Annorlunda fiskar !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
    Jättekul att denna tråd har hållits igång så länge - mer än 1.000 inlägg och mer än 34.000 gånger har någon läst i tråden.
    Inte illa - en extra "guldstjärna" till de som har varit aktiva i denna tråd.
    Jo det är verkligen jättekul att tråden har blivit så långlivad, det har blivit som ett litet kryp in för många av oss, en riktigt trevlig tråd om man gillar lite udda och "fula" fiskar.

Mvh Fredrik
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• THE_DUDE
      • February 2004
      • 764

ray: jo dom älskar verkligen daggmaskar men endlin har inte rört öronålen ännu. han har facktiskt inte rört någonting i mat väg ännu. =/

så jag är lite orolig för endlin.=( han har nämligen inte ätit någon ting ännu även om det finns mindre fiskar han lätt skulle kunna äta på natten och jag matar med bla fisk-bitar, räk-bitar och sådana "hikari sinking carnivore pellets" men han är helt ointresserad.

jag vet inte om det är så bra att ge honom ricktiga daggmaskar heller, för han ser lite mager ut. och om jag minns rätt så hadde väl du ray en ormhuvudsfisk som dog i samband med matning av daggmask. så det känns lite fel att ge honom det på fastande mage. eller så är det kanske vad som behövs för att få igång honom?

han är i övrigt ganska frånvarande och borta liksom. mina andra fengäddor blir ricktigt aktiva när dom känner mat lukt i akvariet. men inte endlin. han är fortfarande lika blek som när jag köpte honom, jag trodde han skulle mörkna i färg eftersom jag har svart sand i akvariet. i affären hadde dom vit sand så jag tyckte inte det var så konstigt att han också var nästan vit.
      http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
      ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

Kommentar

• THE_DUDE
        • February 2004
        • 764

FI: dom hadde fått in den som en delhezi i affären för grosisten trodde det var det. men affären höjde inte priset för det.=)

jag är inte så mycket på predatoryfish (orkar inte sitta vid datorn så länge att jag hinner kolla mer en ett forum åt gången och då brukar det bli zoopet) men det jag har läst där har varit intressant så man kanske ska ta och upptäcka predatory. är det betal sida där eller?

Kommentar

• FI
          • January 2002
          • 1153

THE DUDE: Det låter som att det är delhezi man ska leta efter om man vill ha en endlicheri, nu är det tre i den här tråden som har köpt sina endlicheris som delhezi. Samtliga har fått dem för samma pris som andra dyra fengäddor trots att endlicherin är rolls-roysen. Ibland finns det tydligen fördelar med att butikerna och grossisterna inte har full koll.

Nejdå predatoryfish är helt gratis. Jag häckar där rätt mycket, det finns kunniga personer inom de flesta områden där, definitivt då det gäller fengäddor och andra rovfiskar.

Jag tror inte att du behöver oroa dig att den inte har ätit ännu, alla mina fengäddor har varit lite tröga i början men de smakar så småningom av maten som bjuds istället för att svälta ihjäl. Äter de andra fengäddorna så smakar snart endlicherin också.

Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• ray
            • January 2002
            • 954

FI:Jag tror att Akvarie Teknik har endlicheri ifall du är sugen

THE DUDEin endli är jätte blek ,hur länge har du haft den??
            Vart har du köpt "hikari sinking carnivore pellets" ??
            Jag är inte säker på att min bleheri dog av daggmasken ,mina bleheri har blivit skygga sedan gachua växte och är nästan lika stora.
            ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

Kommentar

• THE_DUDE
              • February 2004
              • 764

FI: dubbel tur får man kalla det =) först att dom över huvud taget får in dom å sedan priset. d e gött! =)

då kanske vi ses på predatory då.

ray: jag har haft den sen i torsdags och den har bara fått lite lite mörkare mönster. det är konstigt för mina andra fengäddor har jätte mörka färger. jag trodde att den skulle va mycket mörkare redan nästa dag.
              tror du den kan vara sjuk eller något?

pelletsen är köpta på zoomässan dom också, det är en bild på en red tail på påsen. men dom var ganska dyra typ 130kr för en liten påse. fast han (ägaren med mustasch) var nog på gott humör för jag fick rabbat 35% tror jag.

har du en gachua också?
              hur ofta matar du dina fiskar med daggmask, speciellt fengäddorna? och hur många får dom var?

