Monsterfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    Det handlar sedan också inte bara om hur man håller fisk utan att de finns där de inte borde finnas.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Lutt
      • January 2011
      • 62

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ni är rätt makalösa - som kaj skrev så startade Patrik ett upprop där han skrev att den som såg det och var aktiv på någon annan hemsida skulle lägga in det där.
      Jag tror att Patrik själv la in det på ciklid.se och plantswap.se eftersom han är aktiv där. Sedan las det in på ytterligare ett tiotal hemsidor (av de som läst uppropet) - men uppenbarligen fanns det inte en enda som är aktiv på MFK som hade någon helst koll på andra sidor, eller för den delen så kanske de hade koll på andra hemsidor men brydde sig inte om frågan. Jag la in det på Zoopet eftersom jag är aktiv här.

      Nu är det alltså mitt fel att jag inte la in det på er hemsida - jamen hallå där. Ni mordhotar mig på er hemsida och sedan är det mitt fel om ni inte får info om vad som händer.
      Men ursäkta mig så himla mycket att jag inte är synsk, men så här skrev du i första inlägget.

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag håller dock på att jobba med att få fram en branschöverrenskommelse med sveriges ledande grossister om att dessa gemensamt kommer att fatta ett beslut om att helt sluta att lagerföra denna typ av fiskar. Förhoppningsvis kommer detta att vara genomfört till sommaren 2011.
      Jag visste inte att Jaget var en helt annan person och en hemlig forumsdel som fattar viktiga akvarieproblem här i Sverige.

      Sen så började du rabbla om ni och vi, dom och oss och hela hey baberiba. Det här funkar inte.

      Kommentar

      • Lutt
        • January 2011
        • 62

        Ursprungligen postat av kaj.p
        Det handlar sedan också inte bara om hur man håller fisk utan att de finns där de inte borde finnas.
        http://www.aquaticcommunity.com/se/rovfisk/effects.php
        Channa argus hittar du inte i Sverige tyvärr.
        Lite av en drömfisk för mig, men det är bara att drömma vidare, har varken plats eller råd att hålla en sådan kallvattensfirre.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av Lutt
          Tanken hade inte slagit dig att informera uppropet på MFK. Det är ju hemmaplanen för många av dessa fiskar.
          Känns lite som så att dina grannar har startat en förening om att göra en cykelväg över din trädgård men dom har inte informerat dig. Vips en dag ser du cykel-bengt komma cyklandes utan för ditt vardagsrum.

          Hade nog varit några från MFK som hade varit intresserad av att diskutera den hära listan. Nu känns det ju lite som att denna diskussionen dog pga. vi inte får ta del av någonting.
          Men herregud hur snarstucken och innsnöad kan man vara? Tycker du att Patrik skulle ha letat upp alla eventuellt intresserade? Dig och tant Agda som har en guldfisk?
          Lite får ni faktiskt göra själva! Men fortsätt med att vara gänget för inbördes beundran får vi se hur långt ni kommer! Hur skulle det vara om ni tittade ut lite från de inre cirklarna?
          Jag har försökt försvara eran syn och rätt från de värsta påhoppen men nu vet i tusan vem som har rätt!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            Ursprungligen postat av kaj.p
            Det handlar sedan också inte bara om hur man håller fisk utan att de finns där de inte borde finnas.
            http://www.aquaticcommunity.com/se/rovfisk/effects.php
            Korrekt.. visserligen gäller detta främst channa argus.. Den finns i princip inte i handeln här..

            I svenska vatten finns det ytterst få fiskar som kan göra någon skada.. att jämföra med USA's ekosystem är inte relevant på samma sätt här.. De flesta arter som vanligtvis hålls skulle frysa ihjäl även på sommaren.. I USA spårade handeln ur fullständigt vilket ledde till att många av de varmare delarna av USA kan liknas vid en Thailändsk fiskedamm..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              Tänkte väl mer på konsekvensen och risken är nog stor att den också kommer till EU.

