Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Några ideer till sällskap i mitt akvarium? Skulle aldrig rekommendera någon annan 2 olika apistoarter i samma kar men kan det funka i mitt 1125L kanske? Håller ca 27C och pH7.

    EDIT:
    Vill gärna höra erfarenheter om art som kan samsas någorlunda med Borellii
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • psyko
      • April 2007
      • 49

      jag har ett 54 liter akvarium med några kardinaltetror och en hona och en hane Apistogramma baenschi, nu är det så att min kompis har ett par fjärilsciklider en hona och en hane som han vill ge mig och jag har sagt nej för vad jag har hör så skulle det inte fungera. jag har mycket växter och många grottor och andra gömställen i mitt akvarium men det fungerar väll inte endå?

      jag vill ju inte att mina Apistogramma baenschi ska råka illa ut och det var därför jag sa nej. gjorde jag rätt eller skulle det ha fungerat?

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        Ursprungligen postat av psyko
        jag har ett 54 liter akvarium med några kardinaltetror och en hona och en hane Apistogramma baenschi, nu är det så att min kompis har ett par fjärilsciklider en hona och en hane som han vill ge mig och jag har sagt nej för vad jag har hör så skulle det inte fungera. jag har mycket växter och många grottor och andra gömställen i mitt akvarium men det fungerar väll inte endå?

        jag vill ju inte att mina Apistogramma baenschi ska råka illa ut och det var därför jag sa nej. gjorde jag rätt eller skulle det ha fungerat?
        Du gjorde rätt. 54L är FÖR litet
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av sme_h
          Några ideer till sällskap i mitt akvarium? Skulle aldrig rekommendera någon annan 2 olika apistoarter i samma kar men kan det funka i mitt 1125L kanske? Håller ca 27C och pH7.

          EDIT:
          Vill gärna höra erfarenheter om art som kan samsas någorlunda med Borellii
          Jag skulle helt klart satsa på några Schackbräden! De och Ap går ur vägen för varandra och Schackisar funkar, det vet både Ansjo och jag, i ditt sällskap. De är dessutom förbaskat fina.

          Men i din volym skulle du nästa kunna stoppa i ett par Ap också. Men som sagt borellii är den vekaste av Apistogrammorna så sällskapet måste väljas noga. Min personliga gissning är att agassizii skulle kunna vara rätt. Den går ju dessutom att få tag på.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            Ursprungligen postat av c90368
            Jag skulle helt klart satsa på några Schackbräden! De och Ap går ur vägen för varandra och Schackisar funkar, det vet både Ansjo och jag, i ditt sällskap. De är dessutom förbaskat fina.

            Men i din volym skulle du nästa kunna stoppa i ett par Ap också. Men som sagt borellii är den vekaste av Apistogrammorna så sällskapet måste väljas noga. Min personliga gissning är att agassizii skulle kunna vara rätt. Den går ju dessutom att få tag på.
            Min favorit är annars Trifasciata. De är ju riktigt små iaf men i normalstora akvarium har jag hört att borelli är för vek även för detta sällskap.

            Skulle verkligen vilja ha schackbräde eller lyrsjärtar men jag har fått för mig att de vill ha strömt vatten och att de är riktigt ettriga yngel-ätare. Stämmer detta? Jag har ju sedan jag drog igång mitt stora haft en förhoppning att discusarna ska kunna gå med yngel ett litet tag innan de bilr uppätna iaf.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av sme_h
              Min favorit är annars Trifasciata. De är ju riktigt små iaf men i normalstora akvarium har jag hört att borelli är för vek även för detta sällskap.

              Skulle verkligen vilja ha schackbräde eller lyrsjärtar men jag har fått för mig att de vill ha strömt vatten och att de är riktigt ettriga yngel-ätare. Stämmer detta? Jag har ju sedan jag drog igång mitt stora haft en förhoppning att discusarna ska kunna gå med yngel ett litet tag innan de bilr uppätna iaf.
              Trifasciata är ganska tuff, inget jag skulle prova, men du har ju volym

              Jo, Schackbräden är snabba och kan säkert sno både rom och yngel. Jag har ju dessutom filmbevis på det

              Om du orkar titta igenom denna film så kommer du mot slutet se hur en hane kommer in bakifrån och äter kaviar. Honan försöker försvara, men han är ivrig!

