Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winnie
    • September 2008
    • 115

    Ursprungligen postat av Marnat
    det är helt riktigt att det är Janne jag köpt dem av, vi diskuterade vilka de andra två som köpt var för några idag faktiskt

    Jag antog att du var en av dem då han sa att ett par gått till Västervik.

    Vad är det som gör att du tror det är sp. schwarzkinn förresten?
    De bilder jag lyckas hitta på juruensis så verkar de ju ha en svart fläck på underläppen så att säga.
    Jo, mina är från Janne och om det inte är schwartzkinn vet jag inte hur sådana skulle se ut i så fall. Din hane ser ut att vara lite skrämd på fotot, blek av förklarliga skäl. Hakfläckens intensitet varierar både snabbt och ofta. Det tog faktiskt ett par dagar innan mina fiskar kom till ro och färgade ut, dock relativt unga än och blir säkert än bättre om ett knappt halvår. Grattis till kapet!

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      Ursprungligen postat av Winnie
      Jo, mina är från Janne och om det inte är schwartzkinn vet jag inte hur sådana skulle se ut i så fall. Din hane ser ut att vara lite skrämd på fotot, blek av förklarliga skäl. Hakfläckens intensitet varierar både snabbt och ofta. Det tog faktiskt ett par dagar innan mina fiskar kom till ro och färgade ut, dock relativt unga än och blir säkert än bättre om ett knappt halvår. Grattis till kapet!
      jag valde en lite mindre hanne för att bättre matcha honan, så att storleksskillnaden inte blir för stor, vill ju inte att han ska stressa ihjäl henne, hakfläcken på honan verkar ganska konstant men hanen skiftar fortf mkt i färg, dock är han ju bara en halv dag gammal i karet så att säga.

      Kommer bli intressant att följa dem, skulle också gärna sen nån bild på din hane
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • pelle
        • January 2002
        • 419

        Ursprungligen postat av Marnat
        det är helt riktigt att det är Janne jag köpt dem av, vi diskuterade vilka de andra två som köpt var för några idag faktiskt

        Jag antog att du var en av dem då han sa att ett par gått till Västervik.

        Vad är det som gör att du tror det är sp. schwarzkinn förresten?
        De bilder jag lyckas hitta på juruensis så verkar de ju ha en svart fläck på underläppen så att säga.
        Hej

        Den "äkta" Juruensis har ingen hakfläck. De skiljer sig åt på en rad andra punkter också, men hakfläcken är den mest konkreta skillnaden.
        Juruensis är tydligen extremt ovanlig på akvariemarknaden. Och i de flesta fall är det "Blackchin/ schwarzkinn" som är felidentifierade som Juruensis.
        Per

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          Ursprungligen postat av pelle
          Hej

          Den "äkta" Juruensis har ingen hakfläck. De skiljer sig åt på en rad andra punkter också, men hakfläcken är den mest konkreta skillnaden.
          Juruensis är tydligen extremt ovanlig på akvariemarknaden. Och i de flesta fall är det "Blackchin/ schwarzkinn" som är felidentifierade som Juruensis.

          Det var ju faktiskt en glad överraskning då det var schwarzkinn jag ville ha från början.

          Den här svarta hakan är alltså synlig på både honor och hanar av Schwarzkinn?

          Den verkar å andra sidan inte heller vara särskilt vanlig om jag förstått rätt dock.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            Ursprungligen postat av Winnie
            Ja, DATZ, Min hane har dock inte de gula fläckarna i bukfenorna som A199 sidan 89. Det jag i första hand baserar identifrieringen på är just w-hakfläcken på både hona och hane. I "Cichlid Atlas I" finns också tydliga bilder på hakfläcken. Att påstå att det skulle vara en ny art är väl lite att ta i, snarare en variant. Ibland letar man nog lite väl intensivt efter skillnader för att få chans att namnge "sin egen" art. Mina är av den gula morfen. Har dessvärre ingen bra kamera, annars hade ju en bild varit på sin plats...

