Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av MaxB
    Det här är ett fenomen som uppstår ibland. Jag vet dock inte vad det beror på, men jag har haft en stöddig Discushane som ibland fick ett mörkt fält på ena sidan huvudet med en skarp gräns precis från mitten av munnen och rakt upp mellan ögonen, på pannan. Jag har även sett denna fråga på forumet förut - man kan inte för mitt liv komma ihåg i vilka trådar...
    Se där, inget jag har sett. Tur att vi är flera som kan lägga samman vår erfarenheter!
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av c90368
      Se där, inget jag har sett. Tur att vi är flera som kan lägga samman vår erfarenheter!
      Jo, det är la tur att man har sett lite grejer sådär, så man kan få någon orolig att chilla - min Discushane hade inga problem med fläcken, han hade den oftast när han var på trycket... om man säger så; rom, äggtoddy och äventyr baserade på mjölkebaserade vätskor...

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        nu har inte detta med en svart fläck vid huvudet visat sig på någon av mina apistos men däremot har min schwarzkinn hona svårt att bestämma sig, ena stunden är hon svagt beige-gul med en svart cirkel mitt på kroppen, några minuter senare är hon mörkare och har en helsvart linje från huvudet till svansen med svarta fenor.

        Riktigt varför hon ändrar teckning så mycket och ofta vet jag inte, verkar inte bero på stress då det kan ändras medan ingen är hemma och de enda kar kamrater hon har är sin hane samt 6 små smycketetror. Någon som upplevt samma velighet hos sina apisto honor?

        baenschi och trifasciata honan är mer konsekventa, även om triffe honan diffar en del i färg och teckning men baenschin är konstant knallgul och svart och helt underbart vacker
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av Marnat
          nu har inte detta med en svart fläck vid huvudet visat sig på någon av mina apistos men däremot har min schwarzkinn hona svårt att bestämma sig, ena stunden är hon svagt beige-gul med en svart cirkel mitt på kroppen, några minuter senare är hon mörkare och har en helsvart linje från huvudet till svansen med svarta fenor.

          Riktigt varför hon ändrar teckning så mycket och ofta vet jag inte, verkar inte bero på stress då det kan ändras medan ingen är hemma och de enda kar kamrater hon har är sin hane samt 6 små smycketetror. Någon som upplevt samma velighet hos sina apisto honor?

          baenschi och trifasciata honan är mer konsekventa, även om triffe honan diffar en del i färg och teckning men baenschin är konstant knallgul och svart och helt underbart vacker
          Kan bara hålla med om att mina Ap honor brukar ha ganska konstant färg, om ingen fara uppenbarar sig.

          Kul att de olika arterna uppenbarligen visar på skillnader!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • cavelzini
            • October 2009
            • 318

            Ursprungligen postat av Marnat
            nu har inte detta med en svart fläck vid huvudet visat sig på någon av mina apistos men däremot har min schwarzkinn hona svårt att bestämma sig, ena stunden är hon svagt beige-gul med en svart cirkel mitt på kroppen, några minuter senare är hon mörkare och har en helsvart linje från huvudet till svansen med svarta fenor.

            Riktigt varför hon ändrar teckning så mycket och ofta vet jag inte, verkar inte bero på stress då det kan ändras medan ingen är hemma och de enda kar kamrater hon har är sin hane samt 6 små smycketetror. Någon som upplevt samma velighet hos sina apisto honor?

            baenschi och trifasciata honan är mer konsekventa, även om triffe honan diffar en del i färg och teckning men baenschin är konstant knallgul och svart och helt underbart vacker
            Nu har ju inte mina kakaduahonor varit i karet så länge men jag känner igen det du säger...den ena av dem(den lite större) ändrar färg ganska mycket, från ganska blek oxå något gulfärgad med bara den svarta pricken på sidan eller inget svart alls till så mörk det går med alla svarta pigment även de sneda strecken på gälarna och fenor på fullt, den mindre har oftast full svart teckning hela tiden.

            Vet inte ifall det kan bero på att de försöker markera(visa) sig för andra fiskar lr nåt.

            Kommentar

            • cavelzini
              • October 2009
              • 318

              Nu verkar det som det är lek på g hos kakaduorna iaf. Honan står i grottan och simmar ut lite då och då och gör sitt bästa för att locka hanen...lägger sig på sidan och slår med stjärten på nåt vänster.

