Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    Jag beställde ett Eheim 2260 ytterfilter, är det någon som har ett? jag hoppas på att det ska klara att cirkulera vattnet hyfsat bra i ett 375 kar så jag slipper ha fler pumpar i karet....

    nån som vet hur bra dom pumpar får gärna yttra sig

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      Dr.Strange: Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av Eheim 2260 förutom att jag har läst att den ska pumpa 1900 liter per timme. Men det verkar ju vara ett rejält filter, 1900 liter per timme är ju en hel del och filtervolymen är tydligen på 18 liter. Baserat på detta så tror jag verkligen inte att du behöver oroa dig att filtret inte ska räcka till, snarare så tror jag att du kommer att behöva laborera en del med strilrör och liknande för att få ner rotationen i karet en del, men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av filtret. Vad är det för fiskar du ska ha i karet?

      Jag flyttade redtailen till 375an igår kväll och det ser ut att fungera bra, den har dock lite mer konkurrens om maten nu så det är svårare att mata den men jag tror ändå att det är bättre då det gäller tillväxten att den får växa upp i 375an direkt. Sedan så slipper jag oroa mig att fengäddorna eller de långsträckta pansarmalarna ska börja minska i antal.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        FI: jag tänkte ha ett par av guldsöm, lite L-malar samt min lilla Pseudoplatystoma Tigrinum eller om det är en Planiceps......

        Angående att redtailen inte får mat lika enkelt, så länge den får lite mat är det bra, liten mening att få den proppmätt, den är aktivare om den får lite åt gången. bara positivt

        //Marcus
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • Daniel Odell
          • November 2002
          • 1595

          ray: ;-)

          nu e ja iofs på G ner till zoomässan/götet .... utan HB Finans. Hoppas de finns kvar när ja kommer dit.

          Dr. Strange: 2260 till ett 375 är fett med overkill, ta ett 2250 istället.
          fish r friend

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            Daniel: det skiljer bara typ 600kr, och jag tänkte att det kunde vara bra att ha ett stort filter senare

            //Marcus
            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • FI
              • January 2002
              • 1153

              Kör du utblåset rakt åt sidan utan någon som helst dämpning så kommer fiskarna att åka karusell hela dagarna... Men det finns många sätt att dämpa ett kraftigt utblås på, antingen så kan du som sagt koppla in strilrör, ju fler desto bättre, eller också så kan du t.ex. köra utblåset genom en bit filtermatta. Det går även att vinkla utblåset mot någon inredningsdetalj eller mot bakrutan men det blir lätt lite märkliga vattenvirvlar som kan vara knepiga att få bukt på.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • ray
                • January 2002
                • 954

                Jag tror inte att det så stark ström att fiskarna åker karusell hela dagarna och nätterna , 18L filter material är mycket även för en pump på 1900L(det är vad pumphuvud klarar utan slangar , filtermatrial...)
                ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                Kommentar

                • MichaelE
                  • June 2002
                  • 903

                  F*n, han sålde aba aban tillnågon annan, men nu ska jag nog köpa en endlicheri från åleds.

                  Daniel Odell, hur mår den nu, äter den bra?
                  Hur mådde den när du fick den?
                  Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                  Nu med både salt och sött .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                  Kommentar

                  • walle_1
                    • April 2003
                    • 221

                    Jag har ju 1700 liter/timme i mitt och inte är det någon karusell inte, snarare rätt lagom skulle jag vilja säga.



                    MVH Martin
                    MVH Martin
                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

                      Jag kör med 2000 + 1050 liter/timme i mitt 400-liters, och det var inga problem att få vattnet att flyta hyggligt lugnt. Jag borrade hål även på baksidan av slangen från pumpen.
                      Nu - med Retroculus i burken - har jag koncentrerat vattenflödet och skapat något som liknar en fors (även om sanden och räxmixen ligger still på bottnen).
                      Ett räkneexempel:
                      Tänkt dig att du har ett 54-liters akvarium, 60 cm långt, och lyckas få vattnet att strömma helt jämnt från ena kortsidan till den andra.
                      Vattnets hastighet är måttliga 1 cm/sekund.
                      Då tar det alltså 60 sekunder för vattnet att gå från utblås till insug, och cirkulationen blir 60 gånger per timme.
                      60x54 = 3240 liter/timme. I ett 54-liters!
                      mvh Daniel

                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        • November 2002
                        • 1595

                        MichaelE: hon verkar må bra. Hon äter dock bara var tredje dag (2ggr hittils) men ser redan fetare ut än när jag fick henne. Hon är rätt lugn och ligger mest och softar. Cikliderna terrade henne lite i början och bet henne i stjärtfenan men det håller på att läka nu och cikliderna verkar ha vant sig och bryr sig inte om henne.

                        När hon kom var vattnet i påsen ganska kallt då friggolådan stått på jetpaks utlämmning i 8 timmar innan jag kunde hämta ut henne. Men det verkade inte som om hon brydde sig nämnärt hon åt direkt första dagen.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • ray
                          • January 2002
                          • 954

                          Daniell: vad menar du med " Hon äter dock bara var tredje dag "
                          Vägrar hon äta varje dag eller hon får mat var 3e dag??
                          ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                          Kommentar

                          • FI
                            • January 2002
                            • 1153

                            Ursprungligen skickat av walle_1
                            Jag har ju 1700 liter/timme i mitt och inte är det någon karusell inte, snarare rätt lagom skulle jag vilja säga.
                            Jo fast du har ju flera filter varav det totala vattenflödet är 1700 liter per timme, det är en vesäntlig skillnad om det blåser på med 1900 liter per timme från ett enda utblås.
                            Men några strilrör brukar fixa det mesta så det är nog inga problem.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              • November 2002
                              • 1595

                              ray: hon vägrar äta varje dag. jag sticker ner en räka/fiskbit varje dag men hon tar dem bara var tredje dag.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              • ray
                                • January 2002
                                • 954

                                Vaaa!! konstigt ,min är framme varje gång jag matar (2gg/dag)och försöker äta all mat han(eller hon )får tag i .
                                ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...