            //Winnie

            Jag har iofs inte heller en bra kamera, men vi har ju fått våra fiskar från samma ställe, Jag bör kunna lägga upp lite fler bilder på dem snart så expertisen i tråden kan slå sina kloka huvuden ihop om vilke apa det kan vara. Lutar ju dock åt Schwarzkinn med tanke på den väldigt prominenta hakfläcken som är tydlig både på hane och hona.
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Winnie
              • September 2008
              • 115

              Ursprungligen postat av Marnat
              jag valde en lite mindre hanne för att bättre matcha honan, så att storleksskillnaden inte blir för stor, vill ju inte att han ska stressa ihjäl henne, hakfläcken på honan verkar ganska konstant men hanen skiftar fortf mkt i färg, dock är han ju bara en halv dag gammal i karet så att säga.

              Kommer bli intressant att följa dem, skulle också gärna sen nån bild på din hane
              Bara en kommentar: Min erfarenhet är att unga hannar som nästan växt färdigt i, åldern ca 1-1,5 år är de värsta hustrumisshandlarna. Många gånger lugnar de ner sig med tiden och kan funka riktigt pra med yngre vuxna honor som är i sin bästa fertial ålder. Det kan låna sig att plocka bort en ilsken hanne ett par månader till en annan burk för att senare sätta ihop den med honan/orna. Bättre att försöka på det viset än att de har ihjäl varandra.

              Ang. foto har jag ingen bra kamera = extern blixt. mina akvarier har en tendens att växa igen rätt kraftigt och ljuset stannar då högt upp i växtligheten. Fiskarna trivs i den soppan, men det är inte alltid så lätt att se dom och ljuset räcker inte till vettiga foton utan blixt. Ska se om jag kan fixa det på något vis framöver.

              //Winnie

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Bara en liten "Off Topic" kommentar. Marks föredrag om Apistogramma på ciklidstämman i Linköping i helgen var helt suveräna. Han hade själv odlat 102 olika arter med Apistogramma och gav en utförlig redovisning på hur man skulla göra för att odla Apisto framgångsrikt - detta var det bästa Apistoföredrag jag någosin har hört (då har det ändå säkert blivit några hundra sådana under årens lopp)
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Ursprungligen postat av Winnie
                  Bara en kommentar: Min erfarenhet är att unga hannar som nästan växt färdigt i, åldern ca 1-1,5 år är de värsta hustrumisshandlarna. Många gånger lugnar de ner sig med tiden och kan funka riktigt pra med yngre vuxna honor som är i sin bästa fertial ålder. Det kan låna sig att plocka bort en ilsken hanne ett par månader till en annan burk för att senare sätta ihop den med honan/orna. Bättre att försöka på det viset än att de har ihjäl varandra.

                  Ang. foto har jag ingen bra kamera = extern blixt. mina akvarier har en tendens att växa igen rätt kraftigt och ljuset stannar då högt upp i växtligheten. Fiskarna trivs i den soppan, men det är inte alltid så lätt att se dom och ljuset räcker inte till vettiga foton utan blixt. Ska se om jag kan fixa det på något vis framöver.

                  //Winnie

                  Än så länge så har åtminstone detta paret varit ganska lugna, både hona och hane visar upp sig för varann men de har inte visat några tendenser till aggresivitet.
                  Vi får hoppas att det håller i sig, vidare kommer mer bilder på dessa skönheter i helgen förhoppningsvis, då med riktig blixt etc.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • pelle
                    • January 2002
                    • 419

                    Ursprungligen postat av Marnat
                    Än så länge så har åtminstone detta paret varit ganska lugna, både hona och hane visar upp sig för varann men de har inte visat några tendenser till aggresivitet.
                    Vi får hoppas att det håller i sig, vidare kommer mer bilder på dessa skönheter i helgen förhoppningsvis, då med riktig blixt etc.
                    Ser fram mot mer bilder på Schwarzkinn! Man blir riktigt sugen på att köpa några när man läser om dina och Winnies!

