Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    vilken biff

    FI: äh ja använder samma skitkamera som alltid, dimage x. ja zoomade bara 3x så det ser lite macro-likt ut men det är det inte.
    Nån dag ska ja orka rigga mer ljus å kamera å fota akvariet å polleni å menarambo, de sistnämnda är utrotade i naturen och kvalificerar sig verkligen till denna tråden.
    fish r friend

    Kommentar

    • walle_1
      • April 2003
      • 221

      Jo det är väldigt troligt att det är en pleuro jag har fått tag på. Däremot låter det lite tråkigt om dom växer så sakta som ni säger i början. Då kan man ju iofs ha den längre men jag hade hoppats på att det skulle dra iväg upp till 20 cm iaf för att sedan lugna ner sig. Nåja, det är väl bara att fortsätta mata så ska han nog växa på sig. Han har ju trots allt en 375:a helt ensam.

      Bilder är på gång. Jag håller på att ladda hem Ws-ftp nu så vi får se om jag hinner lägga in bilderna ikväll eller om det blir enn annan dag. Det är inga bra bilder för han är så grymt snabb att det är svårt att fånga han på bild men det syns så pass bra att arten kan identifieras och ni får se hur han ser ut.


      MVH Martin
      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        Walle: jag tror dom växer fprtare efter 10cm

        //Marcus
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          plurrar e lätt tuffaste ormhuvvet, grattis walle
          fish r friend

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            Daniel: Din gamla bettan verkar i alla fall ge bilder med någorlunda naturliga färger, annat var det med min gamla Sony-kamera som gjorde att allt såg radioaktivt ut. ;P

            walle: Om pleuropthalman visar sig växa sakta så kanske du kan stoppa ner något annat ballt i karet tills den har vuxit till sig. Du kanske kan fylla på med fisk som så småningom kan bli naturliga byten, det är säkert skoj att se ormhuvvet träna på att ta sina första byten och lära sig hur stora byten den kan ta osv, att se den utvecklas på ett naturligt sätt.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • walle_1
              • April 2003
              • 221

              Nåt annat ballt? Det kan ju inte bli ballare än så här. Daniel har helt rätt dom är verkligen störtsköna.

              Tekniken dom har när dom jagar är iaf pang på, dom sticker som en torped genom vattnet och smäller på med full kraft. Det fick jag bevittna innan jag köpte den. Den jag fick packade in två stycken småfiskar samtidigt för att inte de andra skulle ta hans mat.


              MVH Martin
              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • FI
                • January 2002
                • 1153

                walle: Det låter definitivt som din typ av fisk, det där med smygjakt var väl aldrig riktigt din grej om jag har förståt dig rätt.
                Om den är så där hetsig så är det nog bättre att ha karet helt tomt så att den får totalt hjärnsläpp så fort något levande slängs ned.
                Vi gjorde så med våra påffar vi hade då jag var mindre och de jagade mört som om de hade fastat i månader, vi slängde bara ner en eller ett fåtal mörtar åt gången så att påffarna hela tiden skulle vara på helspänn. Slänger man ner flera stimfiskar åt gången så kan de hinna samla sig och lugna ner sig och detta gör i regel rovfisken osäker, i fallet med jaggorna så gjorde det att man fick fram smygjakt men vill man hellre se intensiv och explosiv jakt så är det bättre att bara slänga ner en eller två fiskar åt gången, då blir bytet direkt ett panikslaget flyende byte som "har brytit ut ur formationen" och det är den typ av byten rovfiskar i regel är ute efter. De går sällan rakt på ett stim utan plockar istället metodiskt bort eftersläntarna eller de nervösaste fiskarna tills hela stimmet tappar formationen och blir enkla byten.

                Och efter allt detta snack så hoppas jag nu att alla inser att rovfiskar är de intressantaste fiskarna och att levande föda är ett måste!

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • walle_1
                  • April 2003
                  • 221

                  Precis ett stim är ju just ett stim för att de ska hålla ihop och skydda varandra. En ensammen blir ganska chanslös. Smygjakt tycker jag däremot precis som du är intressant, men det var bara det att ingen av mina jaggor hade någon vidare teknik. Speciellt inte när oscarn var med för då blev det "först till kvarn". Kanske dom får bättre teknik och blir mer samspelta om det är ett par?

