Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Fin Hongsloi!

    Köpte själv ett par för några dagar sedan, men de fick "klibba ihop stjärtfenan" sjukan direkt

    De simmar omkring som några fyllon i burken just nu!

    Det par med nijsseni som jag köpte samtidigt från samma affär mår prima!

    Tror at detta blir första gången i mitt liv som jag kommer att reklamera ett fiskinköp.
    Ursprungligen postat av c90368
    Var tillbaka i affären där de köptes idag, de tre fiskar som fanns kvar när jag hade köpt mina låg döda i karet! Inga större problem att reklamera med andra ord.

    Tror inte detta är en bakteriesjukdom, tror snarare att det är något som Ap drabbas av när de helt enkelt är försvagade av någon anledning. Tror att det finns latent i alla akvarium, men det byter som sagt inte ut förrän fiskarna blir i tillräckligt dålig kondition.

    Halloj Maths! I'm Back... som Arnold sade i nån Terminatorfilm...
    Hursomhelst - det här med "klibbaihopstjärtfenansjukdom"...
    Vete' fan vad det är som orsakar detta men det uppstår då och då - jag har varit förskonad (eller fiskarna snarare) från detta i stort sett i hela min akvariekarriär. Dock, tror du inte på självaste Fan, att mina Paletter (som finns beskrivna i en helt annan tråd - skit samma) åkte på detta just för några dagar sedan.
    Det började med hanen som "ställde" ihop stjärtfenan, blev apatisk, slutade att äta och blev allmänt stillastående. Efter ett tag gjorde honan likadant...
    Jag tänkte att; nu jävlar är det slut och ajöss med de här små gynnarna.

    Jag skrev ett PM till Ansjo (vår vän och räddare i nöden) och frågade vad han trodde om det hela... han rådde mig att salta en liten aning - för eventuella parasiters skull.
    Jag har aldrig saltat eller donat någonsin förr om åren - men tänkte att; fasen - det kan väl inte göra någon skada - sagt och gjort - jag öste ner 2 dl prima havssalt i 100 liter (en dos som Ansjo senare rekommenderade till drygt hälften - but what the fuck...) och se på fasiken, om inte Paletterna repade sig och kom tillbaka - nu ett par dagar senare är allt prima och de ser riktigt bra ut igen. Idag (eller snarare igår) gjorde jag ett delvattenbyte på drygt 50 liter och det ser fortfarande ut som att det kommer att gå vägen...
    Som sagt, fan vet vad som orsakar det här bekymret... men, en lätt (?) saltning tycktes göra susen...
    Maths - Jag är en tvättäkta amatör - men om det händer igen så kanske denna "kur" kan fixa till det hela...?

    Synd på dina fiskar där... jag känner med dig!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av MaxB
      Halloj Maths! I'm Back... som Arnold sade i nån Terminatorfilm...
      Hursomhelst - det här med "klibbaihopstjärtfenansjukdom"...
      Vete' fan vad det är som orsakar detta men det uppstår då och då - jag har varit förskonad (eller fiskarna snarare) från detta i stort sett i hela min akvariekarriär. Dock, tror du inte på självaste Fan, att mina Paletter (som finns beskrivna i en helt annan tråd - skit samma) åkte på detta just för några dagar sedan.
      Det började med hanen som "ställde" ihop stjärtfenan, blev apatisk, slutade att äta och blev allmänt stillastående. Efter ett tag gjorde honan likadant...
      Jag tänkte att; nu jävlar är det slut och ajöss med de här små gynnarna.

      Jag skrev ett PM till Ansjo (vår vän och räddare i nöden) och frågade vad han trodde om det hela... han rådde mig att salta en liten aning - för eventuella parasiters skull.
      Jag har aldrig saltat eller donat någonsin förr om åren - men tänkte att; fasen - det kan väl inte göra någon skada - sagt och gjort - jag öste ner 2 dl prima havssalt i 100 liter (en dos som Ansjo senare rekommenderade till drygt hälften - but what the fuck...) och se på fasiken, om inte Paletterna repade sig och kom tillbaka - nu ett par dagar senare är allt prima och de ser riktigt bra ut igen. Idag (eller snarare igår) gjorde jag ett delvattenbyte på drygt 50 liter och det ser fortfarande ut som att det kommer att gå vägen...
      Som sagt, fan vet vad som orsakar det här bekymret... men, en lätt (?) saltning tycktes göra susen...
      Maths - Jag är en tvättäkta amatör - men om det händer igen så kanske denna "kur" kan fixa till det hela...?

      Synd på dina fiskar där... jag känner med dig!
      Välkommen tillbaka

      Jo, salt är bra till mycket. Framförallt blir det lättare för fisken att bibehålla vätskebalansen, vilket medför mer kraft till läkning. Har själv stoppat ner lite salt till mina Skalarer, som numera går i ett eget kar.

      De nya hongsloi firrararna var nog bortom all räddning. I normala fall skulle jag aldrig köpt dem, eftersom de var det sista paret och därmed gått i försäljningsburken länge. Men va f*n hade sån fruktansvärd Ap abstinens så de åkte med

      Mina nya nijsseni mår däremot utmärkt!