              This film is 8 minutes, the real action was about 16 minutes. In the parts I have cut away it was no fish visible in the sector I was filming. Cute interesti...
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Bowman
                • December 2008
                • 1318

                Matar ni era Apistogrammor med levande föda?
                Skall jag börja föda upp aretmia?

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Bowman
                  Matar ni era Apistogrammor med levande föda?
                  Skall jag börja föda upp aretmia?

                  Jag använder fruset och Aquaric Nature Dwarf chiklid-food.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Jag använder fruset och Aquaric Nature Dwarf chiklid-food.
                    Ok, skall kolla upp det där, verkar finnas en del olika grejer då.

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      Ursprungligen postat av Bowman
                      Matar ni era Apistogrammor med levande föda?
                      Skall jag börja föda upp aretmia?
                      Mina får levande nauplier ett par gånger i veckan. Utöver det äter de fryst artemia, svart mygg, räkmix mm. De äter även granulat och tabletter och kan ta sig även en tugga på grönsaker. Jag försöker variera kosten så mycket som möjligt.
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • Bowman
                        • December 2008
                        • 1318

                        Ursprungligen postat av TinaM
                        Mina får levande nauplier ett par gånger i veckan. Utöver det äter de fryst artemia, svart mygg, räkmix mm. De äter även granulat och tabletter och kan ta sig även en tugga på grönsaker. Jag försöker variera kosten så mycket som möjligt.
                        OK, skall köpa på mig lite roligt foder i morgon.

                        Kommentar

                        • Winnie
                          • September 2008
                          • 115

                          Ursprungligen postat av Bowman
                          Matar ni era Apistogrammor med levande föda?
                          Skall jag börja föda upp aretmia?
                          Jag kör sedan en tid med skalad artemia till ugndjur/vuxna. Det är mycket smidigt; lite varmare än ljumet vatten i en kaffekopp + en knivsudd "ägg". Låt dra ett par minuter så att de sjunker till botten. Jag matar med pipett.
                          Med lite fart på vattnet håller de sig svävande rätt länge. Har man fin sand på botten kan fiskarna gå och plocka i flera timmar av de "ägg" som hamnar på där. Om det är svårt att få "äggen" att sjunka i koppen brukar jag göra bubblor med pipetten, påverkar ytspänningen tycks det, så de sjunker. Fördelarna med fodret är uppenbara; rätt sammansättning av näringsämnen, mycket smidigt, räcker ett bra tag efter själva utfodringen (matar på morgonen innan lyset tänds), inga näringsförluster (kläckt artemia förlorar snabbt sitt näringsvärde), fiskarna älskar det. Mina nyckelhålsciklider och tetror älskar det.

                          Utöver skalad artemia ger jag levandefoder som jag odlar själv: moina (japanska vattenloppor), hoppstjärtar, lövmask och grindalmaskar (fettbildande, en gång i veckan ca). Även frysfoder är bra; cyklops, vuxen artemia, dafnier, bosmider, svarta mygg. Ej röda mygg efter som jag reagerar häfftigt på dem (passa er!).

                          Om någon behöver startkulturer delar jag gärna med mig i mån av tillgång. har även micromaskar. Annars har Södermalms Akvarieaffär i Stockholm kulturer till försäljning liksom Guddero zoo i Göteborg. Bra och hjälpsamma innehavare på båda ställena.

                          Moinan är suverän då den verkar hålla igång mage och tarm på fiskarna. Näringsinnehållet är inte så kraftigt efter vad jag läst mig till, så man kan ha i rätt mycket utan att fiskarna far illa. Det som inte äts upp bums försvinner senare utan att förorena vattnet då moinan glatt simmar vidare. Har man mycket små yngel är moina oxå bra att stoppa i. Det renar vattnet från bakterier och svävaralger samtidigt som de föder små levande ungar som glatt äts av ynglen. Moina är mycket känsliga för metaller och andra gifter varför de indikerar förodeningar innan fiskarna /ynglen hinner fara illa.