              I oktober samma år lades alla arter av ormhuvudfisk formellt till på den lista över farliga främmande arter som förs av U.S. Fish and Wildlife Service. All import av ormhuvudfisk till kontinentala USA är idag förbjuden, och det samma gäller import till Hawaii, Puerto Rico, District of Columbia och alla andra territorier eller egendomar som tillhör USA. Det är till och med förbjudet att transportera ormhuvudfisk inom eller mellan dessa regioner.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                Ursprungligen postat av bossep
                Men herregud hur snarstucken och innsnöad kan man vara? Tycker du att Patrik skulle ha letat upp alla eventuellt intresserade? Dig och tant Agda som har en guldfisk?
                Lite får ni faktiskt göra själva! Men fortsätt med att vara gänget för inbördes beundran får vi se hur långt ni kommer! Hur skulle det vara om ni tittade ut lite från de inre cirklarna?
                Jag har försökt försvara eran syn och rätt från de värsta påhoppen men nu vet i tusan vem som har rätt!
                Nej absolut inte, men det hade varit relevant för oss.. Ingen har anklagat Patrik för någonting..

                Lugn och fin nu.. Vi är väl knappast gänget för inbördes beundran? Det är som sagt en självsanerande hobby.. Tar du inte ditt ansvar får du inga vänner.. Vi försöker? Plantswap kände iaf inte jag till, det ligger inte i min sfär.. Zoopet är ju inte en hälsosam miljö för "oss" etc..

                Du gör som du behagar, om du tycker att det måste finnas en sida att stå på får du ju välja en, annars kan du hålla med oss i en del och tycka annorlunda i annat.. det fungerar det med..

                Visst, man kan ju tycka att någon borde sett något om detta möte men eftersom ingen gjorde det måste vi ju kunna beklaga att det blev så att ingen av oss kunde dyka upp? Oavsett fejder eller är jag säker på att någon medlem på Mfk SOM OCKSÅ är medlem på MFK skulle postat upp något som är relevant för er..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Tänkte väl mer på konsekvensen och risken är nog stor att den också kommer till EU.
                  Det talades tydligen om det på någon nivå till 2010.. Eftersom channa argus finns i England och Ryssland tror jag att den redan skulle tagit sig hit om den hade en hållbar miljö här.. detta är dock bara en teori.. Inte för att det i sak har med det att göra..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Lutt
                    • January 2011
                    • 62

                    Ursprungligen postat av bossep
                    Men herregud hur snarstucken och innsnöad kan man vara? Tycker du att Patrik skulle ha letat upp alla eventuellt intresserade? Dig och tant Agda som har en guldfisk?
                    Lite får ni faktiskt göra själva! Men fortsätt med att vara gänget för inbördes beundran får vi se hur långt ni kommer! Hur skulle det vara om ni tittade ut lite från de inre cirklarna?
                    Jag har försökt försvara eran syn och rätt från de värsta påhoppen men nu vet i tusan vem som har rätt!
                    bossep så du tycker inte att man skall främst kontakta dom som håller på med denna typen av fisk?
                    Att gå till ett räk/växtforum känns ju inte direkt som dom har med saken å göra eller?

                    Jo tack det gör jag, men många av alla andra sidor jag "hänger på" är tyvärr inte svenska. Men visst att dom kontaktat så många så tycker jag att det var rätt konstigt att alla på mfksweden missade det.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Ärligt talat börjar jag tröttna på kommentarer kring hur synd det är om vissa här.

                      "Zoopet är ju inte en hälsosam miljö för "oss" etc.."

                      Det beror helt på hur man beter sig, fäller man ut taggar blir man ofta själv också stucken. Varför inte fråga bong hur illa behandlad han blev på forumet och hur alla klagade på hans monsterkar? Jag tror inte du får något gehör från honom på den saken då det snarare var så att folk sörjde när han sålde sin förra stora burk.

                      Tipset är att ignorera de som attackerar en, livet är för kort helt enkelt, och inte minst håller en hyfsat trevlig ton oavsett hur andre beter sig mot en. Tillslut vinner den vettiga debatten.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Ursprungligen postat av Lutt
                        bossep så du tycker inte att man skall främst kontakta dom som håller på med denna typen av fisk?
                        Att gå till ett räk/växtforum känns ju inte direkt som dom har med saken å göra eller?

                        Jo tack det gör jag, men många av alla andra sidor jag "hänger på" är tyvärr inte svenska. Men visst att dom kontaktat så många så tycker jag att det var rätt konstigt att alla på mfksweden missade det.
                        Jag har blivit medlem på i stort sett alla forum för att hänga med i det mesta. Kollar man en gång i veckan så är chansen sto att man snappar upp det viktigaste. Alla gånger så kommer det inte på silverfat, utan man får kasta ut så många agn som man kan i världen på jakt efter info.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          Vi ökar stadigt och har fötter i många läger.. Även zoopetare (med flera) är Mfkare och tvärtom.. Eftersom detta är en nagel i ögat kanske du kan tänka dig att klämma in något.. Jag känner speciellt att det skulle vara roligt att få tala till tvivlare.. Och precis som du säger, folk håller bättre ton öga mot öga.. Dessvärre kan jag nog inte komma till Uddevalla men det hade varit roligt att se dig live..
                          Va bra att det finns ett forum för de som har stora fiskar - det finns som sagt många bra hemsidor på nätet, faktiskt fler än jag har naglar så det vore du jobbigt om alla dom vore en nagel i mitt öga. Jag deltar som sagt också sporadiskt på en del av dom (när de pysslar med sådant som jag är intresserad av) så då sätter jag väl då självmant nageln i mitt eget öga då.

