Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr. Strange
    • March 2003
    • 995

    FI: svårt se på bilderna av din eftersom den inte är så stor, bra att du klurat ut vilken det är i alla fall

    Rogge: tänk bara på att läsa ordentligt om fiskarna först, och kolla upp hur dom beteer sig när dom blir stora, en redtail till exempel är ganska lugn när den är 20-30 cm, sen när den blir större går ingenting säkert.

    //Marcus
    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      "Jag är rätt imponerad av vad NI har i era kar!! jag har fått sett fiskar som jag inte trode var möjligt att ha i Akvarium."

      De går väl egentligen inte att ha i akvarium heller...
      Det går att ha dem då de är små men när de blir större så är det nästan omöjligt att hålla dem i akvarium så länge man inte har ett sjukt stort kar. Nu tar det iofs ett tag innan fiskarna blir en meter men efter ett par år så är man där och då gäller det att veta var man kan man kan bli av med fisken.
      Sedan så kräver dessa fiskar en helt annan omvårdnad än vanliga fiskar, P. fasciatum-malen som jag köpte äter inget vanligt foder utan endast fisk och räkor. Den äter dessutom bara då akvariet är släckt och är ganska försiktig av sig så matningen kräver en hel del planering, det går inte att bara kasta ner maten, det gäller att sätta sig ner och se så att fisken verkligen får tag på maten innan de övriga fiskarna och att den får i sig nog mat osv.
      Tänk också på att de andra fiskarna i karet så småningom kommer att finnas på matsedeln hos såna här fiskar... Jag vill inte skrämma dig men det gäller att veta vad man ger sig in i, det är inga enkla fiskar att ta hand om.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • gotti
        • April 2003
        • 38

        Någon som vet hur länge som en muräna klarar sig utan mat?
        Har ju en i mitt kar och han har inte ätit på typ 2 veckor nu. Verkar inte som att han är hungrig eftersom att han inte simmar omkring och letar mat vid matningen.
        Han ligger bara och gömmer sig hela tiden.

        Någon som vet vad det kan var för fel?

        mms://gw.sinpro.se:8070

        540 l
        2 Redtail, 1 Arowana, 4 Paroon, 1 muräna, 1 Guldgurami samt en del vanliga malar.

        100 l
        platy, 2 st redtail, 1 mal, 4 skalarer

        /gotti
        540 l 3 Redtail, 1 Arowana, 2 Paroon, 1 Guldgurami samt en del vanliga malar.

        /gotti

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          Härligt gotti, nu är ju webbkameran uppe igen!
          Kan du vinkla den lite mer till vänster? ...jag ser bara en gurami, alla de andra fiskarna verkar vara till vänster utanför bilden...

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • cool
            • October 2002
            • 1869

            Hej!!
            Ska köpa humlamalar imorgon tror att dom är ovanliga!
            Lite anorlunda är dom iallafall=)
            Tobbe

            Har ett 112 liters kar
            Här kommer jag snart att lägga upp bilder på mina firrarhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63958 Titta gjärna in och skriv va ni tycker!!
            Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
            NY MSN:t__skate@hotmail.com
            Skorpion och amfibie fantast

            Kommentar

            • Dr. Strange
              • March 2003
              • 995

              Gotti: en Muräna klarar sig länge utan mat, men ofta blir man lurad och dom dör efter ett ganska långt tag, jag har läst en artikel om nån som verkligen gått in för att få sin muräna att trivas etc, se till att det finns många gömställen, det är tydligen väldigt viktigt, tyvär kan jag inte hitta länken

              //Marcus
              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

              Kommentar

              • Dr. Strange
                • March 2003
                • 995

                jag har just fått min min Leiarius Marmoratus och en Clarias batrachus (spotted), när jag var och hämtade dom hade jag fått svar av grossisten om fiskar jag hade "efterlyst"......

                Är det någon på Forumet som har någon erfarenhet av Synbranchus Marmoratus (American Swamp Eel eller American Marbled Eel)

                Jag funderar på att skaffa en men om någon haft en vore det kul få höra lite om hur dom är att ha.....

                //Marcus
                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                Kommentar

                • MichaelE
                  • June 2002
                  • 903

                  här har du det "lilla" monstret, en sån vill jag me ha, men den får inte plats.

                  Mvh Michael
                  Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                  Nu med både salt och sött .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                  Kommentar

                  • MichaelE
                    • June 2002
                    • 903

                    glömde att skriva länken http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=622

                    Mvh Michael
                    Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                    Nu med både salt och sött .
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                    Kommentar

                    • Dr. Strange
                      • March 2003
                      • 995

                      MichaelE: hahaha vilken dunder miss, jag glömde kolla här på Zoopet

                      tack för att du hittade det åt mig, ska defenitivt beställa en

                      /Marcus
                      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                      Kommentar

                      • MichaelE
                        • June 2002
                        • 903

                        finns den på någon lista då?
                        Tyvär är det ju så att alla coola fiskar är nästan helt omöjliga att få tag på, så var det när jag skulle köpa en lung fisk när jag hade börjat med mitt 650l kar, jag väntade och väntade men handlaren fick den aldrig.
                        ja ja, lycka till med träsk ålen då, och skriv om du får tag på den och vad den kostar.

                        Mvh Michael
                        Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                        Nu med både salt och sött .
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                        Kommentar

                        • Dr. Strange
                          • March 2003
                          • 995

                          MichaelE: eftersom jag ser grossist listorna varje vecka så vet jag att det mesta går att få tag på, men inte säkert alla akvarie affärer är sugna på att ta hem fiskarna eftersom dom kan få ha dom länge om du inte köper fisken du beställde. Lungfiskar finns för det mesta att få tag på......

                          //Marcus
                          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                          Kommentar

                          • MichaelE
                            • June 2002
                            • 903

                            Jo den vanliga afrikanska lungfisken men inte den arten jag ville ha, det är den minsta lungfisken, blir "bara" 50cm
                            Frågar du bara handlaren om du kan få se på listan eller?

                            Mvh Michael
                            Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                            Nu med både salt och sött .
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                            Kommentar

                            • Dr. Strange
                              • March 2003
                              • 995

                              MichaelE: skriv namnet på lungfisken så ska jag forska om den går att få tag på och när på året, jag har känt ägarna till affären sedan början på 90-talet, tror inte affärerna är så sugna på att visa kunderna inköps listorna eftersom deras priser står där, men du kan ju alltid fråga om dom kan kopiera sidan du är intresserad av och täcka för priserna.
                              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                              Kommentar

                              • Christian Alfredsson

                                • December 2001
                                • 707

                                Jag har ju fotat Lungfisken. Den kanske är kvar på Simontorp? Vem vet. Kolla med din handlare och be honom ringa dem.

                                ________________________
                                Christian Alfredsson
                                http://www.tropheus.info
                                http://www.ciklid.se

                                ________________________
                                Christian Alfredsson
                                http://www.tropheus.info

                                Kommentar

                                Arbetssätt...