Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    Måste säga att man verkligen får bra ideer på det här forumet, funderar som bäst på vart och när jag kan håva upp småfisk för att frysa in hela

    FI: jag har en hemsida under konstruktion, hoppas den blir klar dom närmaste veckorna

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      Ursprungligen skickat av Supermick
      var modig när du handmatar, jag handmatar min lilla Faciatum redan. tricket är att doppa armen ordentligt dom gillar inte att ha spröten vid vattenytan.
      Tack för tipset, det fungerade! =D Igår handmatade jag fasciatumen för första gången, jag körde ner armen i karet och viftade med fiskbitarna och han kom snällt dit och glufsade i sig dem gång på gång.

      Hur gör jag nu för att kunna klappa honom? ...har du något lika bra tips till detta.

      Hur stor är din fasciatum förresten?

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        Är det någon av er som vet om olika arter av fengäddor bråkar med varandra?
        Jag såg precis en tråd på Predatoryfish.net där folk visade sina fengäddor och det finns ju massor av arter i detta släkte, jag visste inte detta. Vissa av arterna som visades var verkligen sanslöst vackra.
        Kolla själva.
        http://www.predatoryfish.net/ibforums/index.php?s=4bfaa03b3a04b38b0113b771c306806e&act=S T&f=18&t=33214&st=0

        Just nu har jag en Polypterus senegalus, är det möjligt att stoppa ner t.ex en P. delhezi, P. ornate eller P. retropinnis i samma kar utan att de slaktar varandra?

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Dr. Strange
          • March 2003
          • 995

          Jag har haft 3 senegalus i samma tank tidigare, och 2 höll ihop och högg efter den tredje, om det finns gömställen och karet är hyfsat stort är det inte något problem anser jag, dom klarar inte att skada varandra, inte så det blir problem i alla fall.

          troligen är det lungt bara dom har lite olika saker att gömma sig under

          //Marcus
          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

          Kommentar

          • MichaelE
            • June 2002
            • 903

            Min öronål bråkar hela tiden med min polypterus senegalus meridionalis, öronålen är 45cm och den andra fengäddan är 20cm.
            Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

            Nu med både salt och sött .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

            Kommentar

            • Supermick
              • April 2002
              • 248

              Tjaba !
              min faciatum är ca: 15 cm om du ska klappa så lägg i handen utan mat lite då och då. så gjorde jag med Marmoratusen
              Ang. Fengäddor
              dom flesta är ganska agressiva mot sin egen art utom senegalus
              en polare till mig har den blandningen du frågar om. det funkar kanon, iof har han en bamse till faciatum och Fd min marmoratus så dom kan ju knappast vara för kaxiga där
              letar med ljus och lykta efter P. endlicheri congicus och P.Polypterus endlicheri endlicheri
              senegalus,retropinnis,delhezi har jag träffat på i affärerna men inte dom senare
              let's get wet

              Kommentar

              • Dr. Strange
                • March 2003
                • 995

                Jag har i helgen varit i stockholm, jag han med att besöka Globefish.

                jag ville kolla om dom hade några fiskar som jag var intresserad av och hur deras priser var jämfört med hemma i Umeå, priserna var högre på fiskarna jag är intresserad av, P. Ornatipinnis och P. Delhezi

                jag kommer troligen att beställa hem några fengäddor inom en snar framtid till mitt "lugna" akvarium

                //Marcus
                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                Kommentar

                • FI
                  • January 2002
                  • 1153

                  Weeheee! Kolla in den här videon på en stor skovelnos som mumsar i sig en guldfisk eller nåt.
                  Det tar typ 15sek innan skovelnosen ens rör ena sprötet, sedan smäller det bara till och guldfisken är bara borta... Man ser inte ens att malen tuggar, fisken sugs in hela vägen ner i magsäcken på typ 1 hundradelssekund. Helt sanslöst! :O

                  http://davinci.newcs.uwindsor.ca/~li1x/tsn1.mpg

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Dr. Strange
                    • March 2003
                    • 995

                    hehehe, verkligen fin video du hittat

                    //Marcus
                    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                    Kommentar

                    • walle_1
                      • April 2003
                      • 221

                      Jag har läst igenom hela tråden nu, och om jag skaffar en channa obscura så ska jag skriva lite om den här. Jag har tidigare haft micropeltes och jag håller med om att dom inte borde finnas i akvareihandeln, om man inte har ett 10 000 liters eller nåt.

                      Angående inbyten av fiskar så är det ju väldigt bra att det gå att göra. Jag bytte in mina micropeltes för han hade extremt trångt. Han hamnade i en damm på zoo:t. Det är väl bra?

                      Dr. Strange: Kom in på ciklid.se och skriv lite i vår jaguartråd. Vi är inne på del 5 nu=)


                      MVH Martin
                      MVH Martin
                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • fisken_ville
                        • June 2003
                        • 14

                        [BC]
                        ville

                        Kommentar

                        • Dr. Strange
                          • March 2003
                          • 995

                          Walle_1: jag brukar titta in där lite nu och då
                          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                          Kommentar

                          • Crille_d2
                            • February 2003
                            • 300

                            Ska köpa mina rovfiskar i nästa vecka nu!!! LÄNGTAR!!! Det blir 1 arowan, 1 öronål, 2 fenäddor och kanske 1 black ghost. Akvariumet är bara 375 l men det klarar dom sig i ett tag så får man tvinga mossan att köpa ett större akvarium när dom blir för stora.

                            Va tycker ni om fiskvalet??? Ska nog även köpa en rovmal men vet ingen så skulle gärna vilja ha lite tips??
                            Mvh//Christofer
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

                            Kommentar

                            • Dr. Strange
                              • March 2003
                              • 995

                              Kul Crille, jag vet kan inte komma på nån bra rovmal som skulle passa av dom jag har eller har haft, men jag har funderat på att köpa en Liosomadoras Morrowi eller Oncinus, dom blir inte jätte stora men är troligen väldigt roliga i alla fall, det är mycket roligare att ha en fisk som har bra med utrymme än en som blir lite för stor för karet. gå in och kolla på www.planetcatfish.com så hittar du säkert nåt kul

                              //Marcus
                              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                              Kommentar

                              • Supermick
                                • April 2002
                                • 248

                                köp en Chaka Chaka om du vill ha en liten men ack så rovgirig mal !
                                dom blir max 15 cm
                                ser kul ut när man bar ser munnen över sanden
                                let's get wet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...