Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    #76
    Dr. Strange:
    "Jag har redan ett 450 liters kar för min redtail eftersom den växer snabbt, nästa steg blir ett 1300-1500 liters kar"

    Det där låter ju jättebra.
    Så länge man uppgraderar karet när fiskarna blir större så har åtminstone inte jag några problem med att folk köper fiskar som blir stora, det låter som att din redtailmal kommer att få leva ett mycket gott liv i dina kar.


    "sen en fråga, hur går det med dina Jaguarer, och har du nån bra bild du kan posta ? jag har 4 stycken som jag göder upp för att kanske hitta ett par. "
    Tufft, ännu en jaguarägare.
    Jodå, jaguarerna mår fint, de leker ungefär varje månad och några av deras yngel är på uppväxt i ett yngelkar. Jaguarcikliderna är utan tvekan de roligaste fiskarna jag har haft, jag skulle kunna skriva en hel bok om deras fantastiska jaktteknik och deras övriga beteenden. Jag upptäcker hela tiden nya intressanta saker med dem.

    Här är ett par hyfsat färska bilder.
    http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/managuense46.jpg
    http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/managuense43.jpg
    http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/managuense40.jpg


    Just nu är tyvärr ciklid.se-forumet lite struligt men så snart det är igång igen så måste du pallra dig till jaguartråden vi snackar i där. Vi är några stycken jaguarägare som snackar där regelbundet men ju fler vi är desto roligare blir det ju så du är mer än välkommen att titta dit.
    http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?ARCHIVE=&whichpage=1&TOPIC_ID=2799

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

      #77
      FI: Mina Jaguarer har just börjat färga ut, dom är 6-8cm typ. dom har grym aptit

      //Marcus
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #78
        Jag skrev under Malar-kategorin också...
        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10203
        ...men eftersom det är just en "annorlunda fisk" så kanske någon i den här tråden kan hjälpa mig istället.

        Fisken i fråga köptes igår, den gick under handelsnamnet "skednosmal" men det verkar inte vara den vanliga skednosmalen, Sorubim lima. Den är däremot väldigt lik Sorubim lima, den har samma kroppsform, huvudform och likadana fenor osv... men färgmönstret är helt annorlunda.
        Den skulle bli ganska stor enligt försäljaren, ca 30-40cm i akvarium och ännu större i naturen, den är dock bara ca 7cm just nu och snarare i riskzoonen att bli jaguarciklidsmat än för stor för akvariet... :/
        Jag glömde hur som helst att fråga efter det latinska namnet och nu sitter jag här och har inte en blekaste aning om vad jag egentligen har köpt och hur jag ska sköta fisken...
        Den liknar skednosmalen men ändå inte.
        Titta på de här bilderna och försök sedan hjälpa mig att ta reda på vad jag har köpt för fisk.
        http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/skednosmal01.jpg
        http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/skednosmal04.jpg
        http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/bilder/skednosmal06.jpg

        Är det någon som har någon idé?
        Finns det andra malar som kan gå under handelsnamnet "skednosmal"?

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Dr. Strange
          • March 2003
          • 995

          #79
          FI: eftersom jag vet att du fått svaret i Predatory forumet så svarar jag bara för dom som inte vet vad det är för fisk.

          Pseudoplatystoma Tigrinum

          jag trodde alla glömt den här tråden så jag kollar inte så ofta

          //Marcus



          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #80
            Dr.Strange:
            Jepp, det var minsann en chock när man till slut fick reda på vad man hade köpt. Jag trodde inte ens att såna där fiskar fanns i akvariehandeln, man behöver ett stooooort kar för att kunna få en sån där fisk att trivas.

            Jag såg för övrigt att du var intresserad av att köpa den, av barmhärtiga skäl, det var ädelt av dig.
            Den är helt klart till salu, men i så fall så måste jag först få reda på vilken storlek du har på karet och vilka fiskar du har, jag vill inte sälja den om den hamnar i ett ÄNNU sämre hem, det vore fel.

            Har du några fiskar i karet just nu som kan skada den? ...den är ju väldigt liten just nu, ca 7cm skulle jag tro. Den är dessutom väldigt smal så alla större fiskar som äter mindre fiskar ser nog den här lilla krabaten som en fin liten matbit...

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Dr. Strange
              • March 2003
              • 995

              #81
              Jag har 3 kar igång just nu, ett 100 liters, ett 250 liters och ett som är mellan 450 och 500 liter, i sommar kommer jag att ha ett 1500+liters kar klart som ska husera mina stora malar.

              jag låter fiskarna växa från kar till kar, jag fick många klagomål tidigare för att jag hade min redtail i 100liters karet, men faktum är att en 5 cm redtail inte tar mer plats än andra fiskar, den bor nu i mitt 250 liters kar och är runt 8-10 cm, och den växer snabbt.

