Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av stosse
    Men inte tillsammans med Palettciklider eller?
    Svarar precis som Kjell, nej det kommer inte att fungera.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • stosse
      • January 2009
      • 45

      Men om man skulle göra sig av med paletterna och istället skaffa Kakaduaciklider. Skulle det fungera med mina andra fiskar?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Vad har du för fiskar då?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av ansjo
          Vad har du för fiskar då?
          Kors postning.

          Fjäril och Kakaduaciklider. Svåra lr lätta?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Eric_H
            • June 2009
            • 87

            Tjena!
            Efter att ha läst denna tråd(iaf bitar av den) så blev jag hur sugen som helst! Har ett 65l kar står tomt här hemma, men vad ska man använda sig av i pump/filterväg? Finns det någon av dessa Ap som inte kräver så "smutsigt" vatten för att trivas? Säkert dumma frågor som redan står nåstans i tråden...

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              Som första Ap-art är Ap. cacatuoides lämplig, och dessutom en vacker liten gynnare. Men också borelli och trifasciata ska vara hyffsat lätt arter (finns fler som jag inte kommer på nu). Det är också ganska avgörande hur vattnet är på din bostadsort. Expertisen här på forumet lär kunna ge dig ett bättre svar än detta.

              /Jocke

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Eric_H
                Tjena!
                Efter att ha läst denna tråd(iaf bitar av den) så blev jag hur sugen som helst! Har ett 65l kar står tomt här hemma, men vad ska man använda sig av i pump/filterväg? Finns det någon av dessa Ap som inte kräver så "smutsigt" vatten för att trivas? Säkert dumma frågor som redan står nåstans i tråden...
                Kul att även du ska prova på apisar

                Den absolut bästa att börja med, som nästan garanterat ger rom och yngel är Apistogramma cacatuoides den är dessutom lätt att få tag på.

                Om du inte gillar denn så är nog Apistogramma hongsloi eller Apistogramma viejita de jag skulle tipsa om som alternativ.

                Ytterligare en som fungerar och som är lite lugnare är Apistogramma borellii.

                Övriga brukar vara lite svårt att få yngel från eftersom rommen lätt möglar om man inte har rätt vattenvärden (surt).

                Apistogramma ställer inga krav på filter, annat än att det inte ska vara för kraftigt. Jag har faktiskt haft ett par hongsloi i ett 45 liters helt utan filter.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Eric_H
                  • June 2009
                  • 87

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Övriga brukar vara lite svårt att få yngel från eftersom rommen lätt möglar om man inte har rätt vattenvärden (surt).

                  Apistogramma ställer inga krav på filter, annat än att det inte ska vara för kraftigt. Jag har faktiskt haft ett par hongsloi i ett 45 liters helt utan filter.
                  Borelliin verkar riktigt läcker! Men jag vet inte om detta är rätt art för mig alls..
                  Är ingen stjärna på växter och mina blir mest vissna och tråkiga, vet inte hur ni lyckas

                  Ne, ursäkta för att jag tar upp tråden, ska läsa och njuta lite till ist!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Eric_H
                    Ne, ursäkta för att jag tar upp tråden, ska läsa och njuta lite till ist!
                    Du är välkommen tillbaka när/om du har fler frågor!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Eric_H
                      • June 2009
                      • 87

                      Jag har tusen frågor Fick höra sent ikväll att butiken i stan får in en laddning apor i slutet av nästa vecka så vill ha igång ett kar NU

                      Vad använder ni er av för att hålla växterna så fina? För det jag använt tidigare verkar inte fungera!
                      Några växter som de gillar bättre än andra?

                      Tycker det är svårt att se utifrån bilderna vilken art man vill ha, på de du isade sist gillar jag ju borelliin, men sen har sett bilder på både cacatuoides samt baenschi som är skitläckra! Kan det skilja så mkt från individ till individ?
                      cacatuoides kanske passar mig bäst som är ny med apor om jag förstått rätt?

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Eric_H
                        Jag har tusen frågor Fick höra sent ikväll att butiken i stan får in en laddning apor i slutet av nästa vecka så vill ha igång ett kar NU

                        Vad använder ni er av för att hålla växterna så fina? För det jag använt tidigare verkar inte fungera!
                        Några växter som de gillar bättre än andra?

                        Tycker det är svårt att se utifrån bilderna vilken art man vill ha, på de du isade sist gillar jag ju borelliin, men sen har sett bilder på både cacatuoides samt baenschi som är skitläckra! Kan det skilja så mkt från individ till individ?
                        cacatuoides kanske passar mig bäst som är ny med apor om jag förstått rätt?
                        Att börja med A.cacatuides är helt rätt.

                        I princip bryr sig inte Ap om vilka växter du väljer.

                        Frågor om växter intresserar även mig, men detta är nog inte rätt tråd för det ämnet.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          Ursprungligen postat av Eric_H
                          cacatuoides kanske passar mig bäst som är ny med apor om jag förstått rätt?
                          Det är bara att haka på, jag har nog en vecka till innan jag är helt klar med karet som jag ska ha kakaduor i
                          Osså ska jag bara hitta en riktigt finmaskig håv för jag råkade få regnbågsyngel i karet, tror säkert kakaduorna vill käka dom men jag vill se om jag kan få dom att växa till sig.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Eric_H
                            • June 2009
                            • 87

                            Ursprungligen postat av flygrc
                            Det är bara att haka på, jag har nog en vecka till innan jag är helt klar med karet som jag ska ha kakaduor i
                            Osså ska jag bara hitta en riktigt finmaskig håv för jag råkade få regnbågsyngel i karet, tror säkert kakaduorna vill käka dom men jag vill se om jag kan få dom att växa till sig.
                            Kul med ynglen!

                            Hur blir karet då? En liten "tjuvkiksbild" vore kul!
                            Senast redigerad av Eric_H; 24 August 2009, 22:41.

                            Kommentar

                            • Eric_H
                              • June 2009
                              • 87

                              Nu vet jag inte hur jag ska göra, var helt inställd på att köra 1+1 i det 60l jag har stående. Men nu såg jag att butiken här hade ett helt okej erbjudande på ett 125l juwelkar och blev bra sugen!

                              Någon större skillnad som gör det ena lättare än det andra ni som har Ap:or? Dum fråga igen men nån kanske har nån teori..

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Om du ska köra 1 + 1 så fungerar 60 liters lika bra.

                                Men i ett 125 liters kan du ha två honor.

                                Dessutom får du ju filter problemet löst när du köper ett Juwel kar.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...