Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    Ursprungligen postat av Mick13
    SOrry att jag blir lite OT men alla AP fans hänger på denna tråd och jag är sugen på att ha någon AP i mitt nystartade 340 de skall bebos av 2 nyckelhål två Eliotti, två scalrer, 4 corrydas, två fullvuxna Anc och fyra Anc yngel och en plecto på 25-30cm och ev några vinkel tetror har en sedan tidigare men jag har inte sett till den nu på en vecka så det kan hända att den gått hädan. Skulle vara tacksam för tips på en vacker Ap som skulle klara sig i ovanstående sällskapet.
    Har du något namn eller nummer på din mal för jag hittar ingen mal som heter plecto.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Saturnus80
      Bilbukar är väl inte precis några yngelätare heller
      Nej, man jag har studerat hur Bilbukar beter sig under natten i ett tvåmeterskar. De avverkar två meter på det snabbaste sätt jag har sett någon fisk göra. Så Bilbukar kräver rejält stora kar, läs långa för att trivas.

      Man får inte luras av att de står i ett hörn och trycker när det är ljust, de är utpräglade nattfiskar.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • cavelzini
        • October 2009
        • 318

        Verkar som om kakaduahonan är värsta supermorsan

        Hon vaktar fortfarande de små fast kanske inte med samma frenesi som i början.

        Försökte räkna de små idag och kom fram till att det är 30-35 st yngel, (ungefär så många jag trodde från början).

        Jäkligt kul att de har klarat sig så här länge...börjar ju se ut som små fiskar nu och klarar de sig nån vecka till så kanske jag tom klarar att ta några bilder på dem med min kassa kamera

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          Ursprungligen postat av Saturnus80
          Har du något namn eller nummer på din mal för jag hittar ingen mal som heter plecto.

          Jag är lite osäker vilken plectomus det är för de är ganska lika varnadra. Ingen raritet i allafall =)
          Likaner mest en Pterygoplichthys pardalis i utsenede och vad jag läst om dom . Några vinkeltetror har det inte blivit men där emot ett par fjärillsciklider blev det.
          Senast redigerad av Mick13; 13 July 2010, 08:08.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            Ursprungligen postat av Mick13
            Jag är lite osäker vilken plectomus det är för de är ganska lika varnadra. Ingen raritet i allafall =)
            Likaner mest en Pterygoplichthys pardalis i utsenede och vad jag läst om dom . Några vinkeltetror har det inte blivit men där emot ett par fjärillsciklider blev det.
            Är det inte dom som kallas för "Gibbis". Den enda som heter plectomus/plectostomus är av arten Hypostomus, men som du skriver blandar ofta handlarna ihop den med Liposarcus/Pterygoplichthys pardalis som snabbt blir 50-60 cm (info hämtad ur BTN-Malar).
            En sådan mal skulle lätta suga i sig en oförsiktig Apistogramma-hona som bara blir runt 5 cm.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              Ursprungligen postat av Saturnus80
              Är det inte dom som kallas för "Gibbis". Den enda som heter plectomus/plectostomus är av arten Hypostomus, men som du skriver blandar ofta handlarna ihop den med Liposarcus/Pterygoplichthys pardalis som snabbt blir 50-60 cm (info hämtad ur BTN-Malar).
              En sådan mal skulle lätta suga i sig en oförsiktig Apistogramma-hona som bara blir runt 5 cm.
              Nej någon gibbis är det inte vad jag läst mig till och den har inte varit på de andra fiskarna heller. jag är mer oroliga för att Elliottin kan vara på dessa mindre släktingar =(.
              Men finns det någon riktig hårding till AP?
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Mick13
                Men finns det någon riktig hårding till AP?
                Apistogramma Panduro brukar räknas som den tuffaste bland Ap, men att påstå att det är en tuffing i sällskap med andra ciklider är nog att överdriva.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  Ok då kan jag lägga ner drömmen om en vacker AP i sällskap med det övriga fiskarna.... =(
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    länge sen jag skrev i denna tråden också märker jag

                    Händer inte mkt på apistofronten.

                    Stora karet rullar på och jag letar i dagsläget efteren ny trifasciata hona då den jag har inte verkar riktigt hundra, hon är väldigt skygg och hänger mer eller mindre på en liten hörna bakom innerfiltret, har inte blivit någon mer lek på mina Baenschi vad jag sett, men de kan lika gärna ha blivit uppätna då jag bara har koll på kanske halva karet, resten är så tätt med växter och rötter

                    Lilla karet står mer eller mindre still och jag har än så länge inte fått mina schwarzkinn till lek vad jag kan se, honan är på hugget som fan men hanen är inte alls intresserad. Ska testa med en rescape och ett ordentligt kallvattenbyte på lördag för att se om jag kan få igång dem lite.
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • cavelzini
                      • October 2009
                      • 318

                      Skulle tro att det är runt 10 talet kakaduayngel som överlevt slakten sen honan slutade vakta dom

                      De är väl runt centimetern och börjar bli lite snabbare nu så att de hinner in bland växterna när skalarerna sätter efter dom.

                      Bild på ett av ynglena:http://img101.imageshack.us/i/004ahw.jpg/

                      Börjar se lite av teckningen på dom nu så vi får väl hoppas att de klarar sig en stund till, honorna var ju bara runt 2 cm när jag skaffa dom och de fick ju va ifred så förhoppningsvis klarar sig kvarvarande från att bli mat

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av cavelzini
                        Skulle tro att det är runt 10 talet kakaduayngel som överlevt slakten sen honan slutade vakta dom

                        De är väl runt centimetern och börjar bli lite snabbare nu så att de hinner in bland växterna när skalarerna sätter efter dom.

                        Bild på ett av ynglena:http://img101.imageshack.us/i/004ahw.jpg/

                        Börjar se lite av teckningen på dom nu så vi får väl hoppas att de klarar sig en stund till, honorna var ju bara runt 2 cm när jag skaffa dom och de fick ju va ifred så förhoppningsvis klarar sig kvarvarande från att bli mat
                        Grattis

                        Har de kommit upp till den storleken så lär de nog klara sig.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • simondaman
                          • October 2007
                          • 236

                          Jag har en fråga: Kan man Apistogramma arter med palettciklider?
                          180L
                          75L
                          20L

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Spontant är svaret nej, paletterna är kraftigare och för aggressiva vid lek.

                            Det går säkert att ha både och i ett tillräckligt stort akvarium, men jag kan inte förstå varför man skulle vilja det.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • simondaman
                              • October 2007
                              • 236

                              I ett 180L?
                              180L
                              75L
                              20L

                              Kommentar

                              • simondaman
                                • October 2007
                                • 236

                                Vilka arter skulle du helst ha med apistogramma då? OCh vilka med´paletter?
                                180L
                                75L
                                20L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...