      Just det, fiskade upp hongsloi hanen i går kväll. Honan har nog redan vandrat vidare, den firren får snäckorna ta hand om.
      Senast redigerad av c90368; 30 December 2008, 10:17.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Fräken666
        • August 2008
        • 125

        Var på zoo idag och dom hade lite olika ap inne bla agassizii med helt rödoranga fenor som såg så fruktansvärt fult och onaturligt ut, där hade inte kakaduan en chans.
        Brukar dom värkligen ha så hemska fenor eller kan dom va färgade???
        Sedan hade dom blandat ihop panduro och macenaister(stavningen blev nog inte rätt) blev väldigt putt när jag påpekade detta.
        Blir lite trött när det inte är rätt, hur ska man veta att man får det man betalar för.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Fräken666
          Var på zoo idag och dom hade lite olika ap inne bla agassizii med helt rödoranga fenor som såg så fruktansvärt fult och onaturligt ut, där hade inte kakaduan en chans.
          Brukar dom värkligen ha så hemska fenor eller kan dom va färgade???
          Sedan hade dom blandat ihop panduro och macenaister(stavningen blev nog inte rätt) blev väldigt putt när jag påpekade detta.
          Blir lite trött när det inte är rätt, hur ska man veta att man får det man betalar för.
          Agassizii finns snart i regnbågens alla färger. Det avlas fram nya sorter varje år, den ena färgrannare än den andra.

          Fördelen med att blanda Panduro och Macamasteri kan möjligen vara att både hanar och honor är väldigt olika. Det är värre när de blandar olika Ap med näst intill likadana honor.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Fräken666
            • August 2008
            • 125

            Det var innte att dom var i samma akvarie utan namnen var i hop blandade, alltså panduron var namnad macamasteri och tvärt om. Dom skyllde på att leverantören satt namnen.
            Får se nästa gång jag kommer dit om dom lytt mitt råd och skifftat på skyltarna.

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              En liten fråga kommer jag med här. Det är så att min ena doppvärmare har gått sönder i mitt ena kar och och där i går det Apistogramma. Tempraturen kommer alltså ligga på 21 grader ett tag. Kommer dom fixa detta, eller måste jag paniköpa en ny dopvärmare?

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Fräken666
                Det var innte att dom var i samma akvarie utan namnen var i hop blandade, alltså panduron var namnad macamasteri och tvärt om. Dom skyllde på att leverantören satt namnen.
                Får se nästa gång jag kommer dit om dom lytt mitt råd och skifftat på skyltarna.
                Hopp, de va j*la skillnad, dom har noll koll med andra ord

                Eller med andra ord, tvättäkta n00bbar!
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av 127bubbel
                  En liten fråga kommer jag med här. Det är så att min ena doppvärmare har gått sönder i mitt ena kar och och där i går det Apistogramma. Tempraturen kommer alltså ligga på 21 grader ett tag. Kommer dom fixa detta, eller måste jag paniköpa en ny dopvärmare?

                  MVH/Freddan
                  Det ska inte vara några problem överhuvud taget! De flesta Ap trivs jättebra i 21 grader, finns några enstaka som delvis lever i höga temeraturer.

                  Problemet är snarare tvärt om, att de inte trivs i Discus temeraturer.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

                    Okej, skönt att höra. Har ju ett räkakvarium också utan doppvärmare och där är det 20,5 i vattnet när det är som kallast på dagarna. Men skönt att höra iallafall.

                    MVH/Freddan

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av 127bubbel
                      Okej, skönt att höra. Har ju ett räkakvarium också utan doppvärmare och där är det 20,5 i vattnet när det är som kallast på dagarna. Men skönt att höra iallafall.

                      MVH/Freddan

                      Hur kommer det sig att det är kallast om dagarna när ljuset är på?
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Detta har varit precis efter man tänt karet eller om man glömt stänga något fönster helt sent på kvällen. Men annars håller det 21 grader.

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av 127bubbel
                          Detta har varit precis efter man tänt karet eller om man glömt stänga något fönster helt sent på kvällen. Men annars håller det 21 grader.

                          MVH/Freddan
                          Du menar att det har som lägst temeratur!

                          Jag tydde ditt tidigare svar, "där är det 20,5 i vattnet när det är som kallast på dagarna" som att det var svalast om dagen.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Jepp, så menar jag att det som lägst håller 20,5 grad i vattnet vissa dagar.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              Maths har tydligen hittat ett gammalt inlägg som jag gjort om a nijsseni.
                              Här kommer det i repris

                              Här är lite text som jag hade med i en artikel om A nijsseni i ciklidbladet nr 3 2005.

