Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Det blev en riktig följetong av det där ynglet
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • HenkeP
      • January 2009
      • 886

      Haha.. Ja, det kan man säga.. Men nu, ett år senare så har han förhoppningsvis fått två artfränder att sällskapa med.. Och så småningom så blir det nog lite större yta att röra sig på också..

      Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

      Kommentar

      • BengtO
        • May 2005
        • 216

        Ursprungligen postat av c90368
        Att Ap inte är det som är inne just nu kan jag själv konstatera efter besök i den lokala affären. För några år sedan fanns det ett gäng Ap att att handla på hösten så här inför julen, ofta vildfångade spännande arter till hutlösa priser.

        Men i år är det stendött, inte ens de ordinarie odlade formera finns i större antal

        Istället har de byggt upp en vägg med en massa nanokar där det står en hel del förstummade fiskar!

        Vad har du uppmuntrat till Kjell

        Hos mig är det ganska så stiltje på Ap fronten, har mina Apistogramma viejita som inte riktigt vet vad de vill. De ser ut att må bra, kanske för bra? Men någon avkomma verkar de inte ha planerat.
        En anledning till att det inte finns så mycket Apisto i butikerna är att det inte säljs så mycket och att de inte är så lätta att hålla i försäljningsburkar. Nu finns det en hel del butiker som tar hem på beställning. Och jag kollar deras listor regelbundet och de senaste månaderna har det funnits massor av intressanta Apisto där. Speciellt på Glasers och "Alex" listor. Nu får man väl inte göra reklam här men via pm kan jag ge tips på en affär som mailar hela listan till er när det är aktuellt att göra beställningar.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av BengtO
          En anledning till att det inte finns så mycket Apisto i butikerna är att det inte säljs så mycket och att de inte är så lätta att hålla i försäljningsburkar. Nu finns det en hel del butiker som tar hem på beställning. Och jag kollar deras listor regelbundet och de senaste månaderna har det funnits massor av intressanta Apisto där. Speciellt på Glasers och "Alex" listor. Nu får man väl inte göra reklam här men via pm kan jag ge tips på en affär som mailar hela listan till er när det är aktuellt att göra beställningar.
          Visst går det att beställa, men det finns två sätt att beställa på.

          1. Kan ni ta hem x antal av Ap xx så kanske jag köper ett par om de är fina.

          2. Ta hem ett par av Ap xx och jag betalar i förskott.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • BengtO
            • May 2005
            • 216

            Hos min kontakt hämtar du och betalar när fisken kommer dit. Är fisken död eller i uselt skick när den kommer restar han den. Genom att beställa på detta sätt blir det oxå ett lägre pris (ingen lagerhållning).

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              Hej!
              Jag har nu ett nytt 54litersakvarium som jag tänkte prova apistogramma i. Dom får antagligen 5 pansarmalar,några ottos och smycketetror till sällskap.
              Jag var i butiken igår och såg några olika "apor" och undrar om ni kan hjälpa mig välja utav dom jag räknar upp...? Jag har aldrig haft apistogrammas förr så är ute efter e sort som inte är alltför känslig.
              *A. Hoignei
              *A.Viejita
              *A.Hongsloi
              *A.Agassizii
              *A. Nijsenni/Panduro / I butiken stod det nijsenni, men jag är väldigt osäker på vilka som är vilka. Den ena är väl blå och den andra ljus med pandafläckar typ? Hur ser man skillnad på dom arterna och hur ser deras honor ut? Andra apistos är ju väldigt lätt att se skillnad på kön på.

              Sen undrar jag hur länge jag bör vänta innan cikliderna får flytta in? Tänkte ta vatten + filtergojs från mitt 30liters samt att jag har lite nitrivec kvar. Det borde väl påskynda bakteriefloran ordentligt?

              Mycket tacksam för svar!
              Vh Jimmy

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Första bilden på den här sidan visar en fin hona. Panduro och nijsseni honorna ser väldigt lika ut, skiljer lite på de svarta teckningarna.