              Planen är att ha 1500+ liters karet färdigt innan den växer sig för stor för mitt största kar, om jag inte hinner innan så byter jag bara ut mitt 250 liters mot ett 720.

              //Marcus
              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

              Kommentar

              • FI
                • January 2002
                • 1153

                #82
                Dr.Strange:
                När du har 1500-liters karet färdigt så gör vi affär, då kan jag med någorlunda gott samvete sälja vidare honom. Just nu så gör han inte mycket skada i mitt kar och han är ju väldigt liten också så fixa du i ordning karet så gör vi sedan affär när allt är klart.
                Det är säkert bara bra om han får växa til sig lite innan du köper honom så att inte red-tail malen slukar honom på en gång.

                Jag lovar att meddela dig om jag blir tvungen att byta in honom så får du sedan avgöra hur du vill göra, om du vill ha malen så fixar jag så att du får den reserverad på akvariebutiken, butiksägaren är supersjysst så det är nog inga problem.

                Vet du för övrigt vad det svenska handelsnamnet på "Tiger Shovelnose" är?

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • FI
                  • January 2002
                  • 1153

                  #83
                  Här på Zoopet så finns det en mal som kallas "Tigerrandig skovelnosmal", den har det vetenskapliga namnet "Pseudoplatystoma fasciatum"
                  http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=709

                  Den ser väldigt lik ut de stora tigrinum-malar jag har sett, gäller maxstorleken 100cm som står på fasciatum-malen även för tigrinum-malen?

                  "Pseudoplatystoma coruscans" som visas i länken nedan ser också ut som min mal... Vad är det för skillnader på dessa egentligen?
                  http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Raubwelse/Seiten/P.%20coruscans.htm

                  Här är för övrigt några bilder på små "Pseudoplatystoma tigrinum".
                  http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Raubwelse/Seiten/P.tigrinum.htm

                  Även om jag nu vet vilket släkte malen jag köpte tillhör så känns det ändå som en enda stor soppa eftersom alla dessa tre malar ser nästan identiska ut då de är små...
                  Kan inte någon malexpert komma och reda ut det här? ...kan man se skillnad på dem då de är små?
                  Är min mal en P. fasciatum, P. tigrinum eller en P. coruscans?
                  De på det amerikanska forumet trodde det var en P. tigrinum men jag tycker själv att det ser mer ut som en P. coruscans...
                  Vilken soppa!...

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Dr. Strange
                    • March 2003
                    • 995

                    #84
                    FI: jag tror nog att längden stämmer på båda, och sen tror jag att dom säkert blandat ihop sorterna mer än en gång

                    //Marcus
                    " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                    Kommentar

                    • FI
                      • January 2002
                      • 1153

                      #85
                      Pseudoplatystoma tigrinum/fasciatum/coruscans verkar vara minst sagt klurig att mata...

                      Krill = fungerade inte, sjönk till botten, inget intresse visades.
                      Mysis = samma som ovan...
                      Vita mygglarver = samma som ovan...
                      Röda mygglarver = samma som ovan...
                      Räkor = fungerade om matbiten inte hann nå botten, annars som ovan...
                      Torsk = samma som för räkorna...
                      Abborre = samma som för räkorna...

                      *suck*

                      Själva problemet när det gäller matningen är att malen inte verkar vara det minsta intresserad av "död" mat... Den verkar vilja se nån form av "liv" i maten för att den ska ta den, maten måste "röra på sig" på något sätt, t.ex sjunka, åker med strömmen, virvlar runt osv... ligger maten bara still på botten så verkar malen inte det minsta intresserad av den. Den verkar inte heller hugga efter vanligt frysfoder, troligtvis eftersom det sprids ut så mycket.
                      Knepigt.

                      Jag hittade för övrigt en video på nätet som förklarar problemet ganska tydligt.
                      http://www.ahnarip.de/video/video1a.mpg
                      http://www.ahnarip.de/spatelwels.html
                      Det är precis så där det ser ut hos mig också, förutom att malen är typ 10ggr mindre...
                      Hur som helst, tänk dig sedan att du har andra hungriga fiskar som definitivt inte låter maten sjunka så där långt utan att göra något åt saken...
                      Hyffsat Knepigt.

                      De här bjässarna gör sig nog bäst i ett eget akvarium, ett stooort sådant.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Dr. Strange
                        • March 2003
                        • 995

                        #86
                        om du inte hade andra fiskar som knep maten skulle det nog gå bra, jag brukar växla med levande fisk tills fisken ätit upp sig och blivit alert, sen provar jag gå över till räkor oxhjärta etc.

