Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MichaelE
    • June 2002
    • 903

    Tror att jag skiter i gäddtetran, grossisten hade fått med fel fisk så min gäddtetra blev en aba aba, handlaren sa att jag kunde få köpa den för samma pris, så snart är jag ägare till en aba aba.
    Ska snart köpa ett större kar, jag planerar ju att ha kvar den när den är vuxen också.
    Jag skulle få den för 150kr elelr nått sånt, men vad brukar dom kosta?
    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

    Nu med både salt och sött .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      Daniel: Jasså den var så stor. Men det kan nog vara bra om den går med centralarna. Personligen så tycker jag det låter vanskligt att stoppa ner en svindyr och lugn endlicheri till elaka centralare... Min lilla erfarenhet av fengäddor är att de fungerar rätt dåligt tillsammans med buffliga ciklider.
      Men man ska ju aldrig säga aldrig, du slipper ju leken och kan du bara hitta ett foder som cikliderna inte gillar så kan det nog fungera.

      anli: planering? Vad ska det vara bra för? ;D
      Jag tycker det är bättre att bara testa sig fram, så länge det fungerar så är det bara att köra vidare och om problemen sedan dyker upp så får man göra korrigeringar tills det fungerar igen.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Ola paul
        • March 2003
        • 432

        Vizir, var det ett Aprillskämt eller?

        Mvh Ola
        Ola Lindeberg.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

        Kommentar

        • MichaelE
          • June 2002
          • 903

          Mín största fengädda(p.senegalis meridionalis), börjar se hungrit på mina fingrar när jag håller på i karet, han börjar simma emot händerna men när jag puttar till honom så sticker han.
          Är det någon som ahr blivit biten av någon av sina fengäddor?
          Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

          Nu med både salt och sött .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            Ursprungligen skickat av Ola paul
            Vizir, var det ett Aprillskämt eller?
            Definitivt ett aprilskämt.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • THE_DUDE
              • February 2004
              • 764

              nej inte jag men min klogroda blev biten i tån av min lilla fen gädda. båda två blev livrädda å simma åt var sitt håll!
              det hände inget med grodan som tur va, då han dagen innan flyttat till fen gäddans akvarium effter att ha blivit biten i låret av
              mr. pink (clarias batrachus).
              http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
              ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

              Kommentar

              • Dr. Strange
                • March 2003
                • 995

                Fengäddorna biter inte så våldsamt hårt, när jag matar med räkor får dom hålla på en stund innan dom får sönder dom i lämpliga bitar, min Synbranchus marmoratus ål nyper till betydligt hårdare och delar oftast räkan med två kraftiga hugg.

                FI: har du kvar malen som dun inte visste hur stor den skulle bli när du köpte den, Pseudoplatystoma eller vad det var......

                Jag köpte en idag som kommit fel i leveransen från Akvarieteknik, och vi vet inte ens vilken art det är, så om du har bilder så vill jag gärna se

                //Marcus
                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                Kommentar

                • paletten
                  • January 2004
                  • 95

                  FI:mm det ska jag tänka på men jag har startat upp ett tanganyika kar nu 540l men bara fråga känner du till kent i NOL?
                  112*multissar* kommer blåneon senare!

                  540L *lamprologus calvus black pearl*
                  *Neolamrologus Kiku Splendens*
                  *Tropheus sp."black", Kiriza Zaire*

                  adda msn Gramse_one@hotmail.com

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    Dr.Strange: Tufft, skovelnosar är fräna.
                    Jag var tyvärr tvungen att ta tillbaka min till butiken för några månader sedan eftersom jaggorna var nära att döda den, men det finns massor av bilder om du kollar på den här länken.
                    http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/selectgallery?user=fredrik&gallery=14

                    Min var en Pseudoplatystoma fasciatum, eller Tigerrandig skovelnosmal, kallas TSN eller Tiger Shovelnose på amerikanska forum.
                    Dom blir ruskigt fina då dom blir större men är tyvärr lite lättstressade och kan lätt skada sig om de blir skrämda. Enligt Back To Nature - Malar så sägs de kunna bli 2 meter i naturen men de flesta verkar skriva 1 meter så jag vet inte. De blir stora i alla fall.

                    Det finns några andra Pseudoplatystoma-arter också men fasciatumen är den som är vanligast i akvariehobbyn, de kan dock lätt blandas ihop då de är små.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      • January 2002
                      • 1153

                      Ursprungligen skickat av paletten
                      FI:mm det ska jag tänka på men jag har startat upp ett tanganyika kar nu 540l men bara fråga känner du till kent i NOL?
                      Nej tyvärr.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Rob J
                        • March 2004
                        • 46

                        !

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          • November 2002
                          • 1595

                          MichaelE: jag gav 550+frakt (330) för den.

                          FI: jag matade han precis med en räka, använde så akvarie-tång med långt skaft å höll den framför munnen.

                          Jag tänkte bara mata med räkor å fiskbitar, vad finns det mer för bra foder?
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Dr. Strange
                            • March 2003
                            • 995

                            Daniel: Prova Sera Viformo, dom brukar bli tokiga i det.

                            FI: min är 7-8 cm, men den ser inte ut som din, min har en vit rand från gälarna till bakfenan.....

                            jag forskar vidare, det kan vara för att den är mindre men samtidigt är jag osäker, den har tydlig teckning.....
                            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                            Kommentar

                            • Dr. Strange
                              • March 2003
                              • 995

                              FI: fick just reda på vad jag har, det verkar väldigt troligt att det är denna krabat jag fått tag på.

                              http://www.planetcatfish.com/catelog/pimelodi/sorubimi/122_f.php

                              //Marcus
                              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                              Kommentar

                              • FI
                                • January 2002
                                • 1153

                                Daniel: Du kan kasta ner nästan vad som helst, fisk och räkor är jättebra och precis som Dr.Strange säger så är "Sera Viformo" bra, det är en lite rundare maltablett som de klarar av att svälja hel utan obehag, jag har precis börjat använda "Hikari Sinking Carnivore Pellets" och de älskar de, sedan så får de även oxhjärta.

                                Dr.Strange: Oooo en planiceps! Dom är fina. =)
                                Jag ska ändå kolla om jag hittar någon bild då min var i samma storlek som din, jag har för mig att den hade en vit linje som du beskriver. Vänta ett ögonblick...
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...