Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Mycket möjligt att mina nya nijesseni kan var på g

    Kände att den glada nyheten skulle förmedlas i den här tråden. Då den dessutom råkar sammanfalla med mitt 2000 inlägg
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Då får vi hoppas på att det blir lek snart då.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Då får vi hoppas på att det blir lek snart då.

        MVH/Freddan
        Svårt att veta med min kaos inredning

        Men hon verkar vara på hugget
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • GöranE
          • November 2008
          • 735

          Ursprungligen postat av Winnie
          När jag nu börjat babbla kan jag ju lika gärna fortsätta och knyta ihop det hela lite. Jag glömde de underbara posthornssnäckorna! De är mycket nyttiga för den late och kanske smarte akvaristen. De är algskrapor och hushållsgrisar på en gång och gör fiskhusses jobb i rätt stor utsträckning. Endel gillar dem inte för att de förökar sig snabbt och mycket vilket man isåfall ska ta som ett varningens tecken; för mycket matning! De äter inte fiskrom utan bara döda ting som växtdelar, foderräster, fiskavföring i viss utsträckning och tilloch med cyanobakterier(blågröna alger). Ett problem som kan uppstå om man som en del av ex oss apistofiler håller våra djur i extremare vatten värden kan snäckornas skal bli lidande; lite kalk att bygga skal med och lågt pH som löser upp det skal snäckorna lyckats skramla ihop. Sök detta forum och kolla www.sodermalmsakvarieaffar.se under "specialare" fö lite mer info. Kort sagt finfina djur som är lite kul att spana på dessutom.

          För övrigt har mitt tidigare omnämda sökande efter favvo arterna givit visst resultat:
          2 par(?) A. bitaeniata "Carreiro" hittade jag på Zoomässan i Kungsbacka. Dessvärre har en av hannarna redan kroknat. Den större av de mycket små "honorna" var en hane och hona nr 2 är 20mm lång...= kan vara hane den med. Jakten går vidare. Jag tar gärna emot tips om leverantörer av denna mycket tilltalande art/variant.
          Även ett par A. sp. Mamore slank med, dessa i bra storlek och kondition. Ja, jag vet att den äntligen blivit beskriven som A erythrura, men har inte uppdaterat hårddisken än:-)

          Min ödmjukhet förbjuder mig att emottaga smicker, men tack ändå Maths;-)!
          Jag tror att Kent på Nols ciklidhobby har A. bitaeniata "Carreiro".
          Ring och kolla?
          När jag ändå är här och skriver undrar jag om det är någon som vet var man kan få tag på en Ap. Purple hane? Hade ett lekpar men så gick hannen till dom sälla jaktmarkerna.
          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            Pust! Nu har jag läst tråden från början till slut! Himla trevlig läsning!

            En fråga dök upp här på slutet, har jag för stora ingångshål på mina kokosnötter kanske?

            Jag gör liksom hål lika stora som en halv medelstor tomat kanske, (grym beskrivning )
            Skall man kanske göra ett hål istället en bit upp från nederkant på nöten stort som en enkrona kanske?

            Vad tror apisto-mobben?

            Kommentar

            • Nicke SA
              • January 2008
              • 32

              Ingångarna ska snarare likna storleken på en enkrona än en halvstor tomat enligt min erfarenhet.
              Mvh Niklas

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Bowman
                Pust! Nu har jag läst tråden från början till slut! Himla trevlig läsning!

                En fråga dök upp här på slutet, har jag för stora ingångshål på mina kokosnötter kanske?

                Jag gör liksom hål lika stora som en halv medelstor tomat kanske, (grym beskrivning )
                Skall man kanske göra ett hål istället en bit upp från nederkant på nöten stort som en enkrona kanske?

                Vad tror apisto-mobben?
                Grattis, väl använd tid

                Som sagts tidigare, max enkrona, nästan gammal 50-öring. Sedan ska hålet ligga nästan i höjd med botten. Honan brukar/vill gräva igen hålet när hon har rom därinne.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Grattis, väl använd tid

                  Som sagts tidigare, max enkrona, nästan gammal 50-öring. Sedan ska hålet ligga nästan i höjd med botten. Honan brukar/vill gräva igen hålet när hon har rom därinne.
                  Ursprungligen postat av Nicke SA
                  Ingångarna ska snarare likna storleken på en enkrona än en halvstor tomat enligt min erfarenhet.
                  Mvh Niklas
                  Ja visst var det väl använd tid, spred ut det på tre dagar

                  Aj fan det var sura 8,95:- att slänga i sjön då.
                  Får köpa nya nötter och massakera!
                  Tack båda för svaren!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ursprungligen postat av Nicke SA
                    Ingångarna ska snarare likna storleken på en enkrona än en halvstor tomat enligt min erfarenhet.
                    Mvh Niklas
                    Inte om det är en körsbärstomat...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Pisces
                      • January 2009
                      • 16

                      Apistogramma hongsloi:
                      Går i en egen burk, hoppas på lek. Hannen har en helt fantastisk röd buk. Tyvärr saknar jag bilder, för det räcker med att jag tänker kamera så ser jag inte en fisk i burken. Ska försöka med att rigga upp på stativ och ta några bilder när det är ljust så att inte det blir några reflexer.[/quote]

                      När jag tar bilder har jag en annan strategi...
                      Så mörkt som möjligt runt akvariet, bra belysning i karet.
                      Av med blixten, på med närbilds läge och sätt kameran mot rutan.

