Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    Bara att sikta på att ta inlägg nr 2000 nu då

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • THE_DUDE
      • February 2004
      • 764

      varning! för tiger fiskarna. dom kan döda större fiskar än sig själva. genom att bita av dom alla fjällen. så om inte dom andra fiskarna försvarar sig kan dom lätt bli dödade på natten.

      det är i alla fall min erfarenhet av dom.
      http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
      ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

      Kommentar

      • ray
        • January 2002
        • 954

        THE DUDE:Är du säker på det ?? vilka fiskar har din tiger dödat??berätta mer .
        ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          Mitt nya förvärv. Natalciklider, Oreochromis mossambicus. En art som för 20 år sedan var så vanlig att den fick stämpeln "skräpfisk" pga dess lekvillighet och svårsålda yngel som invaderade marknaden, men som nu har blivit så ovanlig att många inte ens vet att den existerar inom hobbyn.
          Väldigt aktiv, oskygg, stor munruvare. Extremt lättlekt. Klarar både sötvatten och bräckvatten och temperaturer från 10 till 40 grader. Äter allt. Vanlig matfisk. Det är lättare att hitta recept på maträtter där fisken ingår än akvarieartiklar om fisken. Finns i olika färgvarianter, b.la. en guldvariant som ser som en citrinellumciklid med kropp som en jaguarciklid och med KalleAnka-mun...
          Jag har bara fått tag på 3st än så länge men fler är beställda, både av originalformen och guldvarianten.
          Dessa gigantiska "guppys" som i princip verkar vara omöjliga att ta kol på ska förse mina fengäddor och malar med mat.
          http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Andra_ciklider: natalciklid01.jpg
          http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Andra_ciklider: natalciklid02.jpg
          Här är en stor hane med extrem KalleAnka-mun, troligtvis en blå färgvariant.
          http://www.ag.auburn.edu/fisheries/image_gallery/details.php?image_id=528

          Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • THE_DUDE
            • February 2004
            • 764

            ok! här får du hela historien.

            min första tiger dödade en guldhaj över en natt. när dom var helt nya båda två. jag såg när han bet den på sidan en gång och åt fjällen som trillade av, men då visste jag inte att det fanns fjäll ätande fiskar.

            sedan en fladdermus-fisk också den på natten. det konstiga var att tiger fiskarna och fladdermus fiskarna hadde gått i samma akvarium i affären utan problem.

            sedan såg jag när han bet på en liten ormhuvuds fisk och bråkade med en ctenopoma acutirostre. då fick jag nog, och gick tillbaka med den till affären.

            men jag hadde frågat dig ray (tidigare i den här tråden tror jag det var) om din var likadan. och det var den ju inte. så jag bytte den jag hadde, mot en liten och köpte två stycken till, i hopp om att dom skulle vara snällare.

            men så var inte fallet, dom bråkade både med varandra och andra fiskar. så dom fick gå i ett eget kar bara med fiskar utan fjäll. typ clarias batrachus och gibbiceps och en stor klogroda och det fungerade bra. den lilla däremot var så svag och utsvulten att han inte gjorde något på dom andra fiskarna. så han fick gå kvar med dom.

            men jag kunnde inte låta bli att testa med lite aggresiva ciklider. för att se om dom kunnde hålla tigrarna på avstånd. för det hadde ctenopoman klarat ett tag i början med den första tigern.

            det gick inte så bra. för tigrarna dödade en påfågelciklid redan första natten och clariasen döda en gäddciklid. men en texasciklid kunnde dom inte göra mycket på. så den lever ännu. fast sedan började den ena tigern mobba den andra så mycket, att jag fick gå till baka till affären med en utav dom.jag har inte testat med fler ciklider ännu, men jag tror att det fungerar om dom är aggresiva. (påfågeln och texasen var inte mycket större än tigrarna)

            det är bara den lilla tigern som inte har dödat någon fisk ännu.=) men så fort jag köper nya fiskar är han där och ska bita på dom.=( så jag vaktar och skrämmer honom med handen dom första timmarna när han simmar fram och ska hugga. och sedan låter han dom vara.
            det har fungerat hittills faktiskt. men jag har många target fish i det akvariet. som jag hoppas han tar först om han blir aggresiv.