                    Just nu kämpar jag med en grupp Ap. Steindachneri i mitt 550 liters. Jag besökte Akvarielagret i Bromma för några veckor sedan och hittade ett akvarium med troligen enbart Steindachneri honor. (Stor besvikelse eftersom jag har letat efter arten i flera år!)
                    Men så hittade jag ett akvarium i ett annat hyllplan där det simmade 2 st Apistogramma Ortmanni (så var akvariet uppmärkt) Båda var storväxta, och hanar! Vi som var med på 80-talet vet att Ap. Steindachneri gick under namnet Ap. Ortmanni. Och så var det i detta fallet också. Naturligtvis så köpte jag de två Ortmanni hanarna och 4 st Steindachneri honor.
                    Så det blev ett kanon köp i alla fall! Jag stoppade ner en hane i 550 liters med tre honor och den andra hanen och den minsta honan i ett 50 liters. Två dagar senare lekte det ensamma paret. Men på den fjärde dagen hittade jag hanen död.
                    Vet inte vad som orsakade dödsfallet.

                    Men nu får jag inte förlora den andra hanen, så nu gäller täta vattenbyten och bra mat tills det dyker upp yngel i 550 liters akvariet. Jag vill ju ha min Steindachneri koloni!!
                    Per

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      Som det ser ut här hemma nu så letar jag efter en plats att slänga upp två stycken 54L till så man kan försöka sig på Barlowi och någon annan rolig art, dock är inte frugan med på noterna än :P

                      Låter spännande med dina Steindachneri.

                      För övrigt borde vi kanske uppdatera listan som C90... satt ihop, vad jag vet så är åtminstone Schwarzkinn fortf en Ap. sp. Schwarzkinn, dvs den har inte blivit beskriven än, och då det verkar som om både mina och Winnies Juruensis är Schwarzkinn så borde väl Ap. Juruensis strykas från listan för fiskar som funnits i zoopets ägo och Schwarzkinn läggas till.

                      MVH
                      Marcus
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • pelle
                        • January 2002
                        • 419

                        Ursprungligen postat av Marnat
                        Som det ser ut här hemma nu så letar jag efter en plats att slänga upp två stycken 54L till så man kan försöka sig på Barlowi och någon annan rolig art, dock är inte frugan med på noterna än :P

                        Låter spännande med dina Steindachneri.

                        För övrigt borde vi kanske uppdatera listan som C90... satt ihop, vad jag vet så är åtminstone Schwarzkinn fortf en Ap. sp. Schwarzkinn, dvs den har inte blivit beskriven än, och då det verkar som om både mina och Winnies Juruensis är Schwarzkinn så borde väl Ap. Juruensis strykas från listan för fiskar som funnits i zoopets ägo och Schwarzkinn läggas till.

                        MVH
                        Marcus
                        Jo, jag håller med om det också. Listan bör uppdateras med Schwarzkinn och Juruensis strykas.
                        Man får konstatera att man "lär så länge man lever", jag trodde verkligen att det var Juruensis som var den vanligare arten av de två, eftersom nästan alla bilder på nätet föreställde just Juruensis. Men så är det ju inte tydligen.
                        Ju mer man gräver ner sig i artbestämmningar och artproblematik, desto mer fascinerad blir man av komplexiteten och "kaoset" runt detta! Finns egentligen någon "sanning"??

                        En liten glimt av mitt 550 liters och en fiskbild! Inte mycket, men ska försöka fylla på med mer.

                        Senast redigerad av pelle; 02 May 2010, 12:43.
                        Per

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          Ursprungligen postat av pelle
                          Jo, jag håller med om det också. Listan bör uppdateras med Schwarzkinn och Juruensis strykas.
                          Man får konstatera att man "lär så länge man lever", jag trodde verkligen att det var Juruensis som var den vanligare arten av de två, eftersom nästan alla bilder på nätet föreställde just Juruensis. Men så är det ju inte tydligen.
                          Ju mer man gräver ner sig i artbestämmningar och artproblematik, desto mer fascinerad blir man av komplexiviteten och "kaoset" runt detta! Finns egentligen någon "sanning"??

                          En liten glimt av mitt 550 liters och en fiskbild! Inte mycket, men ska försöka fylla på med mer.

                          http://forum.apistogramma.com/album.php?albumid=22
                          Till att börja med, läckert och lummigt kar.

                          Sen så funderar jag på om vi kanske borde dela upp listan på apor i de olika komplexen också, detta för att underlätta för nya apisto fantaster om de vill köra olika arter av apistos. Det finns ju en del man skulle undvika att ha tillsammans pga korsningsrisk och temperament då vissa mycket väl skulle kunna slå ihjäl varandra.

