Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Mitt föslag är att du låter dem vara och studerar dem.

    Har du fått en lek så lär det följa många fler och då kan du vara förberedd på yngel och ha en plan på hur du ska ta hand om dem.

    Sen måste du fundera på om du har tid för att dra upp yngel till säljbar storlek, jag som jobbar 8 - 10 timmar varje dag kan inte mata upp yngel, det kräver att man är hemma större delen av dagen.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • cavelzini
      • October 2009
      • 318

      Jo det blir nog så att det får gå som det vill denna gången...verkar nästan som det är på gång lek med den andra honan oxå nu när den större honan är upptagen med ynglen.

      Tid har jag! det är inga problem då jag är frilansande fritidsforskare i nuläget

      Men som du säger det känns som man behöver va lite mer förberedd

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av cavelzini

        Tid har jag! det är inga problem då jag är frilansande fritidsforskare i nuläget
        Ja du verkar var på hugget här på forumet

        Spelar ingen roll när jag postar så är du online.

        Hoppas bara att du inte är en av de som jag skrev om i ett tidigare inlägg, de som är väldigt aktiva under en kort period och som vi aldrig hört av igen.

        Ap kräver tålamod och tyvärr så bidrar de med många motgångar som är många gånger är helt oförklariga.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • cavelzini
          • October 2009
          • 318

          nej det får vi väl hoppas att det inte blir så...hehe, blir ju mycket att man hänger här och läser mycket när man är hemma större delen av dagarna

          joo det uppstår ju mer eller mindre oföklarliga grejer hela tiden med akvarium i allmänhet har jag märkt...kakaduorna leker som busen, skalarerna la rom för första gången igår...samtidigt så har två svärdbärarhonor tvärdött i samma kar de senaste 3 dagarna

          Än så länge är Ap en av mina favoriter får jag säga, både utseende och betende mässigt, kommer nog bli nåt mindre med nån annan sorts Ap enbart liknande Betta karet när man har pengar och hunnit bestämma sig för vilken sort man vill ha, finns ju jäkligt många fina

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            SOrry att jag blir lite OT men alla AP fans hänger på denna tråd och jag är sugen på att ha någon AP i mitt nystartade 340 de skall bebos av 2 nyckelhål två Eliotti, två scalrer, 4 corrydas, två fullvuxna Anc och fyra Anc yngel och en plecto på 25-30cm och ev några vinkel tetror har en sedan tidigare men jag har inte sett till den nu på en vecka så det kan hända att den gått hädan. Skulle vara tacksam för tips på en vacker Ap som skulle klara sig i ovanstående sällskapet.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              Ursprungligen postat av c90368
              Mitt föslag är att du låter dem vara och studerar dem.

              Har du fått en lek så lär det följa många fler och då kan du vara förberedd på yngel och ha en plan på hur du ska ta hand om dem.

              Sen måste du fundera på om du har tid för att dra upp yngel till säljbar storlek, jag som jobbar 8 - 10 timmar varje dag kan inte mata upp yngel, det kräver att man är hemma större delen av dagen.
              Du får ha med dig ynglen i ett laptopp kar ;-)
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Mick13
                SOrry att jag blir lite OT men alla AP fans hänger på denna tråd och jag är sugen på att ha någon AP i mitt nystartade 340 de skall bebos av 2 nyckelhål två Eliotti, två scalrer, 4 corrydas, två fullvuxna Anc och fyra Anc yngel och en plecto på 25-30cm och ev några vinkel tetror har en sedan tidigare men jag har inte sett till den nu på en vecka så det kan hända att den gått hädan. Skulle vara tacksam för tips på en vacker Ap som skulle klara sig i ovanstående sällskapet.
                Kul att du hittade hit, ja här försöker vi svara på alla Ap frågor.

                Personligen så tror jag att inte någon Ap kan trivas med en Plecto på 25-30 cm i karet.

