Annorlunda fiskar !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansh
    • May 2004
    • 269

    Gachua komplexet är ju väldigt varierande men nog tycker jag att det serut som en gachua, har den bukfenor? isådanafall är det en "gachua" om den inte har bukfenor så har du hafft riktigt tur och hittat en orientalis.

    lite bilder på olika gachuas liknande din.

    Det går hyffsat bra att översätta japanska sidor till engelska med babelfish.



    /hansh
    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      Tack hansh! Jajemen, bukfenor har den, den är också extremt lik firrarna på den där japanska sidan. Fler bilder kommer då fenorna växt ut men nog verkar det troligt just nu att det är någon gachua-variant.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • hansh
        • May 2004
        • 269

        Hur är det med din tyska??

        skicka iväg bilden till någon av dessa



        så ska du nog kunna få ett svar på vad det kan vara för gachua.

        Annars finns det 2 bra tyska forum du kan prova.




        Om din tyska är lika dålig som min ;-) så kan man alltid köra sidorna genom babelfish och hitta lite bra info. Och har man egna frågor är det bara att ställa dem på engelska.

        /hansh
        Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

        Kommentar

        • Stugvard
          • February 2005
          • 4

          Den där japanska sidan var ju grymt bra för identifiering av Channa.
          Och ja, det verkar vara en gachua-variant. Tur att hansh klev in i bilden så att jag inte ledde in dig på villovägar

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            Jag krånglade mig igenom de där tyska forumen mha babelfish och blev knappast klokare, det verkar ju finnas en hel drös med olika färgvarianter av gachua. Iofs kul med en så varierande art i karet, men jobbigt om man är nyfiken och vill veta hur den ser ut som stor.

            Den blir piggare för varje dag som går, imorse simmade den t.o.m. och tiggde mat vid framrutan. Trevlig liten firre, lite försiktig men väldigt nyfiken.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              Nu har jag skaffat två nya små channor! Channa marulioides såldes dom som. Verkar som en läcker channa. Kallas "Emperor Snakehead". Upp till 65 cm Dom är väl runt 5-6 cm nu så det ska bli riktigt spännande att se dom växa! Någon annan som har haft dom och har några erfarenheter? Jag har en liten Påffe som håller på och bröstar sig och jagar dom nu men han lugnar sig nog snart.
              Fick aldrig tag i den asiatiska Redtailen, den var slut

              FI: Kul att din Channa verkar repa sig. Dom verkar ju kunna tåla det mesta... Härliga firrar!

              MVH
              /Jens

              Editerad för stavfel.
              Senast redigerad av Zybeer; 19 April 2005, 06:17.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • MichaelE
                • June 2002
                • 903

                Lite uppdatering, obscuran har börjat äta all död mat jag ger den, garen har återhämtat sig helt från barracudans attack, sötvattensflundran vägrar fortfarande att äta något annat än levandefoder(småfisk) och Ornatipinnisen får fortfarande stryk av de andra fengäddorna i karet.

                Frågar igen, kan ni inte skriva era msn?


                Mvh Michael
                Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                Nu med både salt och sött .
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                Kommentar

                • Paniktandborste
                  • March 2005
                  • 330


                  idag när jag var i en kinesisk affär såg jag att det fanns inlagd ormhuvudsfisk det såg lite läskigt ut
                  Aka Pixel eller Bildpunkt

                  Kommentar

                  • hansh
                    • May 2004
                    • 269

                    Nu finns del2 av Ulrich Alsfassers artikelserie om ormhuvudsfiskar upplagd på ww.

                    snakehead rticle part 2, the dwarfs and smaller channa

                    Del 1 finns som sticky.

                    mycket bra läsning om channor.

                    /hansh
                    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                    Kommentar

                    • FI
                      • January 2002
                      • 1153

                      Nu har gachuan flyttats till 222an, jag slängde i lite platy också bara så att inte fengäddorna skulle gå efter ormhuvvet först. Så här långt ser det lovande ut, fengäddorna har nosat på han men inte försökt äta upp han.
                      Bifogade filer
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        Ormhuvudsfisken blev nog mat... Jag har inte sett den på flera dagar och de ska väl regelbundet hämta luft så det ser inte bra ut.
                        Jag tycker det borde synas på fengäddorna om de trycker i sig en fisk på 7cm så frågan är om det inte är dvärggiraffnosmalen som varit framme. Den har jag inte heller sett på ett tag. Den ligger väl någonstans mätt och belåten och trycker det aset.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Zybeer
                          • July 2002
                          • 699

                          FI: Grymt tråkigt Hade varit kul att se hur den hade blivigt som utvuxen.

                          Ni som håller Aurantisar, vilken storlek är era exemplar? Jag läste lite här och var att dom "bara" skulle bli 25 cm. Min var väl 19 eller så när jag skaffade den och nu när jag mätte den igår fick jag storleken till 28(!) cm. Den har blivigt rejält grov också. Kollade igenom den här amerikanska Channa-rapporten och där hade dom skrivit upp till 45(!) cm. Spännande

                          Clariasen har även den vuxit till runt 27 cm, den håller jämna steg med channan.

                          MVH
                          /Jens
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                          Kommentar

                          • Dr. Strange
                            • March 2003
                            • 995



                            Zybeer: jag tror din Channa var lite större än min var när vi köpte dom, förvänta dig att Clariasen kommer dra ifrån Channan hehehe

                            //Marcus
                            " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

                            Kommentar

                            • Tomten
                              • February 2005
                              • 5

                              Hejsan jag införskaffade en Lepisosteus oculatus eller "fläckig pansargädda" för lite sen.
                              Jag har dock fått problem då den vägrar äta något av det foder jag ger den, jag har testat ett flertal frysfoder bland annat röda mygg, artemia, räkmix, svarta mygg och även en vecka gammla sebraciklid yngel som han fullkomligt ignorerade.

                              Det jag undrar är om det är någon här som har erfarenhet av arten eller någon liknande art, och som har några råd på foder eller något tips om hur man triggar han till att äta?
                              Tacksam för svar!

                              Kommentar

                              • MichaelE
                                • June 2002
                                • 903

                                Har aldrig haft problem med att få min gar att äta men testa att binda en fiskbit på en lina och pimpla lite, det brukar få de mest kräsna fiskar att käka, dom e rätt slöa och min har problem att jaga småfisk så den visar inte något större intresse för dom.
                                Hoppas att du har ett stort kar, den blir typ runt en meter när den är fullvuxen.
                                Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

                                Nu med både salt och sött .
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

                                Kommentar

                                Arbetssätt...