                  Gäddan som en kompis till mig hade i ett akvarium hade lite smygjakt, det var riktigt intressant att se. Alltså en svensk gädda från en insjö.

                  Att rovfiskar är intressantaste fiskarna visste väl alla redan, eller?

                  MVH Martin
                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    Ursprungligen skickat av walle_1
                    Kanske dom får bättre teknik och blir mer samspelta om det är ett par?
                    Jo det är möjligt, i alla fall så borde det underlätta om det inte finns någon annan fisk i karet som stressar dem att attackera innan det egentligen är läge. Rovfiskar som jagar på öppet vatten och rovfiskar som lägger sig i bakhåll bör nog inte gå i samma kar om de konkurrerar om samma mat.

                    Ursprungligen skickat av walle_1
                    Gäddan som en kompis till mig hade i ett akvarium hade lite smygjakt, det var riktigt intressant att se. Alltså en svensk gädda från en insjö.
                    Gäddor är asballa! Såg du Vildmark i måndags på Kanal1 då dom filmade gäddorna under ytan?
                    De var på jakt efter "gammelgäddan" och berätta en hel del om hur gäddorna fungerar, vilka byten de tar osv. Det var sjukt intressant! Ett av de bästa fiskprogram jag har sett på TV tror jag. Att man sedan gillar att fiska gjorde ju inte saken sämre.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • walle_1
                      • April 2003
                      • 221

                      Gäddor är asballa! Såg du Vildmark i måndags på Kanal1 då dom filmade gäddorna under ytan?
                      De var på jakt efter "gammelgäddan" och berätta en hel del om hur gäddorna fungerar, vilka byten de tar osv. Det var sjukt intressant! Ett av de bästa fiskprogram jag har sett på TV tror jag. Att man sedan gillar att fiska gjorde ju inte saken sämre.
                      Japp, farsan spelade in det så jag kollade på det för bara någon timme sedan. Jag blev så sugen så jag måsta ta båten och dra en sväng på sjön för att kolla om gäddorn lekte. Inte för att jag villa vara med precis , men det är kul att se. Jag såg några få som plaskade runt i vegetationen.
                      Såg du när gäddan tog den där abborren på filmen? först simmande abborren förbi och gäddan var på väg att hugga men lugnade sig. Sedan vände han sig och small på för kung och fosterland underifrån. Såg riktigt läckert ut.




                      MVH Martin
                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • Dr. Strange
                        • March 2003
                        • 995

                        Min Pleuro tror att den är medlem i Cichla Ocellaris stimmet, färg och mönster stämmer bra med dom, den är bara mer torped formad hehe


                        Han verkar ha blivit antagen som en i gänget i alla fall, ser grymt kul ut.

                        //Marcus
                        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                        Kommentar

                        • THE_DUDE
                          • February 2004
                          • 764

                          dr. strange: äter cichla ocellaris pellets? dom kanske kan lära pleuron att göra det också i så fall. om den inte redan gör det då.
                          http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                          ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                          Kommentar

                          • Hanssons i rum nr 45
                            • February 2004
                            • 20

                            HJÄLP!
                            Hej jag har en violett goby sen två dagar tillbaka. Jag var först orolig för att han skulle vara elak mot de andra innevånarna i akvariet. Men istället är det mina två argusar som är på och biter honom så fort han visar sig. Han har små sår på ryggen, vet inte om han hade det när jag fick honom? Vad ska jag göra?

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              Jag mätte redtailen alldeles nyss. 18 cm !! :o
                              Nu har jag bara uppskattat längden tidigare så jag vet inte hur stor den egentligen var vid inköpet men de hade kvar en liten rackare från samma kull i butiken och den var typ hälften så stor... Den här lägger nog på ca 1 cm per vecka skulle jag tro. Han har också blivit rejält matglad sedan jag bytte in Viejorna och käkar nu hikaris och cichlidsticks från ytan, så att hålla in på maten är verkligen inte det lättaste... ;P

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • MichaelE
                                • June 2002
                                • 903

                                Daniel Odell, hur stor e din Hujeta?
                                Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                                Nu med både salt och sött .
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                                Kommentar

                                Arbetssätt...