Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    Ursprungligen postat av c90368
    Jo, det skulle nog beskriva innehållet i tråden bättre

    Vet någon om det är möjligt att byta namn på tråden

    Om det är möjligt, behåller de som prenumererar på tråden sin prenumeration
    Jorå, den behåller ju trådnumret så. Testa att redigera ditt första inlägg och byt titel helt enkelt.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
      Jorå, den behåller ju trådnumret så. Testa att redigera ditt första inlägg och byt titel helt enkelt.

      //C
      Har ändrat rubrik på första inlägget, men det verkar inte slå igenom
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        Ursprungligen postat av c90368
        Är djupet på akvariet 60 eller 35 centimeter?

        Dvärgarna bryr sig inte så mycket om höjden på akvariet, utan det är bottenytan som är avgörande för hur många par man kan ha.

        Det är en viss skillnad på 0,9 eller 0,53 m2 bottenyta.

        Givetvis är bottenytan 150*60, höjden 35.

        /Jocke

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          Ursprungligen postat av c90368
          Har ändrat rubrik på första inlägget, men det verkar inte slå igenom
          Då får vi be Christian eller Kjell

          //C
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Banderad
            Givetvis är bottenytan 150*60, höjden 35.

            /Jocke
            Perfekta dvärgciklidmått med andra ord

            Med rätt inredning, färdiga revir där sikten är skymd till grannreviren, så borde det fungera med fyra par Apisto.

            Om det är möjligt så är det bäst att släppa in alla på en gång, så ingen hane har fått för sig att hela burken är hans revir.

            Tänk även på att välja arter som i färg och kroppsform inte liknar varandra för mycket.

            Undvik dessutom panduro, eftersom den är aggressivare än de övriga arterna.

            En annan variant är att göra det till ett artakvarium med bara en sorts Apisto. Om du får det att fungera så kommer det att finnas fiskar i olika åldrar som man kan "skatta" av och sälja.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              Ursprungligen postat av c90368
              Perfekta dvärgciklidmått med andra ord

              Med rätt inredning, färdiga revir där sikten är skymd till grannreviren, så borde det fungera med fyra par Apisto.

              Om det är möjligt så är det bäst att släppa in alla på en gång, så ingen hane har fått för sig att hela burken är hans revir.

              Tänk även på att välja arter som i färg och kroppsform inte liknar varandra för mycket.

              Undvik dessutom panduro, eftersom den är aggressivare än de övriga arterna.

              En annan variant är att göra det till ett artakvarium med bara en sorts Apisto. Om du får det att fungera så kommer det att finnas fiskar i olika åldrar som man kan "skatta" av och sälja.

              Jo, jag har funderat på det med. Borelli och trifasciata är arter som jag många år har velat ha, men aldrig haft. De borde väl inte vara allt för trixiga att få till lek heller (eller?). Jag kör inte med osmosvatten men hårdheten i kranen ligger på 2,9. pH-värdet är lite högt men jag tänkte köra med torv för att få ner det.

              /Jocke

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                Min kakaduahane vänslas med min aggazzisiihona (bild finns i projekttråden). Hur vanligt är detta? Aggazzisiihanen gillar ju inte detta, men har inte alltid koll på sin fru och då passar hon på.
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Fick i kväll se att mina Dicrossus filamentosus precis skulle till att lägga rom. För ovanlighetens skull på ett ställe där jag kunde filma.

                  Lyckades fånga ca 15 minuter innan ljuset släcktes med videokameran. Blev lite spännande när det kom in en andra hane och käkade rom mitt i leken

                  Ska redigera och lägga upp filmen i morgon.
                  Här kommer den utlovade filmen

                  De 16 minuter jag filmade innan ljuset släcktes är nedklippt till 8 minuter. De minuter som är bortklippta är i princip utan fisk i sökaren. Ganska märkligt hur stora pausar de har i rom läggningen.

                  Jag tror faktiskt att jag fick med slutet av "förspelet" och första gången hanen fick komma ner till rommen och befrukta

                  Glömde skriva att det finns ca 30 romkorn kvar i kväll. Det roliga är att de är klara och fina och har alltså inte möglat ännu. Vilket tyder på att de är befruktade, trots för högt pH värde i vattnet.
                  Senast redigerad av c90368; 08 August 2008, 22:48.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Jo, jag har funderat på det med. Borelli och trifasciata är arter som jag många år har velat ha, men aldrig haft. De borde väl inte vara allt för trixiga att få till lek heller (eller?). Jag kör inte med osmosvatten men hårdheten i kranen ligger på 2,9. pH-värdet är lite högt men jag tänkte köra med torv för att få ner det.

