Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Har jag nu puffat så får jag väl bjuda på lite godis oxå

    På denna film så kan ni se mina två dominanta Bruna Bågciklider slutgiltgen dela akvariet i två hälfter(540)!

    Jag hade en otrolig tur att jag var framme med kameran just vid detta tillfälle, för det har inte hänt igen under den tid jag spenderat framför karet!

    Det är bara att njuta av maktstriden hos en liten ciklid som kommit lite i bakvattnet av Apistogramma. Men som jag stark kan rekommendera som första dvärgciklid eftersom den inte är lika känslig som Ap.

    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      Upp med tråden igen. Köpte ett par borellii idag och kom sedan att tänka på att jag inte har en aning om vilka arter som kan korsas. Mina viejita ser till formen rätt lika ut som borellii. Dessutom har jag kakaduor i samma kar. Någon risk för korsningar där?

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        Det är nog ingen fara med korsningar så länge du har honor av alla arterna. Där emot skulle jag kunna tänka mig att borellin kanske viker ner sig mot de lite tuffare apisto-arterna. Är karet stort?

        /Jocke

        Kommentar

        • myslas
          • February 2008
          • 672

          Ursprungligen postat av Banderad
          Det är nog ingen fara med korsningar så länge du har honor av alla arterna. Där emot skulle jag kunna tänka mig att borellin kanske viker ner sig mot de lite tuffare apisto-arterna. Är karet stort?

          /Jocke
          Det är på 420 liter, gott om växter och ett gäng kokosnötsskal. Ska möblera om i karet nästa vecka så att alla kan fixa nya revir efter det. Just nu känns det dock som om kakaduahanen tycker att hela karet är hans.

          Kommentar

          • Matnil
            • October 2003
            • 464

            hm har varit och spanat på lite firrar idag, såg några väldigt trevliga Dicrossus maculatus, som jag har för mig du har C90368? Hur är dessa? Fanns så vitt jag kunde se två par, i ganska rejäl storlek, skulle det funka att köpa ett par eller bör man ha fler honor än hanar?
            Sen fanns även ett gäng vf Fjärillar som jag tyckte var fina, men jag har alltid varit svag för Bollivianska fjärillar så det lutar nog mer åt sånna tror jag, vad tycker ni?
            Tror ni på tre sorters dvärgar i ett 720l tillsammans med den vanliga SA-mixen, och ev diskus vad det lider?

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av Matnil
              hm har varit och spanat på lite firrar idag, såg några väldigt trevliga Dicrossus maculatus, som jag har för mig du har C90368? Hur är dessa? Fanns så vitt jag kunde se två par, i ganska rejäl storlek, skulle det funka att köpa ett par eller bör man ha fler honor än hanar?
              Jag skulle med den ringa erfarenhet jag har rekommendera ett par. Mitt par har jagat varandra omväxlande, ibland är honan på hugget och ibland tvärs om. De går ju i ett välvuxet 540 kar så det har aldrig varit någon fara för att någon av dem skulle stressas till döds. Däremot släppte jag ner en hane av Dicrossus filamentosus som blev "över" i ett annat kar, då blev processen kort från maculatus hanen. Inom två dygn var filamentosus hanen död.

              Mitt par har lekt ett antal gånger, men alltid så att jag inte har sett rommen och några yngel har jag inte sett till. Men det är ju inte förvånande med tanke på övriga invånare.

              Tyvärr gick min hona bort för några veckor sedan, tror att det var "naturlig avgång", de är vildfångade och man vet ju aldrig hur gamla de är då.

              Men det är helt klart en fisk jag rekommenderar!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Matnil
                • October 2003
                • 464

                tack för hjälpen, det är i högsta grad en kandidat! Det som tar emot lite är att jag kommer förbi affären på måndag igen men har nog inte tid/möjlighet på länge efter måndag och egentligen är mitt kar inte "klart" för fisk, fortfarande en del fix kvar, inredning och rötter är långt ifrån klart och jag har ett par jordätare i karet som ska flytta ut (har dessutom förmodligen fått svävalger eller nått nu), men filterna är igång sen ett tag iallafall.... Å andra sidan går det bara några malar i karet förrutom jordätarna, så ett par lär väl klara sig ganska bra genom lite inredande och växtplanterande. Är så jäkla sugen på dem och tror som sagt det kommer dröja innan samma möjlighet uppstår igen.....

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ja det lär nog dröja, inte ofta man ser dem i affären!

                  Men du ska vara medveten om att de är ganska känsliga. Både MaxB och Ansjo köpte fisk från samma grupp hos Åleds och fick tidiga dödsfall och dessa pojkar har inte någon dålig miljö! Så det kan vara lite av ett lotteri?

                  En ganska intressant iakttagelse jag har gjort med mina är att de jagar Skalarer som självaste djävulen när de lagt rom. Men bryr sig inte ett skit om Diskus.

                  Jag vet inte varför, men förmodligen ingår Skalar i deras naturliga biotop och Skalarer är ju häftiga på yngel.

                  Om Diskusen inte ingår i deras biotop vet jag inte, eller så anser de inte Diskus vara någon fara för ynglen?

                  Jag vet inte, någon annan kanske har svaret?
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Boys!
                    Jag har en hona kvar av macculatusarna - och får jag bara tummen ur så skall jag köpa en ny hane till henne.
                    Det här är helt vansinnigt fina ciklider och kan rekommenderas varmt. Nu har jag inte haft Discusar i karet där mina går/gick (600-litaret) men det stämmer som Maths säger, när andan faller på är de lite envisa mot andra fiskar. Min hona som är ensam är förbannad trots att hon inte har någon partner för tillfället, och beter sig som att hon är på gång att hävda revir och leka.