Kommentar

• martal
                • May 2004
                • 618

Om jag hade en (1) paroonhaj i ett akvarium vad skulle jag mer kunna ha för fisk??
                Bara en fundering!
                Det här behöver du veta
                www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

Kommentar

• martal
                  • May 2004
                  • 618

1000 liter!!!!
                  Det här behöver du veta

Kommentar

• ray
                    • January 2002
                    • 954

THE DUDE:Jag har 3st gachua
                    Min endli är blek/ljusare i färgen ibland så du behöver inte va oroligt ,den klara några veckor utan mat .
                    Fengäddorna(delhezi,ornatipinnis,retropinnis) fick daggmask varje dag för att de ska växa lite så jag kan flytta de till endlicheri karet,delade stora maskar i små bitar som fengäddorna kan svälja.
                    För ett par år sedan köpte jag en påse "Hikari sinking carnivore pellets" i Belgien och det var en bild på en fengädda på påsen,såna har jag inte hittat i Sverige ,det är kanske samma pellets fast med "ny"redtail bild.

Kommentar

• FI
                      • January 2002
                      • 1153

marta: Det beror på storleken på paroonhajen, i längden så fungerar det bara med andra bjässar som redtailmalar, skovelnosmalar, pacu och liknande, och då givetvis i ett betydligt större kar. Under dess uppväxt från liten parvel på 5cm till låt säga 25cm så kan det fungera med snälla högryggade fiskar som t.ex. skalar, hantelciklid, skivtetra, påfågelciklid osv.
                      Det roligaste är dock att ha dem med småfisk så att man får se dem jaga, men det blir ju lite dyrt i längden då de minst sagt blir stora och äter mycket.
                      En knepig art att hålla i akvarium någon längre tid.

Mvh Fredrik
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• anli
                        • October 2002
                        • 654

Matning av fengädda:
                        -Min endlicheri var lite försiktig i början, då han fick tampas med Trimac, Midas och diverse stora groteska malar i 720 L. Men numera brukar han hitta fram till och suga i sig de frysta laxbitarna jag lägger i. Och då äter han ordentligt! Tveksamt om den tar några hikari pellets... men det kommer kanske med tiden. Han/hon e typ 25 cm nu.
                        http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Endlicheri_040524.jpg
                        Anders Lindersson
                        Anders Akvariesida

Kommentar

• FI
                          • January 2002
                          • 1153

anli: Jasså du har också en endlicheri, jag börjar ju känna mig utanför här.
                          Snygg fengädda, jag diggar underbettet, kul även att höra att du har fått den att fungera med aggressiva ciklider. Gömmer den sig mycket? Är cikliderna och nafsar på den eller låter de den vara?

Mvh Fredrik
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• martal
                            • May 2004
                            • 618

Hej.Tack för svaret.
                            Har nog förstått det (har med nöje läst många av inläggen :-)) men tycker bara dom är fina och skulle vilja ha en till vuxen storlek.
                            Det här behöver du veta

Kommentar

• THE_DUDE
                              • February 2004
                              • 764

när jag köpte endlin tyckte jag att vattnet i påsen luktade illa, å det var nästan som att lukten hade spritt sig till akvariet kände jag igår. så när jag gjorde ett vatten byte igår kväll tog jag och bytte typ 60% av vattnet, och redan några timmar senare var endlin lite mörkare i färgen. =)

men inget gott utan något ont också. för det stora vatten bytet gjorde att jag glömde stänga av doppvärmaren. så den pajade och delhezin har ett stort ljust streck på sidan, kanske brände han sig. =(

testade med en stor daggmask som jag la framför endlicherin men han simmade bara undan. =/

jag la upp två nya bilder på min zoon. dom ligger längst ner i p. endlicheri albumet det står dagens datum under dom. ganska dåliga men man ser färg skillnaden iaf.

anli: kan man mata med lax, jag trode man bara skulle mat med vitt fisk kött?

Kommentar

• ray
                                • January 2002
                                • 954

THE DUDE: Endlin ser mycket bättre ut i de nya foto,det var konstigt att han inte tog masken du få testa om ett par dagar.
                                Min endli äter allt ,har en kort film där han atackerar/sväljer en stor daggmask.

Kommentar

Arbetssätt...