Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av simondaman
    I ett 180L?
    Nej, 540 eller större.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av simondaman
      Vilka arter skulle du helst ha med apistogramma då? OCh vilka med´paletter?
      Jag har ett par Ap viejita med Endlers och lite räkor, samt fyra Honungsguramis. Vet att det är att bryta mot "lagen" men jag var så sugen på dessa. I ett 150 liters, det tycker jag är lagom.

      Så vad du kan ha som fungerar bra i ett 180 liters är en familj med Ap, en hanne och två till tre honor. Ett stim Smycketetror och några Otocinclus som käkar alger. Då får du ett bra akvarium som fungerar.

      Vill du ha fler fiskar så kan några Fjärilsciklider, Bågciklider eller kanske Kurvciklider fylla upp.

      Finns naturligtvis fler olika fiskar du kan ha, men det beror lite på vad din målsättning med akvariet är. Ska det vara ett kar där yngel ska kunna växa upp elller ett sällskapskar?

      Paletter kan jag tyvärr inte så mycket om så det får du fråga om i Afrika tråden.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • simondaman
        • October 2007
        • 236

        Jag skulle vilja ha ett akvarium med mycket grottor och växter osv.
        Med Nån apistogramma och fjärilar och siamensis eller ottosar
        Vilka apistogramma arter är finast typ hah? (svår fråga) Och vilka av apistogramma får lättast yngel?
        180L
        75L
        20L

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av simondaman
          Jag skulle vilja ha ett akvarium med mycket grottor och växter osv.
          Med Nån apistogramma och fjärilar och siamensis eller ottosar
          Vilka apistogramma arter är finast typ hah? (svår fråga) Och vilka av apistogramma får lättast yngel?
          Vi i den här tråden brukar rekommendera Apistogramma cacatuoides som finns i ett antal olika röda färgvarianter. Den är lätt att få tag på och kostar inte så mycket. Det är dessutom en av de få Ap som lyckas få fram yngel även om den hålls vid ett pH kring 7,0 och strax däröver.

          De flesta Ap kräver ett pH under 7,0 ner mot 6,0 och ibland ännu lägre för att rommen ska utvecklas och inte mögla.

          Vilka Ap som är finast är ju en smakfråga, enligt mig är det tyvärr de som kräver extremt survatten för att trivas. En av mina favoriter är Apistogramma elisabethae



          PS: Glöm Siameser med Ap, de är alldeles för stora och stirriga.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • simondaman
            • October 2007
            • 236

            Men hur många kakaduaciklider kan man ha med fjärilar? (Kakadua 1-2+3-4) (fjäril 2par) går det?
            180L
            75L
            20L

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av simondaman
              Men hur många kakaduaciklider kan man ha med fjärilar? (Kakadua 1-2+3-4) (fjäril 2par) går det?
              Hade jag varit du och med ditt akvarium så hade jag kört 1+2 Apisto. Cacatoides eller 1+2 Apisto Agazziisi med detta kanske 4-5 Fjärilar eller ett par Kurvciklider sen otocinclus som algätare och ett rejält stim av antingen kolglödstetror eller smycketetror (valfri sort)

              kolglödstetrorna har jag märkt fungerar helt ok med apistos då de är så små att ynglen nästan är för stora för att ätas redan när de blir frisimmande.
              Problemet blir väl mestadels fjärilarna men de flesta apistos är tillräckligt skarpa för att mota bort dem.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • simondaman
                • October 2007
                • 236

                Aa 1+2 apisto och 2 par fjärilar och ottosar men vill nog inte ha tetror, i så fall Neongul rasbora, smaragdrasbora som är ny på artbeskrivningen
                180L
                75L
                20L

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Ursprungligen postat av simondaman
                  Aa 1+2 apisto och 2 par fjärilar och ottosar men vill nog inte ha tetror, i så fall Neongul rasbora, smaragdrasbora som är ny på artbeskrivningen
                  rasbora funkar ur ett yngelperspektiv, dock vet jag inte riktigt om rasbororna är tåliga nog att hantera ciklidernas aggresivitet vid lek, jag har dock inte provat själv så jag ska låta det vara osagt om det fungerar eller ej.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • simondaman
                    • October 2007
                    • 236