                      Brukar bli de bästa bilderna. Inga reflexer och ingen "blixt" som skrämmer fiskarna...

                      Men det kanske någon redan har sagt...

                      Men du har ju riktigt fina bilder ändå!

                      Kommentar

                      • Winnie
                        • September 2008
                        • 115

                        Ursprungligen postat av GöranE
                        Jag tror att Kent på Nols ciklidhobby har A. bitaeniata "Carreiro".
                        Ring och kolla?
                        När jag ändå är här och skriver undrar jag om det är någon som vet var man kan få tag på en Ap. Purple hane? Hade ett lekpar men så gick hannen till dom sälla jaktmarkerna.
                        Tack för tipset Göran. Jag har tänkt på att ta mig till Nol, men det har ännu inte sammanfallit med andra ärenden. Nols verkar vara ett vattenhål när det gäller Ap. Just nu har jag lugnat ner mig lite när det gäller inhandlandet. Två hannar av mina Carreiro är kvar och ikväll såg den största kura ihop sig och "ruska" på sig. Inte bra.
                        När det gäller Ap Purple så finns det ju synonymer som kanske gör letandet lättare; Sp. Nanay, men det vet du säkert. Jag har själv aldrig sätt fisken live, men allt tyder på att det är en riktig juvel!

                        Mitt fiskrum är underuppbyggnad och jag har ännu inte meckat ihop vattenbehandlingsanläggningen:

                        1. Jonbytare för att plocka bort kalcium- och magnesiumjoner
                        2. Partickelfilter 0,5 micron
                        3. RO-maskin med högtryckspump = 60 liter i timmen och <5µS

                        Steg ett och två är för att skydda membranet från kalkutfällning och allmän igenproppning. Jonbytarekollonen har jag, men saknar själva massan än. De leverantörer jag hittat hittills kan som minst leverera 25 litersäckar och jag behöver 6-7 liter. Någon som vet var jag kan få fatt i detta?
                        RO-maskinen är ett utkänt försteg till en dialysutrustning, men som funkar utmärkt till mitt syfte.

                        Tanken är att sedan ställa in ledningsförmåga och pH i två 250 liters fat.
                        Jag får nog fokusera på att komma iordning med detta och få mina nuvarande djur att må riktigt bra innan det blir nya inköp. Även akvarierna är bara provisoriskt uppstartade. Innan jul handlade jag en akvarievägg med 6 kar i två våningar; 2x130liter, 2*105 och 2*75. Detta som komplement till min gamla ställning med 6*45liter. nya ställningen har dessutom plats för ytterligare tre burkar i nedersta tredja våningen, något som är på ingående från skåne om allt klaffar... vi får se.

                        /W

                        Kommentar

                        • 127bubbel
                          • March 2007
                          • 1133

                          Maths har dina Nijesseni lekt ännu? Mitt par lekte idag eller igår kanske man skall säga då klockan passerat tolv. Sitter en hel del rom inne i kokosnöten. Får se om dom klarar det första gången.

                          MVH/Freddan

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av 127bubbel
                            Maths har dina Nijesseni lekt ännu? Mitt par lekte idag eller igår kanske man skall säga då klockan passerat tolv. Sitter en hel del rom inne i kokosnöten. Får se om dom klarar det första gången.

                            MVH/Freddan
                            Nej, men honan har ett revir, mitt i akvariet naturligtvis, som hon bevakar seriöst. Det är en rot med massor av gångar i, perfekt för rom.

                            Men hanen verkar inte så intresserad Han jagar andra fiskar lite planlöst och äter så mycket han kommer åt, men han spelar inte för honan.

                            Den grabben har inte fattat vad som är viktigast i livet
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Då är han som min hanne precis. Hannen bryr sig inte specilt mycket utan det är honan som vaktar både reviret och rommen han kan hjälpa till ibland med att jaga iväg lite fisk men det är inte ofta det. Och så fort jag sätter mig och skall kolla på dom så tror han att det är mat på G.

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av 127bubbel
                                Då är han som min hanne precis. Hannen bryr sig inte specilt mycket utan det är honan som vaktar både reviret och rommen han kan hjälpa till ibland med att jaga iväg lite fisk men det är inte ofta det. Och så fort jag sätter mig och skall kolla på dom så tror han att det är mat på G.

                                MVH/Freddan
                                Den här hanen däremot



                                honom var det st*ke i, stridslysten och uppvaktande som det anstår en Ap hane
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...