                        kan bli svårt för dig med Cikliderna...

                        //Marcus
                        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          • November 2002
                          • 1595

                          #87
                          FI: tack för dina synpunkter på mina åsikter. Jag måste få klargöra att jag självklart gör skillnad på en nybörjare som råkar köpa fel fisk och en erfaren akvarist som vet vad han håller på med.

                          Om du tycker det är ok att köpa ett levande djur, som du vet att du inte kan ta hand om hela sin livstid så är det helt upp till dig, jag kan inte med gott samvete göra så.

                          Kanske kan man göra det om man precis som jag sade innan, ser fisk som en slit och släng-produkt istället för en levande tänkande varelse. Jag menar, skulle någon kunna tänka sig att idka byteshandel på samma sätt med hundar? "åååh gullemuff rottisar e så söta som valpar, jag köper en över sommaren å byter bort den sen"

                          Och nu en bild på mina senaste äsklingar, inte så vanlig men kanske inte mest ovanliga fisken heller, Crenicichla Menezesi, en riktigt elak jävel till rovfifsk.




                          ><((())°>
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • FI
                            • January 2002
                            • 1153

                            #88
                            "kan bli svårt för dig med Cikliderna... "

                            Det kan man lugnt säga, det är ju inte mycket som slipper förbi de där matvraken... "foderfiskar" lär ju knappast fungera heller. Men det har hitills gått bra att mata malen på kvällen när lyset har släckts så det är nog den taktiken jag får använda mig av, på dagen är det i alla fall ingen idé...

                            Nåja, jaguarerna leker ju varje månad så är malen bara lite djärv så lär det ju knappast vara någon brist på levande foder. Man skulle nästan kunna säga att cikliderna på något snedvridet sätt förenklar skötseln av malen... i alla fall nu när den fortfarande är liten.

                            Vad brukar du använda som levande foder till dina malar?

                            Oxhjärta ska du för övrigt ta det lugnt med... men det vet du säkert redan.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • FI
                              • January 2002
                              • 1153

                              #89
                              orm:
                              "Om du tycker det är ok att köpa ett levande djur, som du vet att du inte kan ta hand om hela sin livstid så är det helt upp till dig, jag kan inte med gott samvete göra så."

                              Jag förstår hur du tänker men man vet aldrig hur ens liv förändras under så lång tid som akvariefiskar lever, vissa ciklider och malar kan leva upp till 20 år... Det är ingen mening att försöka leva efter ett motto som man med största sannolikhet ändå inte kommer att kunna hålla.

                              Lessnar man på fiskarna så är det dessutom bättre att byta in dem än att kämpa vidare med dem trots att man inte längre är intresserade av dem, har man inte längre intresset så kommer snart vanskötseln krypandes... med "missade" vattenbyten, sjukdomar och dödsfall som följd...
                              Hur kallt och samvetslöst det än kan tyckas vara så är det i dessa fall oftast bättre att byta in fiskarna, fiskarna kan i så fall få en ny chans hos en mer intresserad ägare där de sannolikt kommer att trivas betydligt bättre.
                              Byteshandeln är positiv, både för ägarna och fiskarna, klaga inte på den.

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • FI
                                • January 2002
                                • 1153

                                #90
                                orm:
                                Jag tror att jag missuppfattade dig...
                                Var det själva byteshandeln du störde dig på? ...rent generellt att man kan byta in sina fiskar alltså? ...oavsett storlek?
                                ...eller störde du dig främst på att många hade stora arter och sedan bytte in dem då de blev för stora?

                                Mitt senaste inlägg var främst ett svar på att du ogillade byteshandeln som helhet... att du tyckte att man skulle ha kvar alla sina fiskar tills de dog av ålderdom.
                                Strunta i det senaste inlägget om det inte var så du menade...

                                Om det främst var det där med stora fiskar som du störde dig på så håller jag nog med dig till en viss del. Även om jag tycker att det är okej att ha ungdjur av stora arter i akvarium så tycker jag ändå att det är bättre att välja arter som man åtminstone vet kan få ett någorlunda drägligt liv i akvariemiljö.

                                Mitt köp av Pseudoplatystoma tigrinum har faktiskt gett mig stora samvetskval... På affären stod det "I Akvarium: 30-40cm", helt perfekt till mina jaguarer med andra ord. Efter lite efterforskningar så fick jag reda på att den kan bli över 1 meter i naturen... :O
                                Det är möjligt att 30-40cm i akvarium stämmer men eftersom den blir så pass mycket större i naturen så är det inte så svårt att räkna ut att den hade mått betydligt bättre ute i det fria...

                                Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...