Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjojoj
    • December 2006
    • 35

    Kolla in artlistan för Ap. på den här sidan: http://sites.no/page.asp?PageId=31

    Verkar finnas visst utrymme för omväxling, milt uttryckt!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Lägger in ett par lite sämre bilder på min VF Apistogramma Irinridae hanne.




      MVH/Freddan

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        Idag, efter att jag matat mitt 720 liters med djupfryst artemia och levande nauplier fick min agazzisihane ett tokryck. Han simmade frenetiskt runt i ca 10 minuter och kliade sig både mot sand, rötter och växter. Det var som om han blev kocko! En av honorna följde honom hela tiden men deltog inte i kliandet. Därefter lugnade han ner sig och är nu som vanligt.

        Någon som har en förklaring på beteendet?
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          Myror i brallan?

          Kommentar

          • cecilienne
            • February 2007
            • 282

            Gah! Jag har köpt mina första Apistogramma överhuvudtaget, så jag är jätteexhalterad och glad! Valet föll på Apistogramma Cacatuoides, som verkar vara en bra nybörjarapa då de ju är lite förlåtande med PH.

            Hade gjort iordning för en hane och tre honor, men jag fick bara med mig ett par. Han sålde nämligen bara parvis. Så nu har honan tre grottor att välja mellan Om någon vet var man kan finna honor i Norrköping, så säg för bövelen till)

            Här är ett par bilder på det som ska vara en hona. (Det är det väl, eller?)




            Hanen har gömt sig sedan jag kom hem med dem igår, så jag har änu ingen bild på honom. Verkar vara väldigt blyg. Hur ska det bli barn gjorda på det här sättet??

            Jag undrar ifall någon vet om malaysisk sansnäcka, physa eller "kanelbullesnäcka" kan gå in i grottan och smaska rom?

            Kommentar

            • Winnie
              • September 2008
              • 115

              [quote=aelva;
              Jag undrar ifall någon vet om malaysisk sansnäcka, physa eller "kanelbullesnäcka" kan gå in i grottan och smaska rom?[/quote]

              Hej!
              Först grattis till ett utmärkt val av firrar!
              Om du med "kanelbulle" menar posthornssnäcka så kan du vara lugn, inga problem. Dom går däremot att använda som renhållare och äter svampangripen rom. Detta utnytjar en del killifantaster vid odling. Håller man apor är det inget man behöver bry sig om, men kan vara kul att veta.
              Sandsnäckor har jag själv, men vet inte om man kan lita på dem. Jag har mina misstankar ... Är det någon annan som vet??

              /Winnie

              Kommentar

              • cecilienne
                • February 2007
                • 282

                Tack för svar
                Jag undrar också hur lång tid det tar för yngel att bli vuxna/könsmogna. Alltså - hur fort de växer?

                Nu har jag iofs inte fått några yngel än, men jag pluggar lite...

                Kommentar

                • minihus
                  • March 2005
                  • 47

                  Jag bifogar mina ståtliga hannar. Som för tillfället har 450L alldeles för sig själva (tillsammans med en jä*la rödmunstetra som vägrar dö.)
                  Kakaduahannen som är riktigt fin och ståtlig, samt en hongsloi som är relativt röd.
                  Deras två fruar vardera plus 1+2 av vijeta gick åt när de förädiska rödmunnarna flyttade in. Aldrig mer smittbärare!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    Ursprungligen postat av aelva
                    Gah! Jag har köpt mina första Apistogramma överhuvudtaget, så jag är jätteexhalterad och glad! Valet föll på Apistogramma Cacatuoides, som verkar vara en bra nybörjarapa då de ju är lite förlåtande med PH.

                    Hade gjort iordning för en hane och tre honor, men jag fick bara med mig ett par. Han sålde nämligen bara parvis. Så nu har honan tre grottor att välja mellan Om någon vet var man kan finna honor i Norrköping, så säg för bövelen till)

                    Här är ett par bilder på det som ska vara en hona. (Det är det väl, eller?)




                    Hanen har gömt sig sedan jag kom hem med dem igår, så jag har änu ingen bild på honom. Verkar vara väldigt blyg. Hur ska det bli barn gjorda på det här sättet??

