Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Winnie
    • September 2008
    • 115

    Ursprungligen postat av c90368
    Har du några bilder?
    Hmm, jo men jag är ju simpel medlem än. Man måste väl vara guldfisk för att får foga in bilder eller

    //Johan

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      Släng upp bilderna på någon extern uppladdningsida och länka dem hit
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        Ursprungligen postat av Winnie
        Jag kör sedan en tid med skalad artemia till ugndjur/vuxna. Johan


        Tack för svaret (svaren)winnie.

        Mycket intressant läsning!

        Kommentar

        • bjojoj
          • December 2006
          • 35

          Ursprungligen postat av Winnie
          Utöver skalad artemia ger jag levandefoder som jag odlar själv: moina (japanska vattenloppor), hoppstjärtar, lövmask och grindalmaskar (fettbildande, en gång i veckan ca). Även frysfoder är bra; cyklops, vuxen artemia, dafnier, bosmider, svarta mygg. Ej röda mygg efter som jag reagerar häfftigt på dem (passa er!).

          Om någon behöver startkulturer delar jag gärna med mig i mån av tillgång. har även micromaskar.
          Underbart inlägg med massa matnyttig (f'låt ) info!
          Jag är sedan länge intresserad av levandeföda, men har inte kommit till skott ännu. Dels för att det inte finns i ngn lokal butik och dels för att odling av många foderdjur påstås lukta en massa. Bor i lägenhet med fru och har inte tröttnat på henne Därför måste jag ju passa på att fråga om du (eller nån annan såklart) kan rekommendera något som inte medför dassig lukt och som inte är alltför komplicerat att odla?
          I nuläget kör jag granulat, frysfoder, skalad artemia (kanon) och lite fryst spenat, ärtor etc. (främst till otos och äppelsnäckor).

          Kanske ska nämna att jag inte kan räkna mig till klubben än då jag inte har nga apisto ännu. Närmast är ett par av gul fjärilsciklid. Jag räknar mig som nybörjare ännu så jag har inte vågat mig på apistosläktet ännu, men grymt sugen!
          Senast redigerad av bjojoj; 12 January 2009, 00:12.

          Kommentar

          • Winnie
            • September 2008
            • 115

            Bjojoj, grindal odlar jag sedan ett par månader i ett substrat som heter ceramis och är inhandlat hos Jan Wester på Södermalms Akvarieaffär. Det funkar mycket bra. Hör med honom så får du säkert råd eller kolla länken:



            Mata mycket försiktigt, särskilt i börjar. Mata aldrig när de inte ätit upp föregående portion. Det är med maskar som med barn;0)). Om man matar för mycket blir det MYCKET mask och efter som man inte kan ge fiskarna allt kolapsar kulturen slutligen, luktar inte bra. Då är det bättre att helt enkelt släng mask eller än bättre dela med sig, på så sätt sprider man fodret och säkrar sin egen tillgång. Och så får man vänner!! Detta gäller såklart allt levande foder. En tid hemmifrån på semester eller jobb kan leda till krasch i burken av svält, uttorkning eller övermatning om man lyckats få någon att vara "foderskötare". Har man givit bort en kultur, har man troligen också skapat sig en "barnpassare" och kan lämna kulturerna till en kunnig person. Så har jag gjort. Jag har även tagit med mig en av mina moinakulturer på resa, senast 35 mil enkel till syrran över julhelgen. Ja, jag blev betraktad som en idiot när jag kom dragandes med en flaska jästlösning, finmaskig håv och en loppcirkus...
            Frakten skedde i den vanliga behållaren som är en 5,7 liters plastlåda med bra tätt lock (tapetklisterhink mod. fyrkantig). Sniglar och allt åkte med. Kom kanske lite ur spår nu. Lukt var ämnet.

            Moina luktar heller inget/lite om den sköts, men den måste skötas för att inte lukta.
            Smidigast är enligt min mening hoppisarna som jag de senaste tre månaderna bara matat och skördat. Ingen lukt. Jag odlar på kokt torv som är ordentligt fuktig och matar med torrjäst. I kulturen ligger en oasisbit som är blöt. Den är för att skördandet ska vara smidig. Se länken ovan.

            Tveka inte, prova att odla foder! Någon gång luktar det säkert, och? Vädra.

            Lycka till!!
            /j

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              Tusen tack Winnie för att du delar med dig av dina erfarenheter!

              Själv hällde jag i EasyLife i mitt 720 liters (första gången bara för att prova) och idag har agazzisina lekt. Vet inte om det finns nåt samband, men eftersom honorna verkligen varit på hugget efter och runt hanen så ville jag berätta det.

              I övrigt har jag sedan en tid använt utbytesvatten med lägre ph än det som finns i karet och jag närmar mig väl 7,0 nu.

              Jag har haft lek ett par gånger tidigare med agazzisi i ph på 7,4-7,6 (ynglen har dock inte överlevt utan dött inom ett par dagar) men aldrig haft sådan aktivitet som jag har nu. Vet inte om det beror på EasyLife eller inte.