                    /Jocke
                    Borelli och trifasciata är en perfekt mix. Skulle inte tro att det ska vara några problem att kläcka rom för dig, framförallt inte om du använder torv.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av TinaM
                      Min kakaduahane vänslas med min aggazzisiihona (bild finns i projekttråden). Hur vanligt är detta? Aggazzisiihanen gillar ju inte detta, men har inte alltid koll på sin fru och då passar hon på.
                      Hon är nog bara lite nyfiken och inte på lekhumör.

                      Skulle passa bra med en kommentar till det mänskliga livet, men jag avstår
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Simon--B
                        • May 2008
                        • 720

                        Hejsan En liten fråga ! Kakaduaciklider är dem väldigt skygga? Mina 3 går i ett 240 liters akvarium och jag ser nästan aldrig dem. Brukar dem vara framme eller brikar dem gömma sig eller vara under växter och rötter? Mvh Simon

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Simon--B
                          Hejsan En liten fråga ! Kakaduaciklider är dem väldigt skygga? Mina 3 går i ett 240 liters akvarium och jag ser nästan aldrig dem. Brukar dem vara framme eller brikar dem gömma sig eller vara under växter och rötter? Mvh Simon
                          Kan variera väldigt mycket mellan individer.

                          Hur länge har du haft dem?

                          Finns det mycket plats i den bakre delen av akvariet bland växter och rötter? Om det är det så har de ingen anledning att komma fram.

                          Är dina Scalarer lite påstridiga? Om skalarerna nafsar efter dina Ap, så håller de sig undan.

                          Men det kan helt enkelt vara en tidsfråga innan de kommer fram och visar sig.

                          Men samtidigt kan de leva helt i bakgrunden och lägga rom och få yngel utan att man ser det, Det är lite av tjusningen med Ap.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Simon--B
                            • May 2008
                            • 720

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Kan variera väldigt mycket mellan individer.

                            Hur länge har du haft dem?

                            Finns det mycket plats i den bakre delen av akvariet bland växter och rötter? Om det är det så har de ingen anledning att komma fram.

                            Är dina Scalarer lite påstridiga? Om skalarerna nafsar efter dina Ap, så håller de sig undan.

                            Men det kan helt enkelt vara en tidsfråga innan de kommer fram och visar sig.

                            Men samtidigt kan de leva helt i bakgrunden och lägga rom och få yngel utan att man ser det, Det är lite av tjusningen med Ap.

                            Jag har haft dem i kanske 1 vecka och jag har mycket plats med växter och grottor i bakre delen så dem gillar nog det Mina skalarer bryr sig inte om dem jag tror knappt dem har sett dem :P Men tack då vet jag att det inte är något fel

                            Kommentar

                            • TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

                              Ursprungligen postat av Simon--B
                              Hejsan En liten fråga ! Kakaduaciklider är dem väldigt skygga? Mina 3 går i ett 240 liters akvarium och jag ser nästan aldrig dem. Brukar dem vara framme eller brikar dem gömma sig eller vara under växter och rötter? Mvh Simon
                              Vet inte hur de brukar vara, men min kakaduahane åt räkmix ur handen på mig idag. Han simmar även ofta fram och tillbaka längs frontglaset. Inte speciellt skygg med andra ord. Men det kanske beror på att det inte finns någon kakaduahona i karet i dagsläget.
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av TinaM
                                Vet inte hur de brukar vara, men min kakaduahane åt räkmix ur handen på mig idag. Han simmar även ofta fram och tillbaka längs frontglaset. Inte speciellt skygg med andra ord. Men det kanske beror på att det inte finns någon kakaduahona i karet i dagsläget.
                                En hane utan hona brukar röra sig mer, han har ingen anledning att skapa ett revir

                                Vissa av dessa ensamstående hanar kan bli riktiga tyranner, framförallt om de har haft en hona i akvariet som har gått bort. De kan då helt plötsligt tycka att hela akvariet är deras revir. Man kan få en känsla av att de tycker att ingen annan j..el ska få ha något roligt om inte jag får ha det
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...