Monsterfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Va bra att det finns ett forum för de som har stora fiskar - det finns som sagt många bra hemsidor på nätet, faktiskt fler än jag har naglar så det vore du jobbigt om alla dom vore en nagel i mitt öga. Jag deltar som sagt också sporadiskt på en del av dom (när de pysslar med sådant som jag är intresserad av) så då sätter jag väl då självmant nageln i mitt eget öga då.

    Sedan är det väl ju bra då om flera Zoopetare är aktiva på MFK - undrar varför inte någon av dom då informerade om uppropet för här skrevs det en hel del om det.
    Skönt att vi fått det ur världen då.. Då har vi alltså svart på vitt att det är en bra sak att vi finns.. Jag tycker det är bra att det finns ett forum för små fiskar också.. (alla är med på den)

    Ja, man kan fråga sig varför vi inte fick den informationen.. Om en nästa gång något sådant sker kanske herrn kan tänka sig att skicka ett mail så är vi HELT säkra på att ha en representant där? Det är säkert vårt eget fel att vi inte hade det denna gång men för ytterligare info i denna fråga kan du ju skicka mig ett PM i denna fråga så har vi uppnått något konstruktivt idag?
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Lutt
      Men ursäkta mig så himla mycket att jag inte är synsk, men så här skrev du i första inlägget.



      Jag visste inte att Jaget var en helt annan person och en hemlig forumsdel som fattar viktiga akvarieproblem här i Sverige.

      Sen så började du rabbla om ni och vi, dom och oss och hela hey baberiba. Det här funkar inte.
      Nja, uppropet startade Patrik och det är också han som är ansvarig. Sedan är det väl upp till var och en om man vill sluta upp - jag snappade upp det på ciklid.se och skrev om det på Zoopet. Du är ju själv (i likhet med mig) uppenbarligen medlem i såväl NCS som på ciklid.se http://www.ciklid.org/forum/member.php?u=9280 så då borde väl oclså du ha sett det. det har ju dessutom stått om det i Ciklidbladet så det borde väl inte vara någon större hemlighet för dig

      vad gäller frågan om olämpliga fiskar så skrev jag ovan att det är något som jag driver men

      Listan som sådan diskuterar jag dels via direkt kommunikation med kunniga personer, dels på det slutna forum som finns för de akvarister som har anmält sig för att "arbeta" med myndighetsrelaterade frågor. Upprop om detta har hållits på alla stora akvarieforum i Sverige och de som anmälde sig deltog på ett möte i Varberg. Bl.a. några av de som har deltagit i denna tråd deltar på detta forum.
      Så enkelt var det
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        såå.. var anmäler man sig som frivillig till att arbeta med myndighetsrelaterade frågor?
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Svaret borde då vara.. Vissa ser en tjusning, andra inte..

          Nej, det finns ingen djurskyddslag som reglerar detta på ett vettigt sätt.. alla vill dock se en..

          Med detta som bakgrund kanske man kan se varför tråden gått som den gick.. Tillräckligt stort är en bedömningsfråga, tills en lag stiftats eller en majoritet av alla akvarister skrivit under på hur förhållandena ska se ut gäller bara sunt förnuft.. Det är lätt att kritisera andra för deras tankesätt, svårare att vara förstående..

          Vi har kommit fram till att INGEN ser tjusningen i att hålla fiskar i ett för litet kar.. INGEN plågar sina djur medvetet eller enligt deras sätt att se på saken.. Det finns dock folk som ingen vill se hålla fisk, alltså.. frågeställningen borde vara vad vi TILLSAMMANS ska kunna göra för att förändra situationen..
          Där har vi vad jag anser är ditt bästa inlägg samt ett av de bästa tråden!

          Det är en fråga om tycke och smak enda tills man kommer till arter alla är överrens om. Vad är då problemet i debatten? Konkreta förslag behövs då säkert de flesta (iaf flera av) "felköparna" inte ens behagar att söka eller ta till sig information.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            såå.. var anmäler man sig som frivillig till att arbeta med myndighetsrelaterade frågor?
            Ta kontakt med Patrik i första hand och sedan kan även Kjell och Admin hjälpa till.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              såå.. var anmäler man sig som frivillig till att arbeta med myndighetsrelaterade frågor?
              Du kan skicka ett pm till PatrikMalmo. Har är nog mest aktiv på ciklid.se samt på plantswap.se så det är kanske bäst att först först försöka där, men han är nu även reggad här så du kan även funka på Zoopet.

              Dock så har han ett stressat jobb så det är långtifrån säkert att han hinner svara direkt.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Där har vi vad jag anser är ditt bästa inlägg samt ett av de bästa tråden!

                Det är en fråga om tycke och smak enda tills man kommer till arter alla är överrens om. Vad är då problemet i debatten? Konkreta förslag behövs då säkert de flesta (iaf flera av) "felköparna" inte ens behagar att söka eller ta till sig information.

