Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ray
    • January 2002
    • 954

    FI: Jag har 6 fengäddor .

    Daniel:Jag tror inte att endlien kan ta snabb praktbotia ,de är inte bra jäggare,min går med ganska små zungaro och clownmalar som brukar dela grota ibland utan problem.
    Jag tycker att bleheri är snyggare än pleurothalma ,
    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      oki, låter bra men en praktis är borta iallafall ;-)

      vad käkar endis i naturen ... as? eller kräftdjur å insekter kanske.

      bleheri och pleurothalma är iallafall de två färggladaste ormhuvudena, snyggast är ju såklart en smaksak
      fish r friend

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        fahaka: Det är svårt att säga, lyckas man bara få i dem rejält med mat så gissar jag att de växer minst 1 cm per månad i alla fall. Mina har däremot vuxit rätt sakta men de har levt med diverse glupska ciklider så det är nog inte så konstigt.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          Daniel: Det verkar som att endlicherin och de övriga polypterus-jättarna käkar i princip allt de kommer över i naturen. Fishbase har tyvärr lite faktafel just på endlicherin så jag törs inte lita på vad de skriver men jag har läst på andra ställen att de större polypterus-arterna(endlicheri, lapradei, congicus) är utpräglade rovfiskar och käkar i princip allt som är levande, fisk, grodor, ödlor, insekter, sniglar osv. De verkar inte vara petiga med maten.

          Men min lapradei har inte visat sig vara särskilt rovgirig än så länge, det är främst ornatipinnisarna som jagar här hos mig. Det kanske är så att de större arterna behöver bli lite större innan de blir riktigt rovgiriga, de är ju bara yngel än så länge.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            Ursprungligen skickat av ray
            FI: Jag har 6 fengäddor .
            Jaha det lät som fler då du skrev "de" och "mina", jag som fruktade att du hade gått förbi mig hehe.
            Jag har också 6st.
            3 ornatipinnis
            2 senegalus
            1 lapradei

            Jag vill ha:
            delhezi
            weeksii
            och givetvis endlicheri

            Man kan aldrig få för många fengäddor.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • ray
              • January 2002
              • 954

              Jag har räknat fel :/ ,jag har 7 fengäddor
              1 Endli
              2Senegalus
              2 Delhezi
              2 ??
              =7st
              ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

              Kommentar

              • FI
                • January 2002
                • 1153

                Är det någon som har sett weeksii någonstans?
                http://imageevent.com/codomo/polypterusweeksii?p=14&n=1&m=24&c=4&l=0&w=4&s=0&z= 2
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  • November 2002
                  • 1595

                  nee :-/

                  däremot har de bichir bichir eller lapradei här i sthlm, ja kan inte se skillnad på dem.

                  men ser att du redan har lapradei.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • ray
                    • January 2002
                    • 954

                    Weeksii har jag inte sett någonstans ,Zoomässan har beställt lite ormhuvud och fengäddor hoppas att den finns med .
                    ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                    Kommentar

                    • Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

                      Cirkulationen blir väl inte alls 60 gånger per timme? Kanske om pumpen trycker ut hela akvarievolymen varje sekund med det är ju inte fallet. Ditt resonemang stämmer inte till fem öre.
                      Det du ha räknat ut är att men 3240 liter/timme kan man flytta 54 liter vatten 1 cm per sekund. Skulle du ha en sådan pump i ett 54 liters kan jag lova dig att vattenflödet blir bra mycket snabbare, sedan beror det ju på vad utblåset har för diameter också.
                      Sist jag kollade gick det 60 sekunder på en minut, och 60 minuter på en timme. Räkneexemplet gällde ett akvarium där hela vattenvolymen flöt jämnt. Inga virvlar eller nåt, alltså. Ett sånt akvarium kan man säkert ägna sitt liv åt att försöka skapa. Man får väl ha utblås på hela kortsidan och insug på hela den andra, och inget däremellan som kan störa. Med resonemanget ville jag bara visa att man kan ha en överdimensionerad pump om man ser till att sprida vattenströmmen.
                      mvh Daniel
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

                      Kommentar

                      • Dr. Strange
                        • March 2003
                        • 995

                        Jag har monterat ytterfiltret nu, och det verkar ha blivit precis som jag vill ha det, lite strömt men inte extremt.

                        När jag får igen min kamera ska jag fixa bilder på karet, jag gjorde en sak för intags slangen som jag blev ruskigt nöjd med :=)

                        //Marcus
                        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                        Kommentar

                        • FI
                          • January 2002
                          • 1153

                          Dr.Strange: Skönt att höra att det visade sig fungerade bra efter all vår skräckpropaganda.
                          Kom ihåg att fixa bilder på firrarna också, speciellt den där nya skovelnosen. Har du kvar någon redtail? I så fall så vore det jättekul om du kunde fota lite. Eller också fotar du alla firrar då du ändå håller på.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • walle_1
                            • April 2003
                            • 221

                            daniel60:
                            Ok, nu när ag läser lite nogrannare så har du rätt. Men då ska man ha ett utblås som är lika brett som hela vattenytan annars får man nog en skaplig ström =).


                            Idag ska jag ringa och höra om ormhuvudena finns kvar på zoo, hoppas hoppas.


                            MVH Martin
                            MVH Martin
                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • Dr. Strange
                              • March 2003
                              • 995

                              Nu är jag övertygad, Chicla Ocellaris är en av dom absolut glupskaste fiskar jag haft, Påfåglar kan vara hetsiga när det är mat, om man ska jämföra så är Ocellaris mycket snabbare och minst like glupsk, det plaskar fint när dom kör som pilar fram och tillbaka och tar mat

                              //Marcus
                              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                              Kommentar

                              • Danne89
                                • March 2004
                                • 152

                                Gaah!.nu har jag läst allt!..närå skojja bara=)...men det var ju endel sidor iaf.!
                                60 liter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...