                    Jag undrar ifall någon vet om malaysisk sansnäcka, physa eller "kanelbullesnäcka" kan gå in i grottan och smaska rom?
                    Nja, det ser ut som en hona, jag är inte ett proffs på detta, men i så fall är det säkert en "double red" Eller "red xl" eller motsv. odlingsvarianter brukar dom kallas tror jag..
                    En av mina honor har också ganska betydliga han-attribut vad gäller färger osv. Dom blir sådana genom avel.

                    Ang. att få tag på honor, be en butik du brukar få bra hjälp i, att plocka hem så många honor du vill ha från sin grossist, det borde dom göra!
                    Senast redigerad av Bowman; 04 February 2009, 20:53.

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      Ursprungligen postat av aelva
                      Kolla bröstfenorna, honorna har en svart framkant på dem.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Bowman
                        • December 2008
                        • 1318

                        Ursprungligen postat av Nitra98
                        Kolla bröstfenorna, honorna har en svart framkant på dem.
                        Är det så enkelt?

                        Kommentar

                        • cecilienne
                          • February 2007
                          • 282

                          Äsch, nu hittade jag henne inte (har mycket gömställen i akvariet), men jag tror att hon har en svart rand.

                          Hon har gått och inspekterat akvariet idag, och gått in i två av grottorna och kollat. Verkar faktiskt som hon har valt ena sidan och en av grottorna som favorit. När jag ploppade i lite röda mygg tyckte jag att hon blev lite gulare efter ett tag. Men hanen står fortfarande och trycker. Han har inte ens varit runt i hela akvariet än, fast honan har gått fram och tillbaka ett antal gånger och till och med lekt i vattenströmmen från pumpen.

                          Kommentar

                          • Winnie
                            • September 2008
                            • 115

                            Bjojoj
                            Ursäckta det sena svaret. Två långa svar har kraschat under tiden jag skrev dem. Tillslut blir man lite matt...

                            Fuktar du hela substratet en gång i veckan i samband med ny jäst, eller fuktar du bara jästen?
                            Jag fuktar snudd på aldrig, men det har ju såklart med burkens ventilation och omgivande luftfuktighet att göra. Lock på med små hål så att inte fruktflugor tar över kulturen. Hur som är ett bra riktmärke att om man tycker ner det drygt centimetertjocka torvlagret ganska hårt med fingret, ska man ana vatten kring fingret. Torven ska vara hårt packad. Tanken är att hoppstjärtarna ska gå ovanpå torven så att men han få fatt i dom. Jästen lägger jag i en sträng längs ena kortsidan ca 1cm bred och 5 cm lång. Den väts med ett par droppar från pipette. Dagen efter ska det ha blivit en homogen "gägga". När den börjar ta slut fyller man på med ny jäst på samma ställe så att inte hela kulturen förvandlas till jäst odling. Lägg en bit genomblöt oasis,stor som ett ciggpacket, på torven. Djuren kommer efter en dryg vecka att gilla det stället och kryper snart på oasisen. Vid utfodring håller du den helt sonicka över akvariets vattenyta, så kliver/hoppar de av. Om man vill att det ska gå fortare kan man ge dom en puff genom att blåsa lite lätt.

                            Jadå, paketleveransen skedde vid dörren på fredagen. Hade ledigt och slöade, så när jag öppnade för brevbäraren var jag glad att han var en han och att jag i vilket fall är gift (mitt hår är i starkt behov av en kraftig ansning)
                            Bra, då funkar det att skicka!

                            Tack Winnie![/
                            No problemo

                            Winnie

                            Kommentar

                            • Winnie
                              • September 2008
                              • 115

                              Tack för svar
                              Jag undrar också hur lång tid det tar för yngel att bli vuxna/könsmogna. Alltså - hur fort de växer?
                              Räkna med ca 6 månader. Det har i första hand med temp, vattenkvalitet och foder/utfodring att göra.

                              /Winnie

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                The old man, som en gång startade tråden har fått tag i kameran igen

                                Vill ni ser fler bilder och filmer så finns de i min projekttråd

                                Bifogade filer
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...