            dom två jag har nu har inte börjat äta annat änn mygglarver typ. men den första jag hadde tog efter ctenopoman och började äta ciklid pellets, och under den korta tid jag hadde den växte han relativt mycket.
            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

            Kommentar

            • ray
              • January 2002
              • 954

              Min tigerfisk har gått tillsammans med kongotetror,C bleheri,C gaucha,siamesisk algätare,Ctenopoma acutirostre,egyptisk munruvare och det har fungerat bra(så länge) trots att alla är mindre eller lika stora som tigerfisken (förutom bleheri ).
              Jag har märkt att tigerfisken inte gillar nya fiskar och mobbar de i nån timme men inte så mycket att de dör utan bara för att vssa vem som bestämmer ,få se om denm blir aggressivare när den är större.
              ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

              Kommentar

              • THE_DUDE
                • February 2004
                • 764

                skumt att det kan va så olika från fisk till fisk. men kul för dig att du haft sån tur.=)

                lägg gärna upp lite nya bilder på den. om du har lust.

                hadde också varit kul att se din c. acutirostre. eller är den lika skygg som min och gömmer sig hela tiden?
                http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                Kommentar

                • FI
                  • January 2002
                  • 1153

                  Woohoo! =D
                  http://www.predatoryfish.net/ibforums/index.php?showtopic=59170

                  *Kollar så att täckglaset sitter på plats*
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    • November 2002
                    • 1595

                    varför har du guldfiskar i akvariet?
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • FI
                      • January 2002
                      • 1153

                      Ursprungligen skickat av Daniel Odell
                      varför har du guldfiskar i akvariet?
                      Gissa, hehe.
                      Först körde jag bara med små guldfiskar för att redtailen skulle få lite roligare käk, sedan märkte jag att de var rätt trevliga om man ville ha lite rörelse i ett rovmalsakvarium, då köpte jag fler och de största(10+cm) är för stora för att bli käk så de är bara där för att liva upp karet. Ganska fräna fiskar faktiskt.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        Kolla in de här bilderna på ett gäng grymma endlicheris. Så otroligt vackra!
                        http://www.arofanatics.com/members/piertiong/endlicherisfromaqualife/
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • ray
                          • January 2002
                          • 954

                          En av mina bleheri dog igår ,den största och vackraste inga synliga skador så jag tror att det beror levande daggmask som de fick sista dagarna ,nu vågar jag inte mata med levandemask .
                          ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                          Kommentar

                          • ray
                            • January 2002
                            • 954

                            FI:fin ål är den mycket aktiv??
                            Åled hade jätte vackera eldålar på ca 40cm och jag var sugen på att köpa en .
                            ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              Ursprungligen skickat av ray
                              FI:fin ål är den mycket aktiv??
                              Åled hade jätte vackera eldålar på ca 40cm och jag var sugen på att köpa en .
                              Nej den är rätt lugn, oftast så ligger den någonstans slingrad runt en sten med huvudet på skaft och försöker se hotfull ut... Jag har två platy i karet så jag misstänker att den försöker jaga, de ska tydligen göra så då de jagar. Eller också chillar den bara, jag vet inte. Hur som helst så ligger den inte och trycker hela tiden utan simmar omkring vid framrutan lite då och då och kommer fram för att äta osv. Jag har dock hört att de kan vara extremt skygga så jag vet inte om min är konstig eller kanske lite nervös pga den nya omgivningen. I början så simmade den runt som en tok, fram och tillbaka, fram och tillbaka...

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • ray
                                • January 2002
                                • 954

                                hadde också varit kul att se din c. acutirostre. eller är den lika skygg som min och gömmer sig hela tiden?
                                THE DUDE: jag har 5st C.acutirostre och de är inte skygga alls.
                                ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...