                    Men vad för annan fisk skulle passa med fjärilar och apor, helst någons om är frammåt
                    180L
                    75L
                    20L

                    Kommentar

                    • Danne_85
                      • September 2009
                      • 667

                      Ursprungligen postat av simondaman
                      Men vad för annan fisk skulle passa med fjärilar och apor, helst någons om är frammåt
                      Såg att du helst inte ville ha tetror, men jag måste endå slå ett slag för Smyckestetran som stimmar jätte fint och har väldigt små munnar.
                      Mvh: Danne

                      Foton:
                      http://www.blackroomphotos.com

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av simondaman
                        Men vad för annan fisk skulle passa med fjärilar och apor, helst någons om är frammåt
                        En stor del med hela tanken att ha Ap är att de ska vara den dominerande fisken. Att ha någon annan fisk som är "frammåt" förstör liksom hela poängen med Ap.

                        Prova så får du uppleva det som alla vi har upplevt som skrivit tidigare i den här tråden!

                        Tanken kan ju inte vara helt fel med tanke på hur länge den här tråden har varit vid liv
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • simondaman
                          • October 2007
                          • 236

                          Ursprungligen postat av Danne_85
                          Såg att du helst inte ville ha tetror, men jag måste endå slå ett slag för Smyckestetran som stimmar jätte fint och har väldigt små munnar.
                          Aa kanske Röd smycketetra för dem var väldigt fina Passar dem ihop med apor och fjärilar och äter inte upp rommen/ynglen?
                          180L
                          75L
                          20L

                          Kommentar

                          • simondaman
                            • October 2007
                            • 236

                            Aa får prova och se Men hur många kan man ha av varje nu då¨? Apistogramma cacatuoides, fjärilsciklider, otocinclus, röd smycketetra?
                            180L
                            75L
                            20L

                            Kommentar

                            • Danne_85
                              • September 2009
                              • 667

                              Ursprungligen postat av simondaman
                              Aa får prova och se Men hur många kan man ha av varje nu då¨? Apistogramma cacatuoides, fjärilsciklider, otocinclus, röd smycketetra?
                              Jag hade nog bara kört 1+1 på både caca och fjäril otocinklus kan du nog ha några stycken dom jobbar på ganska bra....Vill du ha Röd Smycketetra bör du inte ha mer en ett par eller 2 då dom kan vara väldigt aggresiva mot varann, ingen tetra att ha i stim direkt sen är dom duktigt dyra desutom
                              Mvh: Danne

                              Foton:
                              http://www.blackroomphotos.com

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                Ursprungligen postat av simondaman
                                Aa får prova och se Men hur många kan man ha av varje nu då¨? Apistogramma cacatuoides, fjärilsciklider, otocinclus, röd smycketetra?
                                Ursprungligen postat av Danne_85
                                Jag hade nog bara kört 1+1 på både caca och fjäril otocinklus kan du nog ha några stycken dom jobbar på ganska bra....Vill du ha Röd Smycketetra bör du inte ha mer en ett par eller 2 då dom kan vara väldigt aggresiva mot varann, ingen tetra att ha i stim direkt sen är dom duktigt dyra desutom
                                Jag hade som danne också sa kört ett par av Apistogramma Cacatouides, däremot hade jag köpt iaf 4 fjärilar och låtit dem para ut naturligt, det är svårare att se killnad på kön på unga fjärilar och då finns chansen att du får två honor eller två hanar.

                                Smycketetran hade jag skippat då de är mer parfiskar än många andra fiskar och oerhört aggresiva mot sin egen sort. Dessutom kostar de nästan dubbelt så mkt som de lite mer sällsynta apistogrammorna och kräver ordentligt svartvatten för att må riktigt bra
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...