                          Sedan är det väl ju bra då om flera Zoopetare är aktiva på MFK - undrar varför inte någon av dom då informerade om uppropet för här skrevs det en hel del om det.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            Oftast så är vi MFK:are rätt så medvetna om vad vi köper för fisk.
                            Största problemet är att helt okunningt folk med kar på 60-200 l köper stora malar (Hajmal, Paroon), för att de tycker att de är fräna och kostar inte alls mycket, utan att ens veta vad det är.

                            Ett exempel

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              Ärligt talat börjar jag tröttna på kommentarer kring hur synd det är om vissa här.

                              "Zoopet är ju inte en hälsosam miljö för "oss" etc.."

                              Det beror helt på hur man beter sig, fäller man ut taggar blir man ofta själv också stucken. Varför inte fråga bong hur illa behandlad han blev på forumet och hur alla klagade på hans monsterkar? Jag tror inte du får något gehör från honom på den saken då det snarare var så att folk sörjde när han sålde sin förra stora burk.

                              Tipset är att ignorera de som attackerar en, livet är för kort helt enkelt, och inte minst håller en hyfsat trevlig ton oavsett hur andre beter sig mot en. Tillslut vinner den vettiga debatten.
                              Tror ingen klagade på bongs monsterkar, det är inte det jag säger.. Menmen, ser du det såhär utifrån har du säkert rätt.. Dessvärre är det mycket underliggande i denna debatt, många som fått sig en näsbränna och därför går in hårdare än vad som behövs..

                              Dessvärre vet jag inte ens längre vad som avhandlas i tråden.. Den har ju helt klart gått ifrån sitt ursprungs-syfte.. Om det fanns något.. det är faktiskt rätt oklart när man läser ursprungsposten som inte har något med Kjells lista att göra (det innefattas men är inte topic)

                              2010-12-28 14:06 #1
                              stefanr72


                              Reg.datumnov 2010OrtTrollhättanInlägg38

                              Monsterfiskar

                              Hej. Det finns ju tydligen en ganska stor marknad för STORA akvariefiskar. Jag har bara väldigt svårt att se tjusningen med STORA fiskar i ett för litet akvarium. Jag tycker det är beklämmande att se rockor, stora malar, arrowanor m.m. i ett akvarium som dom knappast kan trivas i. Varför köpa en nilabborre ellert mal som kan bli 2m lång? Vill man se dessa fiskar är det bättre att gå till ett STORT offentligt akvarium. Finns det inga djurskyddslagar som reglerar detta?



                              Detta är ursprungsposten..

                              Svaret borde då vara.. Vissa ser en tjusning, andra inte..

                              Nej, det finns ingen djurskyddslag som reglerar detta på ett vettigt sätt.. alla vill dock se en..

                              Med detta som bakgrund kanske man kan se varför tråden gått som den gick.. Tillräckligt stort är en bedömningsfråga, tills en lag stiftats eller en majoritet av alla akvarister skrivit under på hur förhållandena ska se ut gäller bara sunt förnuft.. Det är lätt att kritisera andra för deras tankesätt, svårare att vara förstående..

                              Vi har kommit fram till att INGEN ser tjusningen i att hålla fiskar i ett för litet kar.. INGEN plågar sina djur medvetet eller enligt deras sätt att se på saken.. Det finns dock folk som ingen vill se hålla fisk, alltså.. frågeställningen borde vara vad vi TILLSAMMANS ska kunna göra för att förändra situationen..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                                Jag har blivit medlem på i stort sett alla forum för att hänga med i det mesta. Kollar man en gång i veckan så är chansen sto att man snappar upp det viktigaste. Alla gånger så kommer det inte på silverfat, utan man får kasta ut så många agn som man kan i världen på jakt efter info.
                                HIPPIE!! nej, då.. du har helt rätt..
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...