                              A. Nijsseni hör till Cacatuoides gruppen och till Nijssenikomplexet. Idag ser man relativt ofta både Tjeck o Svenskodlat ute i butikerna.. Naturligt lever fisken i Rio Ucayali Peru tillsammans med bl.a den röda formen av A. Agassizii. Vattentemperaturen där ligger på 25-27 grader Microsiemens 3-30 o PH 5,4-5,6. (1,2). A Nijsseni är också en av de tuffare Apistogrammorna. Hannen blir ca 8 cm och honan runt 5 cm.
                              Kan förväxlas med bl.a Apistogramma Panduro som man hittar ca 12 km längre bort. Släktskapet dem emellan är väl idag inte heller helt klarlagt

                              I ett 110 liters kar hade jag från start två par av denna Apistogramma. Karet var inrett med fin sand. För övrigt sand som jag har kvar från ungdomsåren i Skåne sanden har blivit tvättad i över 30 år och är vad jag förstått förbjuden idag . Vidare finns några flata stenar, två små lerkrukor samt alkottar. I växtväg fanns där enbart en Anubia samt javamossa.
                              Direkt efter att jag fick hem paren började jag sänka Ph ner till runt 6. Detta genom att tappa ur ca 10 % av vattnet per dag och sedan fylla på med torvfiltrerat osmosvatten Ph 4.5 o Ms 14. Då alkottarna var nya blev vattnet så kraftigt tefärgat så jag knappt såg inte fiskarna mer än vid matning. Men i takt med vattenbytena (fortfarande med RO vatten) så blev sikten något klarare. Kul för mig som nu kunde se in i karet men inte för den minsta hannen. Han blev snart jagad av den större dominantare hanen och efter några veckor var alla de andra tre på honom. Efter att stjärtfenan blivit helt uppäten tyckte jag han lidit nog så jag flyttade jag upp honom till ett annat kar. Kvar i karet fanns nu då två honor samt en hanne.
                              Honorna delande snabbt karet i två halvor och bägge började spelade för hannen. Till slut vann den ena honan och de lekte öppet på kanten av en flat sten.
                              Nu är ju A nijsseni en parlekar till skillnad från många andra av de vanliga Apistogrammorna så jag var flera gånger på väg att ta upp den överblivna honan. Men tänkte samtidigt att hon få gå kvar så yngelhonan har något att bevaka. Rommen kläckte efter ca tre dagar o då flyttades de små till en grävd grop i sanden. Hannen var passiv o honan gjorde det mesta av jobbet.
                              Efter ytterligare några dagar blev de små frisimmande. Dom är mycket små och man ser bara en litet moln under honan som varnar frenetiskt så fort något hotar.
                              Jag försökte tidigt stödmata med Liquid fry, bosmider samt nykläckt artemia men de små växte sakta. Men itakt med att de växte utökades honan sitt revir den andra honan blev mer o mer tillbakaträngd och hon hade till slut bara ca 25% av bottenytan.

                              Efter ca en månad märktes dock att honan kände sig färdig med de små. Dessa var nu runt 6-8 mm. Hon stötte bort dem o min tanke var hur tusan skulle jag få upp dem. Men medan jag satt o grunnade på detta såg jag hon förberedde en ny lek på sin gamla lekplats. Hon motade nu bryskt bort den äldre kullen bort över revirgränsen. Men där stod konkurrent honan och försökte tvinga dem tillbaka.
                              Snart var de små utsprida över hela området mellan reviren. Om jag nu skulle försöka fiska upp den så hade jag stört den nya kullen som eventuellt kunde vara på väg. Så jag bestämde mig för att låta dem vara.
                              Kollade sedan dagen efter o såg bara ett par yngel inne i javamossan så jag gav definitivt upp planerna på att försöka rädda några av dem.
                              Var sedan bortrest ett par dagar och när jag kom hem satte mig att studera karet Nyfiken på vad det hade blivit av den nya kullen. Jag såg direkt att något var förändrat. Bägge honorna hade nu kraftig lekfärg, revirgräns var också åter ungefär mitt i karet. Bägge de nu helgula honorna markerade hela tiden kraftigt mot varandra. Vad var nu detta? Hade hannen lekt med båda eller hade han bytt partner. Medan jag funderade på detta kom svaret av sig själv. Jag såg den första honan långt in i karet med en nykläckt kull frenetiskt varnande. Men så kom också den första kullen fram. Runt 20 –25 st simmade fram ur javamossan ca 8-10 mm stora. och de samlades under konkurrent honan. Hon hade adopterat hela gänget.
                              Hon jobbade också på samma sätt o med samma frenesi för att bevaka o hålla ihop fosterbarnen som deras bilogiska mor gjorde med sina nykläckta på andra sidan gränsen. Visserligen har jag läst att flera Apistogramma arter är yngelrövare. Men jag trodde det handlade om två honor med jämnstora kullar som rövade smått från varandra. Men så var det alltså inte, så jag säger bara. Det är ett kul beteende de har de där Apistogrammorna.
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Då får man väl räkna i sig som apistonörd nu då. Efter att jag skaffat mina 1+2 Apistogramma Hongsloi n idag till 60 liters kar så har jag 5 olika sorter nu.

                                1+2 Apistogramma Hongsloi (Eget Kar)
                                1+2 Apistogramma Borelli "Color"
                                1+1 Apistogramma Panduro
                                1+1 Apistogramma Agasszsi
                                1+1 Apistogramma Kakaduciklid "Orange"

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...