                    Matnil! Om du inte riktigt är klar med karet, kan du inte ändå tinga fiskarna i affären, berätta läget - betala dom och låt dom gå kvar i z-shopen ett tag?

                    Kommentar

                    • Matnil
                      • October 2003
                      • 464

                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Halloj Boys!
                      Jag har en hona kvar av macculatusarna - och får jag bara tummen ur så skall jag köpa en ny hane till henne.
                      Det här är helt vansinnigt fina ciklider och kan rekommenderas varmt. Nu har jag inte haft Discusar i karet där mina går/gick (600-litaret) men det stämmer som Maths säger, när andan faller på är de lite envisa mot andra fiskar. Min hona som är ensam är förbannad trots att hon inte har någon partner för tillfället, och beter sig som att hon är på gång att hävda revir och leka.

                      Matnil! Om du inte riktigt är klar med karet, kan du inte ändå tinga fiskarna i affären, berätta läget - betala dom och låt dom gå kvar i z-shopen ett tag?
                      Nja kanske, kruxet är att jag har ganska långt till affären men kommer förbi i jobbet på måndag, sen lär det nog dröja innan jag kan ta mig dit igen....
                      Svävalgerna var iallafall fort fixat, hade ett 25w uv liggande
                      Bara lite inredning samt att få iväg jordätarna kvar, men jag får se hur det blir, kanske bäst att avstå trots att det är ett ovanligt tillfälle

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Skickar in en film på mina viejita även här.

                        De är ensamma Ap i en 180 liters burk tillsammans med Ancistrus och några Endlers.

                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          En film till på mina nyinskaffade Apistogramma gephyra som går i ett 400 liters kar.

                          Senast redigerad av c90368; 07 July 2009, 18:13.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            2008-01-06 (sid 14) så la Långås ut en lista med Apistogramma (den i nästa inlägg) och påbörjade en räkning av vilka Ap som medlemmar har haft som skrivit i tråden.

                            Jag har nu gått igenom tråden och försökt samla ihop alla Ap som förekommit hemma hos någon. Det regnar och åskar så något ska man ju göra

                            Jag vet ju att MaxB & Ansjo suger på några som inte är presenterade

                            Kan finnas fler som har någon riktig godbit att visa upp

                            Dessutom kan grundlistan säkert uppdateras med nya Ap.

                            Hoppas Långås vaknar till oxå
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Apistogramma som ägts av någon som skrivit i tråden är markerad med (x).

                              Apistogramma acrensis
                              (x) Apistogramma agassizi
                              Apistogramma alacrina
                              Apistogramma angayuara
                              Apistogramma arua
                              Apistogramma atahualpa
                              (x) Apistogramma baenschi
                              Apistogramma bitaeniata
                              (x) Apistogramma borelli
                              Apistogramma brevis
                              (x) Apistogramma cacatuoides
                              Apistogramma caetei
                              Apistogramma commbrae
                              Apistogramma cruzi
                              Apistogramma diplotaenia
                              (x) Apistogramma elisabethae
                              Apistogramma eremnopyge
                              Apistogramma eunotus
                              Apistogramma geisleri
                              (x) Apistogramma gephyra
                              Apistogramma gibbiceps
                              Apistogramma gossei
                              Apistogramma guttata
                              Apistogramma hippolytae
                              Apistogramma hoignei
                              (x) Apistogramma hongsloi
                              Apistogramma huascar
                              Apistogramma inconspicua
                              (x) Apistogramma iniridae
                              Apistogramma inornata
                              Apistogramma juruensis
                              Apistogramma linkei
                              Apistogramma luelingi
                              (x) Apistogramma macmasteri
                              Apistogramma martini
                              Apistogramma meinkeni
                              Apistogramma mendezi
                              Apistogramma moae
                              (x) Apistogramma nijsseni
                              Apistogramma norberti
                              Apistogramma ortmanni
                              (x) Apistogramma panduro
                              Apistogramma pantalone
                              (x) Apistogramma paucisquamis
                              Apistogramma payaminonis
                              Apistogramma personata
                              Apistogramma pertensis
                              Apistogramma piauiensis
                              Apistogramma pleurotaenia
                              (x) Apistogramma pulchra
                              Apistogramma regani
                              Apistogramma resticulosa
                              Apistogramma rositae
                              Apistogramma rubrolineata
                              Apistogramma rupununi
                              Apistogramma salpinction
                              Apistogramma similis
                              Apistogramma staecki
                              (x) Apistogramma steindachneri
                              Apistogramma taeniata
                              (x) Apistogramma trifasciata
                              Apistogramma tucurui
                              Apistogramma uaupesi
                              Apistogramma urteagai
                              Apistogramma velifera
                              (x) Apistogramma viejita
                              Apistogramma wapisana


                              Odlingsformer och ej beskrivna som någon har haft. Vet du att någon av dessa är beskriven så plocka upp den i listan ovan!


                              Apistogramma agassizii "tefé"
                              Apistogramma agassizii "dobbel red"
                              Apistogramma baenchi "Inka"
                              Apistogramma barlowi (Ap sp. Maulbrüter)
                              Apistogramma bitaeniata "Carreiro"
                              Apistogramma Borelli "Opal"
                              Apistogramma cacatuoides "Orange"
                              Apistogramma cacatuoides "Red"
                              Apistogramma erythrura
                              Apistogramma hongsloi II
                              Apistogramma purple
                              Apistogramma sp. "Apache"
                              Apistogramma trifasciata "Guapore"
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • keen-eyed
                                • January 2009
                                • 409

                                Har idag köpt mig ett par A. cacatuoides.

                                Dock tog batteriet såklart slut i systemkameran, så det fick bli en bild på hanen med kompaktkameran.
                                Bifogade filer
                                &

                                Kommentar

                                Arbetssätt...