                Men jag har ingen erfarenhet av det, någon annan som har det?
                Senast redigerad av c90368; 07 July 2010, 16:57.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  Kollar faktiskt ganska ofta på tråden då på inläggen med bilder =)
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • slade
                    • May 2010
                    • 159

                    Jag har planer på att göra om mitt 80 liters mollyhotell och testa odling av någon apistogramma när nuvaranade fiskar dött ut. Jag funderar då på vad som är lämpliga fiskar att ha tillsammans med apistogrammorna. Har läst allt jag kommit över på detta forum men blir inte riktigt klok ändå. Kan ni som har erfarenhet (och lyckats odla) hjälpa mig.

                    Har kommit fram till att man kan ha otocinclus som algätare men sedan vet jag inte så mycket mer vad som funkar. Någon nämner att smyckestetror går bra?!? Annars har jag förstått att tetror överhuvudtaget inte är bra då de tar både rom och yngel. Vad kör man mer med?

                    En annan fundering är hur många apistos man ska ha? Räcker 1 hanne och 2 honor i denna storlek av kar eller ska man köra fler honor?
                    450 L SA
                    80 L SA

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av slade
                      Jag har planer på att göra om mitt 80 liters mollyhotell och testa odling av någon apistogramma när nuvaranade fiskar dött ut. Jag funderar då på vad som är lämpliga fiskar att ha tillsammans med apistogrammorna. Har läst allt jag kommit över på detta forum men blir inte riktigt klok ändå. Kan ni som har erfarenhet (och lyckats odla) hjälpa mig.

                      Har kommit fram till att man kan ha otocinclus som algätare men sedan vet jag inte så mycket mer vad som funkar. Någon nämner att smyckestetror går bra?!? Annars har jag förstått att tetror överhuvudtaget inte är bra då de tar både rom och yngel. Vad kör man mer med?

                      En annan fundering är hur många apistos man ska ha? Räcker 1 hanne och 2 honor i denna storlek av kar eller ska man köra fler honor?
                      Du har läst på bra både i fråga om medinvånare och antalet fiskar, helt rätt i bägge fallen.

                      Finns inte många fler arter än otto och smycketetra som fungerar, möjligen även endlers.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • slade
                        • May 2010
                        • 159

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Du har läst på bra både i fråga om medinvånare och antalet fiskar, helt rätt i bägge fallen.

                        Finns inte många fler arter än otto och smycketetra som fungerar, möjligen även endlers.
                        Ok då får det bli så. Hoppas kunna köra igång under hösten då det finns lite nyinkommet i apisto-väg. En del kör väl räkor också om jag förstår rätt?
                        450 L SA
                        80 L SA

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av slade
                          Ok då får det bli så. Hoppas kunna köra igång under hösten då det finns lite nyinkommet i apisto-väg. En del kör väl räkor också om jag förstår rätt?
                          Jag har räkor med ett par viejita, men jag ser inte mycket av räkorna numera. De gör ingen skada, men är knappast till någon glädje för akvaristen.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Jag har räkor med ett par viejita, men jag ser inte mycket av räkorna numera. De gör ingen skada, men är knappast till någon glädje för akvaristen.
                            Jag har tre nenoner med räkorna och neonerna har fått en väldigt fin utfägning av räklingarna de äter av. ser bara av räkoran i javamoss tussen annars håller de sig gömda men frödelen är att de håller efter algerna i karet.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Oscar Martinsson
                              • June 2010
                              • 121

                              hoppas leken gårann!
                              // Oscar
                              Ett 100L, ett 20L, ett 6-kantigt 18L och 10L Nano
                              Bilder på karen kan ses på min hemsida: http://martinsso.n.nu under fliken "Mina akvarium"

                              Kommentar

                              • Saturnus80
                                • October 2009
                                • 943

                                Bilbukar är väl inte precis några yngelätare heller
                                //Daniel

                                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                                23l aqualandscape med dvärgkulor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...