              Lyckades inte ta bilder på själva leken då jag hade annat för mig just då, men på själva karet efter tillsatsen av EasyLife:

              Klicka på bilden för större version

Namn: easylife.JPG
Visningar: 1
Storlek: 165,1 KB
ID: 2104453
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • bjojoj
                • December 2006
                • 35

                Ursprungligen postat av Winnie
                Jag har även tagit med mig en av mina moinakulturer på resa, senast 35 mil enkel till syrran över julhelgen. Ja, jag blev betraktad som en idiot när jag kom dragandes med en flaska jästlösning, finmaskig håv och en loppcirkus...
                HAHAHA
                Underbart med människor som gör det dem själva vill och skiter i vad andra tycker (utan att vara respektlös såklart). All heder åt dig!

                Smidigast är enligt min mening hoppisarna som jag de senaste tre månaderna bara matat och skördat. Ingen lukt. Jag odlar på kokt torv som är ordentligt fuktig och matar med torrjäst. I kulturen ligger en oasisbit som är blöt. Den är för att skördandet ska vara smidig. Se länken ovan.

                Tveka inte, prova att odla foder! Någon gång luktar det säkert, och? Vädra.

                Lycka till!!
                /j
                Jag tackar ödmjukast. Suveräna odlingsguider du länkade till där.
                Kände direkt att hoppisarna skulle vara en bra start för en nybörjarodlare. Du nämnde tidigare att du kan tänka dig att dela med dig i mån av tillgång. Skulle det händelsevis kunna förhålla sig så att du har möjlighet att dela med dig av hoppstjärtar ?

                Kommentar

                • Winnie
                  • September 2008
                  • 115

                  Skulle det händelsevis kunna förhålla sig så att du har möjlighet att dela med dig av hoppstjärtar ?[/quote]

                  Oui, men lite kalt att skicka med posten nu, eller har du vägarna förbi?

                  /j

                  Kommentar

                  • bjojoj
                    • December 2006
                    • 35

                    Hmm, tänkte'nte på dee...
                    Nä, Västervik är jag nog inte i närheten av på ett tag dessvärre. Men jag får lägga det på is tillsvidare. För det lär väl inte vara någon skillnad om jag kontaktar södermalms? Vi får se.
                    Tack för hjälpen och infon Winnie.

                    Kommentar

                    • Winnie
                      • September 2008
                      • 115

                      Nej, det är ju samma sak. Men vi kan ju göra ett försök! Vad kan hända??! Ett förlorat porto kan det ju vara värt att satsa. Skicka mig ett personligt meddelande med adress så ska jag försöka säga åt några av mina vänner att krypa ner i en lämplig burk som jag isolerar på något vis. Funkar nog bra när jag tänker efter. Så får det bli.

                      /Winnie

                      Kommentar

                      • Winnie
                        • September 2008
                        • 115

                        På tal om lukt går det ju att odla många kryp ute stor del av året; moina, mask, ja det mesta. Kan till och med gå bättre då man kan ha lite större kulturer som är lättare at hålla balans i. Testa!

                        //Winnie

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Västervik, ja det är ju inte så långt borta

                          Ska ta mig en funderare på det där med hoppisar och läsa på lite

                          Du kanske får oväntat besök en dag, så du har väl Gevalia hemma

                          Näe, så brutal ska jag inte vara! Men jag kanske återkommer
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • bjojoj
                            • December 2006
                            • 35

                            Det är kirrat.
                            Låter som en utmärkt balkonghobby, det ska jag göra!

                            Kommentar

                            • moi
                              • November 2008
                              • 213

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Lite bilder är alltid roligt. Även om de inte är de bästa, men Ap kan minst sagt vara lite svårflörtade.

                              Apistogramma Trifasciata:
                              En väldigt blyg herre som smiter så fort reflexen från kameran kommer. På bilden i röret kan man dock se en antydan till hans magnifika ryggfena som säkert är över tre centimeter när han stilar.

                              Apistogramma Nijsseni:
                              Är inte alls lika blyg.

                              Apistogramma baenschi:
                              Inköpta idag så det blir nog bättre bilder i framtiden.

                              Apistogramma hongsloi:
                              Går i en egen burk, hoppas på lek. Hannen har en helt fantastisk röd buk. Tyvärr saknar jag bilder, för det räcker med att jag tänker kamera så ser jag inte en fisk i burken. Ska försöka med att rigga upp på stativ och ta några bilder när det är ljust så att inte det blir några reflexer.
                              jätte finaaaaaaaaaaaa bilder jag blir så sugen på att starta min 45 liter kar!du har möblerat så fin!

                              Kommentar

                              • Winnie
                                • September 2008
                                • 115

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Västervik, ja det är ju inte så långt borta

                                Ska ta mig en funderare på det där med hoppisar och läsa på lite

                                Du kanske får oväntat besök en dag, så du har väl Gevalia hemma

                                Näe, så brutal ska jag inte vara! Men jag kanske återkommer
                                Inga problem, kaffe med lopp (öhh, hägerforsare). Välkommen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...