Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    vill bara meddela att min endlicheri börjat jaga lite mer på dagarna nu och är mer aktiv. Kul, för när de rör sig är deimponerande fiskar. stillaliggande med alla fenor infällda är de ganska tråkiga.

    Dr. Strange: de har fått in en massa små occelaris på lagret, e sugen ;-)
    fish r friend

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      Jo jag håller med, då fengäddorna bara ligger och trycker så är de inte särskilt roliga, jag funderade länge på hur jag kunde slösa 450 spänn på min första ornatipinnis som jag på sin höjd fick se en skymt av vid matningen då karet var släckt... :P
      Men ju färre hotfulla och stökiga fiskar som finns i karet desto oskyggare verkar de bli åtminstone här hos mig, nu idag så är en av ornatipinnisarna den minst oskygga av fengäddorna jag har, jag misstänker dock att jag främst har tetrorna att tacka för denna förändring då jakten verkar få dem att glömma bort deras annars lite skeptiska inställning till vad som pågår utanför karet. Senegalusarna har däremot hela tiden varit rätt sociala, de ligger inte alltid framme men de kommer fram till framrutan då man sätter sig vid karet. Tveklöst mina favoriter trots det tråkiga utseendet.


      En ornatipinnis tog en långsträckt pansarmal härom dagen. Extremt oväntat, jag är osäker på hur malen dog, den sprattlade aldrig så antingen så måste den precis ha dött av något annat eller också fick den hjärtattack eller nåt och dog vid överfallet. Väldigt skumt.
      Hur som helst så satt jag i lugn och ro och filmade det mäktiga tetrastimmet då helt plötsligt ornatipinnisen på uppskattningsvis 20cm kommer farandes med en 6-centimeters långsträckt pansarmal i gapet!... Fengäddan led definitivt inte av dåligt självförtroende och höll envist på hela kvällen med att försöka pressa ner sitt på tok för stora byte, då karet sedan släcktes så tyckte jag att det var nog och plockade upp malen och gav den till redtailen istället som svalde den i ett nafs.


      walle: Hur gick det, hade de kvar ormhuvvena?

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        FI: Senegalus är sociala och trevliga, mina Delhezi är lite skyggare men sätter man sig framför karet brukar dom komma fram och lägga sig vid rutan och kika, ser verkligen kul ut

        Har Redtail malen växt mycket ?

        //Marcus
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          Dr.Strange:
          Uppskattningsvis så skulle jag gissa att redtailen snart är 15 cm, den växer så det knakar med andra ord, det är egentligen rätt förvånande då jag inte tycker att den har fått i sig så mycket mat sedan den flyttades till 375an. Malen den glufsade i sig lär väl till råga på allt ge den en extra boost... Pimelodus-malen som är redtailens värsta matkonkurrent kommer dessutom att säljas imorgon då den inte fungerar tillsammans med cikliderna, vilket lär göra att redtailen växer ännu snabbare... Farligt farligt.
          Men jag ska försöka hålla in på matningen litegrann, jag läste på någon sida att man inte behövde mata den mer än ett par gånger per vecka, då de blev större så kunde man t.o.m. låta den här typen av firrar gå utan mat en hel vecka utan att det gjorde nåt.

          Hur som helst så är det ju superkul med rovmalar, vet du någon art som går att få tag på som kan fungera en lite längre tid i ett 375-liters? Då redtailen har vuxit ur karet och rensat bland de övriga fiskarna om några månader så kommer karet att stå tomt. Jag funderar på att antingen dedikera karet till någon rovmal som kan gå själv eller tillsammans med någon liknande mal, eller också att flytta fengäddorna till 375an och köra ner lite stimfiskar och en massa växter, eller också att köra med småfisk(dvärgciklider, små malar och tetror) så att det blir lite variation.
          Jag är öppen för alla typer av förslag och behöver lite ny inspiration nu sedan mina kära jaggor såldes.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • walle_1
            • April 2003
            • 221

            walle: Hur gick det, hade de kvar ormhuvvena?
            Jajamensan, 4 st. Så imorgon far jag till Gävle med jaggan, gäddan och obscuran för att byta mot en marulius. Ska bli jäkligt skoj faktiskt även fast det känns lite konstigt att sälja jaggan som man känt en bit över ett år nu .



