Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Narien
    • August 2010
    • 181

    Ganska säker på att det inte finns
    Jag har två honor, en lite mer dominant, denna trodde jag hade rom eller något ett tag (den vaktade en grotta i två dagar ungefär), sedan slutade det bara. Denna honan jagar även den andra honan då och då. Den har heller aldrig fått pricken så att säga.

    Däremot den mindre honan som blir jagad av både honan och hanen brukar få pricken då och då, och verkar även försöka flörta med hanen, den har dock inget revir att tala om eller ens en grotta av vad jag kan se. Men det kanske kommer, är dock rädd att om jag väl får yngel så kommer jag vara tvungen att avliva mina black mollys och det har jag inte hjärta för

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Googlade lite bara så där och ramlade över vad min favorit Ap heter på tyska

      Dreistreifenzwergbuntbarsch

      Fundera på den ni, glad att jag inte är tysk
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Att Ap inte är det som är inne just nu kan jag själv konstatera efter besök i den lokala affären. För några år sedan fanns det ett gäng Ap att att handla på hösten så här inför julen, ofta vildfångade spännande arter till hutlösa priser.

        Men i år är det stendött, inte ens de ordinarie odlade formera finns i större antal

        Istället har de byggt upp en vägg med en massa nanokar där det står en hel del förstummade fiskar!

        Vad har du uppmuntrat till Kjell

        Hos mig är det ganska så stiltje på Ap fronten, har mina Apistogramma viejita som inte riktigt vet vad de vill. De ser ut att må bra, kanske för bra? Men någon avkomma verkar de inte ha planerat.
        Senast redigerad av c90368; 04 December 2010, 11:31.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          Jag tänkte snart hitta hit igen, inhandlade ett vf panduro par idag. Var ett par månader sedan jag hade apistor
          Blev inga bilder första timmarna för jag tänkte att dom har nog färgat ut lite mer imorgon
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av danne0301
            Jag tänkte snart hitta hit igen, inhandlade ett vf panduro par idag. Var ett par månader sedan jag hade apistor
            Blev inga bilder första timmarna för jag tänkte att dom har nog färgat ut lite mer imorgon
            Härligt!

            En av mina favorit Ap

            Som jag dessutom har ute på beställning, den eller nijsseni, vill jag ha igen!
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              A. panduro och nijsseni är några av mina favoriter också! Det är för jädra synd att det skall vara så svårt att hitta lite butiker som har ett något större utbud än en skabbig hane och några grågula honor...
              Det skulle vara fint om det mer liknade detta;
              Bifogade filer

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                Är det Nissjeni dom orange? Läckra hur som!
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av danne0301
                  Är det Nissjeni dom orange? Läckra hur som!
                  Dom oranga röda fenor är en odlad form av agassizii - kolla på "art-lapparna" i nederkant på en av bilderna så ser du namnet. De andra är panduro och sedan tror jag, men är osäker, att det är nijsseni på bilden högst upp!

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    Jag hade nästan glömt hur fascinerande små ap. kan vara Men jag börjar misstänka att det är 2 hanar. Handlaren var lite osäker på skillnaderna då de var något för små (hans ord), men lite efterforskningar så verkar det som att det säkraste tecknet är (förutom att han brukar vara större och lite mer färgad som de flesta ap), är att honor har en rand utmed kroppen.
                    Jag tycker mig se en rand som kommer och går fast när jag studerar fotosessionen blir jag osäker för den finns inte med på en enda bild..

                    De gnabbas en hel del och den stora far in och ut ur grottan fast det är samtidigt han som verkar 'ge sig' oftare och tappar *all* färg...jaja, tidiga tecken fascination och paranoia
                    Bifogade filer
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av danne0301
                      Jag hade nästan glömt hur fascinerande små ap. kan vara Men jag börjar misstänka att det är 2 hanar. Handlaren var lite osäker på skillnaderna då de var något för små (hans ord), men lite efterforskningar så verkar det som att det säkraste tecknet är (förutom att han brukar vara större och lite mer färgad som de flesta ap), är att honor har en rand utmed kroppen.
                      Jag tycker mig se en rand som kommer och går fast när jag studerar fotosessionen blir jag osäker för den finns inte med på en enda bild..