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  Okey, är båda arternas hanar blå och honorna gula med svarta fläckar? Då är det kanske nijsenni i butiken då....
                  Något förslag på vilken art? Lutar åt Nijsenni, Viejita och Hongsloi. Vilken är mest polygam och känslig?
                  VH Jimmy

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Falconer
                    Okey, är båda arternas hanar blå och honorna gula med svarta fläckar? Då är det kanske nijsenni i butiken då....
                    Något förslag på vilken art? Lutar åt Nijsenni, Viejita och Hongsloi. Vilken är mest polygam och känslig?
                    VH Jimmy
                    Honorna till panduro och nijsseni är bägge knallgula ja och mer kompakta än vanliga Ap honor. De är dessutom ca 500% mer aggressiva än vanliga Ap honor

                    Färgerna på panduro kan uppenbarligen skilja ganska mycket, enligt vad jag har sett på bilder. Nijsseni brukar vara lite gulare, men kroppsformen mellan dem är väldigt lika. Så i en affär med små stressade fiskar så kan det vara svårt att skillnad.

                    Till 54 liter skulle jag välja viejita eller hongsloi.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      Okey, vet du om viejita är så känslig som det står i artbeskrivningen?
                      Vad bör jag tänka på för att dom inte ska dö?
                      Räcker det med rötter alt kokosnöt eller bör jag göra stenröse också?

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Falconer
                        Okey, vet du om viejita är så känslig som det står i artbeskrivningen?
                        Vad bör jag tänka på för att dom inte ska dö?
                        Räcker det med rötter alt kokosnöt eller bör jag göra stenröse också?
                        Jag upplever inte viejita som särskilt känslig. De fiskar som finns i handeln är i stort sett till 100% odlade, tyvärr i varianter också och brukar vara ganska tåliga.

                        Kokosnötter som lekplats och sedan lite smårötter som de kan simma runt bland och gömma sig för varandra blir helt perfekt. Stenar eller stenrösen behövs inte.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Jag ser att det kommer in nya frågor om Ap från nya medlemmar.

                          Så det är nog dags för en liten bump av tråden så att de hittar den.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • HannaB
                            • March 2005
                            • 53

                            Då passar jag på att joina då!

                            Har just upptagit detta med akvarier efter några års paus. I helgen köpte jag ett 96l och planen är någon form av dvärgciklid, troligen Apistogramma. Har kollat lite i denna tråden (men inte hela för den är LÅNG) och förstått att ottosar är fungerande sällskap. Funderar dock på någon annan fisk i den övre delen av akvariet. Ni har tipsat om smycketetra, men jag tänker mig kanske någon liten levandefödare istället, vad tror ni om det? Finns det risk att de äter upp eventuella yngel från cikliderna? Funderar främst på endlers eller metalltandkarp.

                            I övrigt är planen en liten modul med filtermatta och torv, samt eventuellt torv under sanden (finkorning råda). Var ute och plockade alkottar, eklöv och kvistar i helgen också. Någon växt, typ javamossa och anubias, flytväxter och en del rötter. Ska försöka fixa en såndär kokosnöts-grotta också.

                            Försökte få med en bild på akvariet med modulerna, men jag lyckas bara få in en länk

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Du verkar ha läst på bra, eftersom du har helt rätt i allt du skriver.

                              Endlers fungerar utmärkt som sällskap, metalltandkarp har jag ingen erfarenhet av, så det får någon annan svara på.

                              Lycka till!
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • HannaB
                                • March 2005
                                • 53

                                Härligt, då blir det nog endlers tror jag, pojkvännen röstar för färgglada fiskar. Vilken apistogramma det blir beror lite på vad som finns inne när det är dags, men jag såg på Akvarielagrets lista att de verkar ha en hel del. Något tips på en som inte är bland de svåraste, men inte heller en utav de absolut vanligaste? Är lite sugen på Taeniacara candidi också, de är ju lite svåra men förbaskat fina.

                                Har iaf lagt en beställning på Guldfisken nu, cirkulationspump, filtermatta och doppvärmare. Även svart plastfilm till baksidan borde komma snart. Uppdaterar med bilder när det börjar närma sig, om någon är intresserad.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...