                Mm, som sagt, vi jobbar (nu menar jag ALLA) på olika sätt men åt samma håll.. Självklart vill jag/vi se en reglering.. som många sagt, parooner har INGET (likt många pangaseus) att göra i handeln.. Vi som vet vad vi gör har ingen nytta av stora leverantörer men det kan ändå främja hobbyn att det finns en MÖJLIGHET att ta in via dem.. Annars sitter vi som vet i princip i monopol-position på vad som kommer hit och inte.. det är inte rättvist för någon..

                Hur exakt ska förslaget genomdrivas? Vinstintresse kontra Djuret?
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Lutt
                  • January 2011
                  • 62

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Nja, uppropet startade Patrik och det är också han som är ansvarig. Sedan är det väl upp till var och en om man vill sluta upp - jag snappade upp det på ciklid.se och skrev om det på Zoopet. Du är ju själv (i likhet med mig) uppenbarligen medlem i såväl NCS som på ciklid.se http://www.ciklid.org/forum/member.php?u=9280 så då borde väl oclså du ha sett det. det har ju dessutom stått om det i Ciklidbladet så det borde väl inte vara någon större hemlighet för dig

                  vad gäller frågan om olämpliga fiskar så skrev jag ovan att det är något som jag driver men


                  Så enkelt var det
                  Jo jag vet att jag är användare på NCS men är tyvärr inte aktiv där längre. Tittar dit lite då och då, men jag måste missat det han skrev då när jag har varit inne.
                  Något ciklidblad har jag inte heller då jag inte var betalande medlem 2010.

                  Det där inlägget kom efter jag hade skrivit det. Så än en gång så visste jag inte att det inte var du som hade skrivit runt på diverse forum.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Ta kontakt med Patrik i första hand och sedan kan även Kjell och Admin hjälpa till.
                    Nja, vi har upplåtit plats för detta forum här på Zoopet, men vi uppgraderar enbart folk efter att ha fått direktiv från Patrik. Han "bestämmer"
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Du kan skicka ett pm till PatrikMalmo. Har är nog mest aktiv på ciklid.se samt på plantswap.se så det är kanske bäst att först först försöka där, men han är nu även reggad här så du kan även funka på Zoopet.

                      Dock så har han ett stressat jobb så det är långtifrån säkert att han hinner svara direkt.
                      Perfekt!

                      Även jag har det stressigt men vi ska nog kunna komma fram till något..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Mm, som sagt, vi jobbar (nu menar jag ALLA) på olika sätt men åt samma håll.. Självklart vill jag/vi se en reglering.. som många sagt, parooner har INGET (likt många pangaseus) att göra i handeln.. Vi som vet vad vi gör har ingen nytta av stora leverantörer men det kan ändå främja hobbyn att det finns en MÖJLIGHET att ta in via dem.. Annars sitter vi som vet i princip i monopol-position på vad som kommer hit och inte.. det är inte rättvist för någon..

                        Hur exakt ska förslaget genomdrivas? Vinstintresse kontra Djuret?
                        Listan baseras utifrån djurskyddsintresset
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Jo jag vet att jag är användare på NCS men är tyvärr inte aktiv där längre. Tittar dit lite då och då, men jag måste missat det han skrev då när jag har varit inne.
                          Något ciklidblad har jag inte heller då jag inte var betalande medlem 2010.

                          Det där inlägget kom efter jag hade skrivit det. Så än en gång så visste jag inte att det inte var du som hade skrivit runt på diverse forum.
                          OK - jag förstår.

                          Blir lätt missförstånd från alla håll - när nya inlägg tillkommer hela tiden och man inte hinner kolla upp allt innan man svarar
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Listan baseras utifrån djurskyddsintresset
                            Jo, det förstår jag.. jag tänkte mer på om det är realistiskt att försöka genomdriva.. du inser vikten av rätt personer på rätt plats här.. annars blir det lätt ett förbud mot alla fiskar med en teoretisk längd på 30cm.. Självklart gör du det, men är det något "ni" räknar helt kallt med eller har ni lite urskiljning i detta?
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nja, vi har upplåtit plats för detta forum här på Zoopet, men vi uppgraderar enbart folk efter att ha fått direktiv från Patrik. Han "bestämmer"
                              Så kanske det var!
                              Minne som en guldfisk? Nja, guldfiskar verkar ha bättre...
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • VisualDarkness
                                • February 2010
                                • 7417

                                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                                Jo, det förstår jag.. jag tänkte mer på om det är realistiskt att försöka genomdriva.. du inser vikten av rätt personer på rätt plats här.. annars blir det lätt ett förbud mot alla fiskar med en teoretisk längd på 30cm.. Självklart gör du det, men är det något "ni" räknar helt kallt med eller har ni lite urskiljning i detta?
                                Jag vet att de bl a tar hänsyn till pris och frekvens i handeln. En fisk på max 1m för 600-2000kr/st är inget massproblem!
                                180l Sällskap:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                                60l Asien:
                                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                                Kommentar

                                Arbetssätt...