                      De gnabbas en hel del och den stora far in och ut ur grottan fast det är samtidigt han som verkar 'ge sig' oftare och tappar *all* färg...jaja, tidiga tecken fascination och paranoia
                      Du glömde skriva vilken Ap det är

                      Men jag tror att det är Panduro, kan kanske vara nijsseni?

                      Oavsett vilket så är honorna till dessa bägge arter väldigt speciella och helt avvikande från alla andra Ap honor. De är knallgula med svarta fläckar. Man kan se skillnad mellan de olika arterna på hur de svarta fläckarna ser ut hos honorna, men jag kommer just nu inte ihåg hur.

                      Så tyvärr är jag ganska övertygad om att du har två hanar, men inte länge till, det går bara att ha en hane av dessa arter i ett normal stort akvarium.

                      Här är en gammal film på mina nijsseni, en bit in i filmen dyker honan upp.



                      Eller kan det vara Apistogramma barlowi? Dessa har jag sett i diverse olika former som jag inte blir riktigt klok på?
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        Jag sa ett par svar högre upp att jag hade inhandlat vf panduro men du är förlåten eftersom jag inte är stammis i tråden

                        Jäklar hon var riktigt gul ja, som basfärgen på kakaduahonan jag hade en gång. Det var ju skit för alla de tiotal han hade inne var mycket lika och främst så var alla lika vita i grunden som mina är.
                        Dom går ju bara i 54L så där lär de väl inte leva länge båda två om du har rätt :/
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av danne0301
                          Jag sa ett par svar högre upp att jag hade inhandlat vf panduro
                          Jag skäms Brukar försöka hålla koll på vad andra skrivit tidigare, men nu gick jag bet på det.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • chricka
                            • February 2009
                            • 198

                            Tänkte jag skulle bidra med några bilder på mina senaste inköp. Inga apistos men dvärgar iaf köpte 6st men när jag kom hem var dom 7st svårt o räkna ibland iaf är det Laetacara dorsigera .
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC05350.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,6 KB
ID: 2129885Klicka på bilden för större version

Namn: DSC05326.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,5 KB
ID: 2129886Klicka på bilden för större version

Namn: DSC05354.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,9 KB
ID: 2129887Klicka på bilden för större version

Namn: DSC05327.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,8 KB
ID: 2129888Klicka på bilden för större version

Namn: DSC05297.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,4 KB
ID: 2129889Klicka på bilden för större version

Namn: DSC05299.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,7 KB
ID: 2129890

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Kul!

                              Fina bilder på fina fiskar!

                              Kurvcikliderna är lite bortglömd numera, vilket jag tycker är mycket synd. Det är väldigt trevliga fiskar som dessutom sällan ställer till med problem.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • HenkeP
                                • January 2009
                                • 886

                                Har äntligen lyckats få en bild på min iniridae-hane när han spänner sig någorlunda iafl..
                                Sen även en bild på vad jag hoppas är en liten hona.

                                Beställde hem två honor, men tror "tyvärr" att jag fick ett par. Den lilla på bilden är troligtvis honan, eftersom min gamla hane och den nya misstänkta hanen håller sig i var sitt hörn, diagonalt sett, och honan får/kan röra sig fritt över hela karet.

                                Sen blev det två bilder på bågarna oxå.. Tyvärr kommer varken jag och kameran eller jag och redigeringsprogrammet överens, så färgerna på hanen ser helkassa ut på bild..

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0582.JPG
Visningar: 2
Storlek: 189,3 KB
ID: 2129891
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0576.JPG
Visningar: 2
Storlek: 154,9 KB
ID: 2129892
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0595.JPG
Visningar: 2
Storlek: 143,4 KB
ID: 2129893
                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0579.JPG
Visningar: 2
Storlek: 231,4 KB
ID: 2129894

                                Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...