Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    En film från mitt 180 liters survatten.

    Har haft problem med alger och för mycket "näring" i vattnet de senaste månaderna. Byggde därför ett eget innefilter "bottenfilter" med en stor filtervolym, samt bytte ut mina gamla ljusrör och plockade in ett tredje rör som nu ger 0,5watt/liter.

    Detta har gett resultat på bara en vecka

    http://www.youtube.com/watch?v=8gcJuD6F1bk
    Senast redigerad av c90368; 13 August 2008, 21:13.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Glömde skriva att randen på bakrutan, algerna alltså

      Detta markerar vattenbytesnivån varje vecka.

      Det komiska är att denna rand är en rest från när detta var ett TA kar med snäcklekare.

      Blev aldrig klok på hur man hanterar alger i ett TA kar
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Fräken666
        • August 2008
        • 125

        Vi har akvarie sorg i dag.
        Vår fina kakadua hona var död i morse, såg redan i går kväll att det var på g då hon stod på botten och kippade. Hon blev bara 6 veckor så det är tråkigt, får väl köpa en ny för hanen ser rätt vilsen ut.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Hoppas du hittar någon som vill sälja bara en hona till dig. Kan vara svårt nuförtiden när affärerna bara vill sälja par.

          Om du har möjlighet så köp två eller fler honor, en ensam hane som får ner en hona i karet kan vara ganska stygg mot en ensam hona.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Fräken666
            • August 2008
            • 125

            Får hålla tummarna att det finns, annars får jag väl invänta att han också kolar. Jag tycker annars att han har uppfört sej ganska snällt mot denna och han är fredlig mot mina andra apistogramma sorter, men man vet ju aldrig.

            Kommentar

            • Stomatol
              • August 2008
              • 58

              Har köpt ett kakaduapar och ett bågciklidspar till mitt 680l. Dom har simmat runt i 2 dar nu och kakaduahonan har blivit lite gulaktig. När brukar dom ha mutat in sina revir? Nu verkar det som om kakaduahanen är kung över hela akvariet fast allt går lugnt till än så länge.

              Kommentar

              • Stomatol
                • August 2008
                • 58

                Matade med pressad tigerräka idag från min kommande thaiwok jag ska laga och det var populärt hos mina ciklider (kakadua o båg). Vad matar ni annars dvärgcikliderna med? Har för övrigt siameser,kardinaltetra, ancistrus, och några amano som får flingor och vegetabiliska pellets.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Stomatol
                  Har köpt ett kakaduapar och ett bågciklidspar till mitt 680l. Dom har simmat runt i 2 dar nu och kakaduahonan har blivit lite gulaktig. När brukar dom ha mutat in sina revir? Nu verkar det som om kakaduahanen är kung över hela akvariet fast allt går lugnt till än så länge.
                  En ensam Ap hanne tar ofta hela karet som sitt revir, vilket kan innebära problem om man sätter ner ytteliggare Ap.
                  Senast redigerad av c90368; 25 August 2008, 09:47.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Stomatol
                    Matade med pressad tigerräka idag från min kommande thaiwok jag ska laga och det var populärt hos mina ciklider (kakadua o båg). Vad matar ni annars dvärgcikliderna med? Har för övrigt siameser,kardinaltetra, ancistrus, och några amano som får flingor och vegetabiliska pellets.
                    Jag matar med:

                    Huvudfoder är fruset av olika sorter, Mysis, Artemia, Krill, Räkmix och mer sällan vita och svarta Mygglarver.

                    Torrfoder använder jag endast Aquatica Nature för det mesta deras dvärgciklidfoder.

                    Mina malar, snäckor och Siameser brukar få en bit Broccoli då och då, det gillar dom skarp.

                    http://www.guldfisken.se/beta/catalo...87bd48b874e5b0
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Stomatol
                      • August 2008
                      • 58

                      Ursprungligen postat av c90368
                      En ensam Ap hanne tar ofta hela karet som sitt revir, vilket kan innebära problem om man sätter ner ytteliggare Ap.
                      Har funderat på ett Trifasciata par eller 1+2 till. Vad tror du om det?
                      Och vad kommer hända med bågcikliderna,kommer dom få det dubbelt så stressigt då. Vad rekommenderar du om jag vill utöka med apisto. Kanske en kakaduahona till?

                      Jag har mycket grottor och växter

                      Ska jag tänka på nåt särskilt när jag släpper i dom nya med tanke på att jag vill att dom ska dela broderligt på akvariet.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Stomatol
                        Har funderat på ett Trifasciata par eller 1+2 till. Vad tror du om det?
                        Och vad kommer hända med bågcikliderna,kommer dom få det dubbelt så stressigt då. Vad rekommenderar du om jag vill utöka med apisto. Kanske en kakaduahona till?

                        Jag har mycket grottor och växter

                        Ska jag tänka på nåt särskilt när jag släpper i dom nya med tanke på att jag vill att dom ska dela broderligt på akvariet.
                        Skaffa en kakaduahona till om du kan.

                        Sen finns det en grundregel när man ska ha flera olika Ap i samma kar att de ska ha så olika kroppsform och färgning som möjligt.

                        En Apistogramma cacatuoides och en Apistogramma trifasciata
                        har samma spolformade kropp med längsgående svarta band, så de är ungefär de värsta du kan sammanföra. Hannarna kommer att se varandra som rivaler.

                        Jag rekomenderar Apistogramma borellii eller Apistogramma hongsloi som har högre kropp och inget längsgående svart band. De kommer att fungera mycket bättre.

                        Dessutom är det bra om du släpper i den nya kakaduahonan och de nya 1+2 fiskarna vid samma tillfälle, då får din revirhanne för mycket att tänka på så den nya hanen har lättare att bilda revir.

                        Om man tänker efter så fungerar Ap hannar ungefär som sexåriga pojkar i lekskolan
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Stomatol
                          • August 2008
                          • 58

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Skaffa en kakaduahona till om du kan.

                          Sen finns det en grundregel när man ska ha flera olika Ap i samma kar att de ska ha så olika kroppsform och färgning som möjligt.

                          En Apistogramma cacatuoides och en Apistogramma trifasciata
                          har samma spolformade kropp med längsgående svarta band, så de är ungefär de värsta du kan sammanföra. Hannarna kommer att se varandra som rivaler.

                          Jag rekomenderar Apistogramma borellii eller Apistogramma hongsloi som har högre kropp och inget längsgående svart band. De kommer att fungera mycket bättre.

                          Dessutom är det bra om du släpper i den nya kakaduahonan och de nya 1+2 fiskarna vid samma tillfälle, då får din revirhanne för mycket att tänka på så den nya hanen har lättare att bilda revir.

                          Om man tänker efter så fungerar Ap hannar ungefär som sexåriga pojkar i lekskolan
                          Tackar för infon och fogar mig för fakta.
                          Blir till att läsa på och hitta en annan trevlig Ap. Kan väl inte vara så svårt.

                          Kommentar

                          • Fräken666
                            • August 2008
                            • 125

                            Har äntligen kommit iväg och köpt kakaduahoner och det va inga problem att få köpa endast honer,
                            Så det blev två.
                            Hoppas bara att dom trivs med hannen.

                            Kommentar

                            • flocki
                              • April 2008
                              • 273

                              Mina Apistogramma panduro. Livliga och tuffa dvärgciklider. Och vackra som få.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av flocki
                                Mina Apistogramma panduro. Livliga och tuffa dvärgciklider. Och vackra som få.
                                Helt klart en av mina favoriter! Förutom att de är fina så har de lite mer "personlighet" än andra Ap, enligt mig då.

                                Väldigt fina bilder!
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...