              Får se hur det utvecklar sig

              Hon har oxå fått en helt otroligt starkt lysande gul färg, fick passa på och knäppa en bild.

              Kommentar

              • cavelzini
                • October 2009
                • 318

                Såg nu att kakaduahonan var utanför grottan mer än vanligt och mycket riktigt så simmar det nu runt kanske 30-40 st 5mm stora yngel på i växterna bakom kokosnöten

                Honan är brutalagressiv och attackerar allt som komme närmare ynglen än 10cm... även skalarerna och Ancistrusen smäller hon på.

                Riktigt kul att se när hon jagar ikapp yngel som irrar iväg, tar dom i munnen och spottar ut dom svärmen igen

                Hanen verkar dock inte bry sig speciellt mycket om ynglen varken på det ena eller andra sättet hittils...

                Nån som har några tips på vad jag kan göra för att så många som möjligt ska ha störst möjlighet att klara sig

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Finns inget annat sätt än att suga ut dem med en hävert till ett eget kar. Möjligen kan någon enstaka överleva med det sällskap de har.

                  Men det är inte fel att studera dem som de är nu och man behöver inte ta till vara alla yngel som produceras.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • cavelzini
                    • October 2009
                    • 318

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Finns inget annat sätt än att suga ut dem med en hävert till ett eget kar. Möjligen kan någon enstaka överleva med det sällskap de har.

                    Men det är inte fel att studera dem som de är nu och man behöver inte ta till vara alla yngel som produceras.
                    Det enda karet som jag skulle kunna flytta dom till är väl räkkaret, skulle det funka?? såg ju samtidigt att skalarerna står med rom oxå så de får va ifred från dem än så länge i alla fall.

                    Kör med lyset på inatt så får jag försöka flytta dom imorrn eventuellt.

                    Va ska jag mata dom med ifall jag flyttar dom

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Fungerar bra med räkkaret, olika tips på matning finns det tidigare i tråden.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • cavelzini
                        • October 2009
                        • 318

                        Kanon, då får jag läsa lite och inskaffa lämplig föda och flytta dom imorrn

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Hoppas att du hittade något "matnyttigt" i tråden

                          Jag var lite trött i går kväll och kudden väntade på mig
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • cavelzini
                            • October 2009
                            • 318

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Hoppas att du hittade något "matnyttigt" i tråden

                            Jag var lite trött i går kväll och kudden väntade på mig
                            hehe, absolut

                            jag har inte flyttat dom än då jag tycker det är jäkligt intressant att studera yngelvården, får hem skalad artemia och micromask på måndag så får jag mata med det ifall jag flyttar dom.

                            Nu vallar honan runt dom i karet och de käkar små bitar flingfoder som ligger på botten. De har ju helt klart växt sen igår lr kanske bara som det känns det nog 40+ småttingar iaf.

                            Lite enklare att räkna dom idag när hon vart mer i det öppna med dem

                            Än så länge så är det inga problem med att övriga fiskar försöker äta upp dom, det är värst när snäckorna kommer och plöjer och alla små skingras... Kör med lampa på dygnet runt nu så att hon kan ha koll på dem, men va riktigt livat igår när skalarerna hade rom samtidigt som hon släppte ut ynglen ur grottan

                            De är ju helt klart större idag än de var igår då de bör ju få tag på mat iaf. och än så länge kommer inte nån annan fisk ens i närheten utan att få pisk.

                            Hur länge tar honan hand om dom??

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av cavelzini

                              Hur länge tar honan hand om dom??
                              Även fiskar är inivider och är olika, precis som vi.

                              Men normalt i ett sällskapskar så brukar det vara 5 -7 dagar efter att de blivit frisimmande. Det beror inte på att honan är en dålig förälder utan snarare på att yngeln sprider sig för att hitta mat.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • cavelzini
                                • October 2009
                                • 318

                                Ok...får se hur det utvecklar sig och hur stora de är om några dagar så får jag se hur jag gör...ser ju att det är betydligt större spridning på svärmen redan idag jämfört med igår så...

                                får bestämma hur jag ska göra på söndag när det är dags för VB osv. endera blir det räkkaret lr så får jag flytta dem till en flytande yngelkasse i samma kar...kom och tänka på det att det är ju ganska stor skillnad på pH osv. mellan detta och räkkaret

                                Kommentar

                                Arbetssätt...