Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Adam.N:
    Kan man ha några andra fiskar med såna där monster eller hugger de efter upp allt som nuddar vattenytan? ...även händer?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Adam.N
      • July 2003
      • 35

      jag trodde när jag precis fått dem att de skulle gå, jag har hört att de inte ska vara så aggresiva, men det stämmde inte. jag hade dem med ca 20 elfenbens ciklider var av den minsta var ca 3-4 cm men många som var runt 6-7 cm två dagar senare är det inte kvar mer än 8 st var av den minsta är ca 10 cm. så det får var stora fiskar man ska ha dem med, de är dock väldigt underhållande att hålla

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        FI: Micropeltes är rädda fiskar, dom hugger som en gädda, om något rör sig hugger dom, men om du har handen i akvariet är dom väldigt lätt stressade när du gör saker, efter 30cm kan dom anfalla i stort sett vilken fisk som helst och slita bitar, min åt inte andra fiskar förrän den passerade 25 cm...... sen åt den allt.
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • Adam.N
          • July 2003
          • 35

          Jag kan inte hålla med dig om det, mina visar inga tecken på rädsla inför mig eller något annat. jag måste säga att de var mer våldsamma än min gädda när man pratar jakt.

          Kommentar

          • Dr. Strange
            • March 2003
            • 995

            Adam: jag menar så här, prova stoppa ner en Ciklid som är lika lång som din ormhuvuds fisk, Channa Micropeltes är väldigt aktiv när den jagar fiskar/mat som den kan svälja, men en liten under 15 cm är rädd för allt annat som är sama storlek. (i stort sett)

            Jag har en Channa Panaw, den skiljer sig en hel del mot micropeltes när det gäller beteendet mot andra fiskar, den hugger mot mina jaguar ciklider och håller dom borta från sin hörna av akvariet, den visar verkligen vem som bestämmer.

            Alla Channa Micropeltes jag haft har haft ett beteende likt en mört, rädd förr i stort sett allt den inte kan svälja/äta upp. enda undantaget var en som blev runt 45 cm, den slutade vara rädd när den passerade 30cm ca.

            //Marcus

            ps. allt kan tolkas olika, jag är van rovmalar som nästan aldrig backar för andra fiskar.

            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

            Kommentar

            • Adam.N
              • July 2003
              • 35

              Låter rimligt. Min största fisk som går med den är en ca 13 cm lång elfenbensciklid, men den är lite små "sliten" så den utgör kanske inget hot mot ormhuvudsfiskarna.
              En annan sak bara jag har aldrig sett en fisk växa så mycket de är verkligen större nu än när jag fick dem och det var typ en och en halv vecka sedan

              Kommentar

              • Dr. Strange
                • March 2003
                • 995

                Adam: dom växer grymt fort, jag brukar mata med frysta skalade räckor, otinade. dela dom bara så dom blir lättare att svälja.



                //Marcus
                " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                Kommentar

                • Adam.N
                  • July 2003
                  • 35

                  just nu matar jag inte mina, de äter elfenbensciklider. Men det får jag börja med nu. Den största satte i sig en fisk som var ca 10 cm( hur nu det var möjligt), den e så tjock nu så den ser ut att spricka. Nu när levandefodret e slut hade jag tänkt mata dem med lite allt möjligt där i bland räckor.

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    Är det någon som har en bild på en STOR fengädda? Polypterus senegalus t.ex eller vilken annan Polypterus som helst?
                    Det skulle vara kul att se hur de ser ut då de är lite större än vad min är.

                    Här är för övrigt en bild då min senegalus glufsar i sig en bit abborre och en bild då den bara sträcker på sig lite...
                    http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=16&image=senegalus28.j pg
                    http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=16&image=senegalus24.j pg

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Crille_d2
                      • February 2003
                      • 300

                      Min fengädda är inte större än din men jag kan skicka en bild ändå

                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=69287&gid=95618
                      Mvh//Christofer
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

                      Kommentar

                      • Dr. Strange
                        • March 2003
                        • 995

                        Crille: tittade just på dina fiskar, ser ju kul ut

                        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                        Kommentar

                        • Crille_d2
                          • February 2003
                          • 300

                          Tackar.....

                          Jag ska göra av med 222 l för att förbereda för mitt 720 l som antagligen jag ska få i jul.

                          Dr. Strange: Angående din redtail, hur stort akvarium har du den i, och hur snabbt växer den? Sugen på att skaffa en sådann när jag fått mitt 720 l.

                          DR. Strange: Jag såg att du hade skrivigt nått om att Clarias batrachus som hade bruna fläckar. Vad är det för skildnad mellan fiskarna för utom storleken?? Kolla tråden nedan.

                          http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13427
                          Mvh//Christofer
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

                          Kommentar

                          • Dr. Strange
                            • March 2003
                            • 995

                            FI: jag har en Polypterus Senegalus som är 25-30 cm, minns inte hur stor din var, problemet är att jag inte har någon bra kamera att fota med , ska prova med en kompis digitala video kamera och se om jag kan fixa bilder på alla mina fiskar. (Kameran kostade 18000 kr för nåt år sen s¨å den borde funka hehehe)

                            Crille: Clarias Batrachus är original grå tonade, fisken odlas i stora dammar som matfisk och av någon anledning så har dom avlat vidare på albino varianten som finns, sen finns även den som kallas Spotted, den vanliga grå/vit tonade är inte vanlig i handeln.

                            Storleken och beteende är likadant för alla Clarias Batrachus, men det finns en hög andra Clarias malar, många som ser "trevligare" ut än Albino Batrachus.

                            dom är väldigt aktiva och kan störa andra fiskar på nätter etc, dom reagerar väldigt fort om du släpper ner något ätbart i akvariet, dom verkar känna direkt om du släpper i mat.

                            Min Redtail går i ett 500liters kar just nu och den har blivit ca 25cm, den växer dock ganska fort nu, så jag räknar med 35 inom 2-3 månader, många säger att dom växer enormt fort, vilket är en sanning med modifikation, jag matar inte min förrän magen börjar ha en rak linje från huvud till och bakåt, den vräker i sig all mat jag slänger i, den provar äta även om den har ätit väldigt mycket redan, så om man matar varje dag och håller den fet växer den nog fortare, men den ligger bara still när den smälter mat så det är inget jag eftersträvar, nu i sommar har den fått mat en gång i veckan eftersom jag varit borta 4 veckor, och det funkar bara bra.

                            ska prova se om jag kan fixa bilder inom en snar framtid

                            //Marcus

                            ps,om någon är intresserad av bilder på mina humrar eller Channa Panaw kan jag skicka med mejl.
                            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                            Kommentar

                            • Dr. Strange
                              • March 2003
                              • 995

                              Ooops, glömde ju att jag fått hem en Channa Obscura som jag ska föda upp, den är ca 7 cm lång just nu och ser verkligen fin ut, funderar på att beställa 5st till och prova hitta ett par

                              //Marcus igen
                              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                              Kommentar

                              • Crille_d2
                                • February 2003
                                • 300

                                Dr.Starange: Du får hemskt gärna skicka bilder på dina fiskar. Skicka bilderna till Crille_d2@hotmail.com
                                Mvh//Christofer
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=69287

                                Kommentar

                                Arbetssätt...