Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av HannaB
    Något tips på en som inte är bland de svåraste, men inte heller en utav de absolut vanligaste?
    Min röst hamnar utan tvekan på Apistogramma Trifasciata som jag har i min avatar.

    Inte utpräglad survattenfisk men inte bland de lättaste, fungerar med en hanne och två honor i ett 96 liters.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Kevin_III
      • April 2010
      • 100

      Ursprungligen postat av Narien
      Såg i denna videon att en av apistohonorna "byter" färgmönster, från att ha ett svart sträck vågrätt genom kroppen till en enda svart prick på hela kroppen.

      Är detta specifikt för just den arten, eller är det en "vanlig" förteelse för alla apistos, anedningen till att jag frågar är att jag har en kakadua )tror jag) hona som kan göra likadant. Normalt är den gulfärgad med ett svart vågrätt sträck men ibland tappar den all den svarta färgen förutom just en prick mitt på kroppen, min andra kakadua hona har aldrig gjort detta...

      Precis som i filmen verkar dock min hane helt ointresserad av honan när hon byter täckning.
      vad är det för fiskar på den videon? ser jätte fina ut juh!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Apistogramma sp. "Black-Chin Schwarzkinn"
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • HannaB
          • March 2005
          • 53

          Tack för tipset! Har kollat lite på trifasciatan men fortfarande inte bestämt mig riktigt. Det finns så många! Får som sagt se vad som finns inne.

          Nu har både tillbehören och svart plastfilm kommit på posten, bara torv som saknas för att kunna komma igång. Ska försöka hinna köpa det idag så kan jag pilla med akvariet istället för att gå ut på krogen ikväll.

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            Fick med mig Apistogramma Oroja, Apistogramma Morado hem från tyskland skall se om jag kan fixa lite bilder.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Kul!

              Hittade lite info om Morado.


              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • slade
                • May 2010
                • 159

                Ursprungligen postat av c90368
                Kul!

                Hittade lite info om Morado.


                http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=7982
                Väldigt vacker. Är det tyskland som gäller om man ska få tag i Morado eller finns den i Sverige också?
                450 L SA
                80 L SA

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Fick med mig Apistogramma Oroja, Apistogramma Morado hem från tyskland skall se om jag kan fixa lite bilder.
                  Ursprungligen postat av slade
                  Väldigt vacker. Är det tyskland som gäller om man ska få tag i Morado eller finns den i Sverige också?
                  Jag är bara en liten budbärare, det var kaj.p som postade om dem på förra sidan
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    Har aldrig sett den i sverige har o andra sidan aldrig sett den i Tyskland förr heller. Det är inte lätt att hitta Vf apistogramma varken här hemma eller någon annanstans ofta är det privatimporter av apistofreaks som gäller.
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Har aldrig sett den i sverige har o andra sidan aldrig sett den i Tyskland förr heller. Det är inte lätt att hitta Vf apistogramma varken här hemma eller någon annanstans ofta är det privatimporter av apistofreaks som gäller.
                      Har du någon uppfattning om hur stor denna import kan vara?

                      När man läser lite om dessa fångstresor så verkar det nästan som att man hittar en ny Ap i varje flodkrök. Vilket inte är helt orimligt, men de är väldigt närbesläktade med redan kända arter. Framför allt verkar många vara i släktet macmasteri som vi vet har en förmåga att "sprida sig" bland diverse Ap.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        Problemet är att få grossister vågar sig på en ny då det kanske är 100 st per låda vet man då inte hur den ser ut så....
                        Kan man markandsföra fisken så händer en del Inkan är väl ett typexempel.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Kan man markandsföra fisken så händer en del Inkan är väl ett typexempel.
                          Antagligen bevisar jag bar min okundskap, eftersom jag inte vet varför Inkan är ett typexempel
                          Men det bjuder jag på

                          Köpte själv Inkan sommaren 2008, men de blev kortlivade hos mig eftersom mitt kar havererade i värmeböljan den sommaren.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Läser du den här tråden för första gången och är intresserad av apistogramma, så läs tråden från början!

                            Har själv skummat genom tråden i kväll och kan bara konstatera att här finns allt man möjligen kan behöva veta om dessa fiskar

                            Det tar lite tid kanske, men det är det värt
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • slade
                              • May 2010
                              • 159

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Läser du den här tråden för första gången och är intresserad av apistogramma, så läs tråden från början!

                              Har själv skummat genom tråden i kväll och kan bara konstatera att här finns allt man möjligen kan behöva veta om dessa fiskar

                              Det tar lite tid kanske, men det är det värt
                              Håller med. Jag är nog inne på 3:e läsningen och det fastnar lite mer för varje gång. Intresset för Apisto minskar ju inte i alla fall
                              450 L SA
                              80 L SA

                              Kommentar

                              • Kevin_III
                                • April 2010
                                • 100

                                hej vilken av dessa apistogramma är finast och roligast beteende även vilken är lättast att få yngel av? kan man ha dem i 60L? 2 olika sorter?

                                A.bitaeniata
                                Apistogramma. baenschi
                                Apistogramma Trifasciata

                                Kommentar

                                Arbetssätt...