Akvarierum hos c90368

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Akvarierum hos c90368

    Tänkte mjukstarta den här tråden med några bilder på mitt blivande akvarierum. Vi får tillträde till huset den 1/11 och vi har visning på vårt nuvarande hus nu på söndag den 21/9. Förhoppningsvis kan vi sälja med lite vinst så att hela familjen får lite ”leksakspengar”. Vad jag ska investera mina pengar i är självklart.

    Känns lite osäkert att starta upp tråden redan nu, är ju alltid roligare att redovisa något som har gått bra. Men förhoppningsvis ska jag kunna ge andra goda idéer och att ni inte behöver göra samma misstag som jag säkert kommer att göra.

    Steg ett blir flytt av akvarium. Har redan köpt ett 500 liters (osett) med aluminium benställning, som jag hoppas kunna ställa upp i mitten av oktober, innan inflyttning, och dra igång så mina Discus kan flytta in där. Har även blivit lovad att få låna ett 150 liters till mina Schackbräden, som också ska dras igång i nya huset.

    Lite matjord har jag nog i fickorna eftersom jag lyckades få ett Eheim 2028 och ett 2026 av en medlem i vår lokala förening. Dessa ska startas upp i befintliga akvarium hemma så fort visningarna är över för att sedan flyttas till de nystartade karen i nya huset. Borde vara det optimala sättet att flytta bakterier på.

    Mina nuvarande 400 liters och 180 liters ska få gå med flyttbilen. 400 litaren ska Schackbräden samt ett stort gäng A.borellii få husera i. 180 liters ska tillsvidare bli karantän, men kommer att vara igång med Äppelsnäckor och lite levandefödare yngel tillsvidare.

    Så snart vi kommit på plats (om husaffärerna går som planerat) ska ett +900 liters köpas och startas, när det karet har ”mognat” ska mina Discus flytta dit, samt ett stim Skalarer, sort ej bestämd, samt ett gäng Fjärilsciklider. Ska inte ha några tetror eller ”sugmalar” för att se om det går att få yngel att överleva. Kommer dessutom ha väldigt låg fiskbelastning.

    500 litaren ska efter Discus flytten befolkas med Jordätare. Viken sort är ej bestämt.

    Sen finns det ytterligare planer som jag sparar till senare inlägg.

    Glömde skriva att detta kommer INTE bli en helt igenom seriös akvarietråd, kommer med all säkerhet bli en del "stickspår" om allt mellan himmel och jord!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av c90368; 19 September 2008, 17:03.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Ska bli kul att följa
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • flocki
      • April 2008
      • 273

      #3
      Intressant!

      Kommentar

      • Annika
        • January 2002
        • 2518

        #4
        Lycka till! Hoppas det blir rejält med "leksakspengar"

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ännu en underbar projekttråd! Skall ju såklart bli helskönt att följa, Maths!!!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Och gott att du gjorde det sista tillägget!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Lite privat dravel kanske... ibland?

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Ursprungligen postat av MaxB
                Lite privat dravel kanske... ibland?
                Jo bet Nu är vi på min gård å ja bestämmer!
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Handpenning lämnad på detta 540 liters, för att hämtas senare.

                  Fyra rör i ljusrampen, fina rötter och i bra skick.

                  Helt klart nöjd med affären
                  Bifogade filer
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • MK57
                    • September 2006
                    • 197

                    #10
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Handpenning lämnad på detta 540 liters, för att hämtas senare.

                    Fyra rör i ljusrampen, fina rötter och i bra skick.

                    Helt klart nöjd med affären

                    Är en bekant till våran familjs f.d. akvarium
                    Han hade discus i det!
                    Senast redigerad av MK57; 23 September 2008, 18:39.
                    Diskus+malar=skoj

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av MK57
                      Är en bekant till våran familjs f.d. akvarium
                      Han hade discus i det!
                      Kan nog stämma.

                      Men Discus + egen brunn med kalkvatten blev inget bra.

                      Men de har ett sådant fint växthus nu så de har inga fritidsproblem
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • MK57
                        • September 2006
                        • 197

                        #12
                        Jao,dom hade skit fina discusar!Men som sagt,vattnet var inte
                        bra efter flyttenVart massa bök med det så han sålde det.
                        Min innan dom flytta hade dom skit bra vatten och nästan alla av discusarna lekt i det akvaret!
                        Och med växthuset har dom jobbat en delHehe


                        Men vi får hoppas att det går bra föde dig med akvariet!
                        Jag tycker det är i skit bra skick sist jag så det...Tror jag har några bilder på discusarna att länka till om jag får i tråden!
                        Diskus+malar=skoj

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11220

                          #13
                          Fundera jättenoga när du planerar så att vattenbyten blir automatiska och energikostnaden blir låg. Kan du utnyttja spillvärme för att värma huset i stort så är det kanon. Mitt akvarierum kostar ca 10000 / år i elkostnad. Jag har ett hyfsat avtal.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Denna tråden ser jag fram i mot att följa med spänning..
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #15
                              Ursprungligen postat av admin
                              Fundera jättenoga när du planerar så att vattenbyten blir automatiska och energikostnaden blir låg. Kan du utnyttja spillvärme för att värma huset i stort så är det kanon. Mitt akvarierum kostar ca 10000 / år i elkostnad. Jag har ett hyfsat avtal.
                              Har läst och begrundat, men kan du precisera dina förbrukare?

                              Mitt rum är som sagt i källaren, vilket innebär att överskottsvärme är svår att utnyttja. Räknar med att ha en grund temp på 25 grader. sedan får jag värma extra till Discus och eventuella Jordätare. Får se vart det hamnar i förbrukning, första steget för att sänka eventuell hög förbrukning blir antagligen T5 rör.

                              Men till att börja med så blir det ett hobbyrum. Eventuell odlig och ställning får komma efterhand.

                              Det blir inget automatisk vattenbytessystem, jag har planer på något helt nytt tänk. I korta drag så kommer mina kar fyllas med en vecka gammalt vatten som har mognat. Mer om det senare!

                              Sen finns det planer på ett "tokigt" ström projekt.

                              Hehe, lite kliffhangers
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...