                          Hoppstjärtar tas glatt av mina apistos. De odlas mycket lätt och utfodras på ytan där de lever flera dagar om de inte äts upp på en gång. Kul att se vakande apistogramma dessutom;-) Jag kan i och för sig tänka mig att Ap inte vågar sig fram i sällskapsakvarier med mycket fart och liv eller har svårt att hitta hoppisarna i djupa burkar, har inte provat själv. Annars är det ett vetenskapligt kartlagt foder för giftpilgrodor; alla näringsämnen grodorna behöver i ett liv finns i dessa små kryp och klassas som "fullfoder" i sammanhanget. Som fiskfoder har jag inte upplevt eller hört talas om några problem.

                          Lövmask är ett ofta förbisett foder som är rena turbo fodret om någon frågar mig. Det ska vara de där rödbruna små som trivs i gräsklipp och eklöv. Jag hackar dem supersmått med rakblad eller skalpell och ger för hand två tre småbitar åt gången tills alla vid bordet är mätta. Flera gånger har jag fått igång matvägrande fiskar med lövmask. Dessutom ska dom inte ge samma problem med fettbildning som grindal, vilket även är min erfarenhet. Tycker man inte om stora (inte feta) fiskar ska man passa sig. Jag hade ett cacadoidespar där hanen blev 12,5 cm lång och honan 7,5... tre år gamla inte feta; övervägande lövmask. Fodret är såklart lite tidskrävande att ge, men man lär sig snart knepen!

                          Jag använder även frysfoder, men är noga med att skölja det i kranvatten med håv eller tina dem i en kopp med vatten, låta fodret sjunka till botten och hälla av skitvattnet, fylla på nytt igen. Mata med pipett och sug upp så lite vatten som möjligt. Jag har mindre kar från 45 liter upp till 130 och är noga med att hålla en så bra vatten kvalitet (nitrit /nitrat/fosfos) det går.



                          Mata på!

                          Johan
                          Senast redigerad av Winnie; 07 January 2009, 22:59.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Tack för ett mycket bra inlägg
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Winnie
                              • September 2008
                              • 115

                              När jag nu börjat babbla kan jag ju lika gärna fortsätta och knyta ihop det hela lite. Jag glömde de underbara posthornssnäckorna! De är mycket nyttiga för den late och kanske smarte akvaristen. De är algskrapor och hushållsgrisar på en gång och gör fiskhusses jobb i rätt stor utsträckning. Endel gillar dem inte för att de förökar sig snabbt och mycket vilket man isåfall ska ta som ett varningens tecken; för mycket matning! De äter inte fiskrom utan bara döda ting som växtdelar, foderräster, fiskavföring i viss utsträckning och tilloch med cyanobakterier(blågröna alger). Ett problem som kan uppstå om man som en del av ex oss apistofiler håller våra djur i extremare vatten värden kan snäckornas skal bli lidande; lite kalk att bygga skal med och lågt pH som löser upp det skal snäckorna lyckats skramla ihop. Sök detta forum och kolla www.sodermalmsakvarieaffar.se under "specialare" fö lite mer info. Kort sagt finfina djur som är lite kul att spana på dessutom.

                              För övrigt har mitt tidigare omnämda sökande efter favvo arterna givit visst resultat:
                              2 par(?) A. bitaeniata "Carreiro" hittade jag på Zoomässan i Kungsbacka. Dessvärre har en av hannarna redan kroknat. Den större av de mycket små "honorna" var en hane och hona nr 2 är 20mm lång...= kan vara hane den med. Jakten går vidare. Jag tar gärna emot tips om leverantörer av denna mycket tilltalande art/variant.
                              Även ett par A. sp. Mamore slank med, dessa i bra storlek och kondition. Ja, jag vet att den äntligen blivit beskriven som A erythrura, men har inte uppdaterat hårddisken än:-)

                              Min ödmjukhet förbjuder mig att emottaga smicker, men tack ändå Maths;-)!
                              Senast redigerad av Winnie; 07 January 2009, 23:01.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Har du några bilder?
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...