt skulle det snarare bli ett onödigt liv här.. om någon säger att du är en dålig pappa på felaktiga grunder reagerar du ju självklart på det.. Ska diskussionen skötas på ett sådant sätt att "vi" ska sitta och ta emot vissa felaktiga och ganska grova anklagelser för "husfridens" skull för att kunna informera om vår hobby är det ju inte särskilt rättvist..
                      Senast redigerad av ettfettbranamn; 08 January 2011, 16:56.
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Freke
                        • December 2006
                        • 159

                        Ursprungligen postat av Tobbe R
                        Allt enl. egna uppgifter. Var blev då 1500 liters karen av som jag blev upplyst om innehades av var och varannan monsterägare?

                        Jag blev utmanad på en tävling, föreslår en annan: Vi tar med en djurskyddsinspektör på besök hos ett antal medlemmar på resp. forum och räknar antalet anmärkningar

                        F.ö anser jag att bossep borde veta bättre än att uppmuntra de här dumheterna.

                        Tobbe
                        Jo alla dom stora baljorna finns där men du har bara hoppat över dom.. Varför tar du inte upp, Teggner, Jimmy, Freke å många andra???
                        Så har du inget annat å göra än att försöka förstöra denna tråden så tycker jag att du går & byter vatten i dina tvålkoppar så vi andra kan få ha en normal & sansad diskussion.. För det är jävligt störande att ha en sån som du som bara vill förstöra för andra..

                        Men gör du så att du ringer micheal diemer på jordbruksverket å ber han delta i diskussionen.. Så kan vi alla få fakta över vad lagen säger & hur dom kommit fram till att fiskarna skall få säljas i handeln..
                        Senast redigerad av Freke; 08 January 2011, 17:20.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                        Kommentar

                        • exiton
                          • July 2009
                          • 121

                          Vad ska man säga haha han har gjort det igen öppnat munnen helt utan att veta vad han pratar om. Nä nu blandar du in mig, vad jag har och inte har vilket du inte har en aning egentligen eller hur? har du varit här och kollat kanske?. Du är välkommen haha.. Men lilla gubben det är som många nämnt väldigt olagligt enligt svensk lag. Så ja... hmm du ger dig inte utan fortsätta förtala människor (bland annat mig) och leka detektiv vilket är i mina ögon nått otroligt patetiskt. Jag vet inte vilka stadgar ni har här på zoopet elr hur mycket ni tolererar men jag skulle vilja be någon admin om det är möjligt att banna tobbe i alla fall från den här tråden då han inte tillför något mer än provokation, förtal och avvikelse från ämnet. Men absolut inte låsa tråden. Nä åter tobbe ledsen men du är skrattretande önskar du visste bättre så tom du hade kunnat delta i den här diskussionen som i övrigt håller en väldigt trevlig och bra ton.
                          Jag tror att om han inte blir bannad så tror jag det bästa är att bara ignorera han. Så från och med nu rekommenderar jag att vi inte svarar på ett inlägg han skriver.
                          btw följ ettfetts råd och ring han vi pallar inte me dig

                          Så nu back to topic tack.


                          Det är nästan ett måste att den här tråden bör finnas här och att den här diskussionen tas! Det är helt i tiden och var tvunget för eller senare! Men ska ni i zoopets ledning acceptera såna påhopp, förtal och provokation det enda han gör är ju att försöka få tråden ständ vilket jag hoppas ni ser.
                          Senast redigerad av exiton; 08 January 2011, 18:04.
                          Moderator @ mfksweden.se

                          Kommentar

                          • Tobbe R
                            • May 2009
                            • 654

                            Ursprungligen postat av danne0301
                            Ja usch den där Parachanna är en riktig fiskplågare, i sina 540 (flera stycken), har han 2 fiskar per kar.
                            40-50cm fisk totalt på 540L fy vad elakt.
                            Hade du kunnat läsa innantill hade du sett att jag har inga invändningar mot honom, eftersom jag vet att han bara har channor. Läskunnighet någon?
                            Tobbe

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              Om någon sitter och ljuger kan det ju inte vara smutskastning att rätta personen? Jag förstår faktiskt inte hur du menar? tycker snarare att det är en underreaktion på vissa av påhoppen.. Skulle vi försvara oss mot allt skulle det snarare bli ett onödigt liv här.. om någon säger att du är en dålig pappa på felaktiga grunder reagerar du ju självklart på det.. Ska diskussionen skötas på ett sådant sätt att "vi" ska sitta och ta emot vissa felaktiga och ganska grova anklagelser för "husfridens" skull för att kunna informera om vår hobby är det ju inte särskilt rättvist..
                              Jag tycker bara att hota med myndigheter och kalla folk för kriminella inte hör hemma på det här forumet. Jag tycker förståss inte att ”NI” skall behöva ta en massa skit! Men jag TROR att en bra förklaring kan vara mer till nytta för oss som inte är i något läger utan försöker bilda oss en uppfattning.
                              Att det kanske inte ”biter” på en del tror jag nog ”NI” kan ta och bara ignorera det om ”NI” har rätt.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • danne0301
                                • July 2009
                                • 1128

                                Ursprungligen postat av Tobbe R
                                Hade du kunnat läsa innantill hade du sett att jag har inga invändningar mot honom, eftersom jag vet att han bara har channor. Läskunnighet någon?
                                Tobbe
                                Du hade honom på listan.
                                Du valde att inte nämna de som har större kar.
                                Jag valde sedan att ignorera din parentes, så som du är selektiv med att acceptera förklaringar.
                                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                                2 gånger 54L odlingsprojekt
                                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...