            MVH Martin
            MVH Martin
            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • Dr. Strange
              • March 2003
              • 995

              FI: Liosomadors Oncinus (stavning) blir inte för stor, den kan du ha med fengäddorna i 375 karet

              //Marcus
              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

              Kommentar

              • FI
                • January 2002
                • 1153

                Jaguarmalen är ju skitsnygg, den hade jag helt och hållet glömt bort. Tack för tipset.
                Däremot så har jag aldrig sett den i handeln men den kanske går att beställa hem, jag ska kolla runt lite.

                Kolla in bilderna här.
                http://www.planetcatfish.com/catelog/auchenip/liosomad/173_f.php


                Jag skapade en tråd på predatoryfish och fick en massa tips men de tips jag fick var främst på fiskar som enligt zoopet kräver akvarium på 200cm eller mer... Detta trots att jag skrev hur stort akvariet var. Själv är jag inte så brydd då jag ännu aldrig har sett någon fisk nå maxstorleken och jag har ju minst sagt en tendens att vara lite ombytlig och byta fisk hela tiden så fiskarnas maxstorlek är egentligen inte så intressant för mig själv... däremot så skulle det vara kul att för en gångs skull ha fiskar som man kan skriva och prata om utan att någon moraltant kommer och tycker till. Det kan liksom förstöra nöjet med att äga fisken om det hela tiden klagas på att akvariet kommer att vara för litet, även om man själv vet att det tar flera år innan fisken har vuxit ur karet. Det är tröttsamt att hela tiden behöva förklara sig och säga att fiskarna är små... Och det är ju lite trist att behöva gå under jorden för att kunna glädjas åt sin "monsterfisk". Jag misstänker att det är många i den här tråden som förstår precis vad jag menar.


                Ett annat alternativ, som säkert kommer att chockera många av er, är att jag funderar på är att bara köra med små fiskar och istället försöka få lite variation i karet så att man inte behöver vara helt besatt för att kunna bibehålla intresset. Dvärgciklider, corydoras, kuhliiålar, äppelsniglar, ovanliga L-malar, vackra stimfiskar, guramis, massor av växter osv. Då blir det istället helheten(inredning, växter, färg, rörelse, mångfald) som blir det viktiga och inte bara beteendet hos den ensamma fisken eller det ensamma lekparet. Variationen gör att karet blir intressant då det hela tiden är något som händer någonstans.
                Jag körde med den varianten tidigare och då kunde karet se ut så här. (dassig bild)
                http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=15&image=akvarie04.jpg

                Men frågan är bara om jag som inbiten rovfiskfantast kan bibehålla intresset för ett sådant kar i längden? Det är riskabelt, det finns ju en anledning varför jaggorna fick gå i karet i nästan 2 år och fengäddorna fortfarande är kvar medan andra fiskar knappt har hunnit bli blöta innan de åker tillbaka till butiken igen.

                Jaja, ni får gärna komma med förslag på en varierande rovfiskblandning som kan fungera i 375an och som fortfarande kan få karet att se någorlunda snyggt ut.
                Jaguarmal + fengäddor + kongotetror(?) + växter är ett alternativ. Ös på med förslag, fengäddorna fungerar bra i 222an så ni får gärna klura ihop något med andra fiskar också. Finns det t.ex. några ormhuvudsfiskar som är så pass små och snälla att man kan ha ett helt gäng och samtidigt ha något annat i karet? Om det fungerar med stimfiskar så är det ingen nackdel då jag gillar den rörelse de ger, fengädda-karet rockar just nu.

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Dr. Strange
                  • March 2003
                  • 995

                  FI: Channa Bleheri är grymt fina, sen tycker jag du ska använda mycket växter med Fengäddorna, mina bor i en djungel och verkar trivas ypperligt

                  //Marcus
                  " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    Dr.Strange: Jepp jag håller på att fixa ett växtkar av 222an så jag har också noterat att fengäddorna trivs finemang bland växter. Just nu så är det bara en massa vallisneria i karet men tanken är väl att det så småningom ska vara packat med växter.