                          Vad säger du om det C90?

                          Tänkte för övrigt beställa en radda med böcker gällande apistos, vad rekommenderar ni att ha i hyllan primärt?
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Annika
                            • January 2002
                            • 2518

                            Ett måste i bokhyllan är

                            och


                            //Annika

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av pelle
                              Ser fram mot mer bilder på Schwarzkinn! Man blir riktigt sugen på att köpa några när man läser om dina och Winnies!

                              Just nu kämpar jag med en grupp Ap. Steindachneri i mitt 550 liters. Jag besökte Akvarielagret i Bromma för några veckor sedan och hittade ett akvarium med troligen enbart Steindachneri honor. (Stor besvikelse eftersom jag har letat efter arten i flera år!)
                              Men så hittade jag ett akvarium i ett annat hyllplan där det simmade 2 st Apistogramma Ortmanni (så var akvariet uppmärkt) Båda var storväxta, och hanar! Vi som var med på 80-talet vet att Ap. Steindachneri gick under namnet Ap. Ortmanni. Och så var det i detta fallet också. Naturligtvis så köpte jag de två Ortmanni hanarna och 4 st Steindachneri honor.
                              Så det blev ett kanon köp i alla fall! Jag stoppade ner en hane i 550 liters med tre honor och den andra hanen och den minsta honan i ett 50 liters. Två dagar senare lekte det ensamma paret. Men på den fjärde dagen hittade jag hanen död.
                              Vet inte vad som orsakade dödsfallet.

                              Men nu får jag inte förlora den andra hanen, så nu gäller täta vattenbyten och bra mat tills det dyker upp yngel i 550 liters akvariet. Jag vill ju ha min Steindachneri koloni!!
                              Även jag kämpar med Steindachneri.

                              Köpte fyra stycken små outfärgade för ett tag sedan. De fick sitt hem i ett totalt övervuxet 150 liters kar med bara Körsbärsräkor och Endlers som sällskap. Karet var förberett med fyra kokosnötsgrottor.

                              Det blev en positiv överraskning att jag lyckats plocka ut två hannar och två honor. Glädjen varade dock inte så länge eftersom det bara tog två veckor innan två fiskar var borta. Hittade aldrig resterna av dem. Men orsaken var tydlig, de två som var kvar ville inte ha sällskap.

                              Paret som är kvar har växt bra och hanen börjat färga ut fint. Såg tydliga lektendenser i förra veckan och honan höll till i ett hörn vid en kokosnöt.

                              Nu har jag inte sett hanen på två - tre dagar, det sista jag såg av honom var som ett streck med den tokjagande honan efter sig. Honan återvände till sin kokosnöt efter jakten.

                              Satt i går kväll över en timma framför karet, honan är framme och äter och rör sig fritt i framkant av karet, tyvärr verkar hon inte så intresserad av "sitt" hörn längre. Men inte en skymt av hanen, varken som levande eller död.

                              Min teori är att honan är överjävlig mot hanen efter lek, har aldrig haft dessa tidigare, så jag har ingen erfarenhet att falla tillbaka på.
                              Senast redigerad av c90368; 29 April 2010, 09:16.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Marnat
                                Till att börja med, läckert och lummigt kar.

                                Sen så funderar jag på om vi kanske borde dela upp listan på apor i de olika komplexen också, detta för att underlätta för nya apisto fantaster om de vill köra olika arter av apistos. Det finns ju en del man skulle undvika att ha tillsammans pga korsningsrisk och temperament då vissa mycket väl skulle kunna slå ihjäl varandra.

                                Vad säger du om det C90?
                                Jag tycker förslaget är utmärkt!

                                Men det är ett faktum att jag funderade länge innan jag la ut den lista som finns idag. Det är så många goda ambitioner som aldrig slutförs och framförallt hålls uppdaterade, eftersom det blir för mycket arbete.

                                Så jag kan inte ta på mig att hålla en sådan lista levande.

                                Men jag fortsätter med den befintliga listan. Om sedan någon vill ta den och bryta upp den som du föreslår så är det helt ok för mig.

                                Det enda jag kan ha synpunkter på är att en sådan uppdelning ska baseras på beskriven fakta och inte på hur några tycker att det borde vara.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...