                    Det var kaos idag i 375an, jag bytte bl.a. in skivtetrorna och den stora pimelodusen och då fick Vieja bifasciata-hanen hjärnsläpp och började jaga skiten ur honorna, i panik så åkte jag iväg och skaffade en fet och skabbig Vieja zonata som jag tänkte borde funka som targetfish då den var betydligt större. Men icke då, det blev istället fetslaggis mellan bifasciata-hanen och den stora zonatan och eftersom bifasciatan hade honor i karet så spöade han formligen skiten ur den stackars zonatan, detta trots att jag totalt möblerade om karet 4ggr...
                    Att Viejor kunde vara så aggressiva trodde jag aldrig, bifasciatan attackerade så att man hörde tydliga dova smällar på flera meters avstånd, och stackars zonatan som redan sedan tidigare hade stora fula sår fick nu ta ännu mer stryk...

                    Nu är mina bifasciata i akvariebutiken och jag väntar just nu på svar från jinnarparen från ciklid.se som eventuellt ska köpa vilddjuren.

                    Ja vilken kämpig dag det har varit. Så här då allt är över så kan jag bara konstatera att:
                    1. Jag behärskar inte att husera aggressiva centralamerikanska ciklider.
                    2. Jaggorna var snälla som lamm jämfört med hormonstinna Viejor.
                    3. Daniel Odells och Anlis "lugna" petfish-kar lockar mer och mer.


                    375an innehåller nu:
                    1 Redtailmal
                    1 Dvärg Giraffnosmal
                    2 Chokladmalar
                    2 Ancistrus dolichopterus
                    1 Gibbiceps
                    1 Kuhliiål
                    Och...
                    1 Vieja zonata som pga min klantighet åtminstone borde få läka sina sår innan jag tar mig an något annat.


                    Jag passade hur som helst på att plantera lite växter nu då jag ändå rensade upp i karet, det blev faktiskt ett litet lyft utseendemässigt, vi får väl se hur länge växterna får vara i fred. Zonatan syns i bakgrunden.
                    http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Zonatumciklid:Z onata_Big01.jpg

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Dr. Strange
                      • March 2003
                      • 995

                      Är det någon som har lust kolla runt på affärerna där ni bor om dom har en Carpinte hane som är ca 15cm eller längre?

                      Jag har en väldigt fin hona men ingen hane

                      från stockholm kan jag ordna så jag får hem dom...

                      //Marcus

                      FI: Liosomadoras finns här i Umeå, det går nog fixa leverans till dig om du vill ha en....

                      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        Ursprungligen skickat av Dr. Strange
                        FI: Liosomadoras finns här i Umeå, det går nog fixa leverans till dig om du vill ha en....
                        Jag vill ha en!!!!! =)
                        Eller vänta, hur stora är de? Kan de gå med fengäddor på 15-20cm utan att bli mat?
                        Vad kostar de?
                        Hur skickar man dem lämpligast från Umeå till Luleå, är det med buss? Hur stor är risken att de kolar under resan?

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Dr. Strange
                          • March 2003
                          • 995

                          FI: tror den kostade runt 350kr, jag antar att buss är enklast, eller så frågar man snällt om killen som kör akvarietekniks buss om han kan ta med den och lämna till nån akvarieaffär i Luleå.

                          Den var ca 8cm och ganska grov, tror inte att en fengädda kan äta den och jag tror inte dom skulle prova heller.

                          //Marcus

                          *Senegalus och Ornatipinnis kan absolut inte äta den, kanske nån större modell men tveksamt*

                          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                          Kommentar

                          • Dr. Strange
                            • March 2003
                            • 995

                            FI: såg just att du skrev att dina fengäddor är 15-20cm, dom kan absolut inte äta den hehe, dom är ganska klotformade.

                            //Marcus
                            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              Dr.Strange: Det där låter ju kanon!
                              Jag vet inte om du vill skriva det direkt på forumet men annars så kan du väl maila mig butikens namn och telefonnumret så att jag kan kontakta dem?

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Dr. Strange
                                • March 2003
                                • 995

                                FI: du får numret och namnet direkt imorgon efter jobbet

                                //Marcus

                                *Kom just på att hon som har butiken brukar skicka fiskar har jag för mig*
                                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                                Kommentar

                                Arbetssätt...