Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Ursprungligen postat av c90368
    Går de helt solo eller finns det några andra invånare?
    De har ett gäng ottosar som städar.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av flygrc
      De har ett gäng ottosar som städar.
      Verkar lite märkligt, de brukar leka bara de har vatten

      Har du provat det vanliga med omväxlande käk och kalla vattenbyten?
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Ursprungligen postat av c90368
        Verkar lite märkligt, de brukar leka bara de har vatten

        Har du provat det vanliga med omväxlande käk och kalla vattenbyten?
        Omväxlande käk ja, kalla vattenbyte... sämre med det, har bytat med samma temp, hur kallt?
        Tror du på en hona till?
        Kan det vara ide att få till fler "grottor" så de kan välja mer?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av flygrc
          Omväxlande käk ja, kalla vattenbyte... sämre med det, har bytat med samma temp, hur kallt?
          Tror du på en hona till?
          Kan det vara ide att få till fler "grottor" så de kan välja mer?
          En temperatursänkning med några grader kan trigga dem och en ommöblering som dessutom ger fler alternativ samtidigt kan hjälpa till.

          En hona till, nja det är nog snarare hanen som är ointresserad. MaxB råkade ju ut för samma sak. En gubbe som bara var intresserad av tv och bira
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Ursprungligen postat av c90368
            En temperatursänkning med några grader kan trigga dem och en ommöblering som dessutom ger fler alternativ samtidigt kan hjälpa till.

            En hona till, nja det är nog snarare hanen som är ointresserad. MaxB råkade ju ut för samma sak. En gubbe som bara var intresserad av tv och bira
            Jag provar något, så får vi se vad som händer, tackar för tipsen
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Vilken apisto...

              ...funkar tillsammans med mina viejitor tror ni?

              Jag hade kakaduor tillsammas med dom förrut med hanen var så aggresiv så jag såg knappt till viejitan på över en månad. Till viejitans stora lycka så dog den efter ett tag så jag köpte en ny, men den var exakt lika aggresiv och ägde hela akvariet den också. Till slut gav jag bort dom och viejitan har blivit hur social som helst.

              Tanken var att låta viejitorna gå tillsammans med diskusarna i det nya 375-liters som kommer nästa vecka men det är nog inget bra alternativ. Så nu behåller jag 200-liters och låter ap. gå kvar men skulle vilja ha ett par till, men jag är osäker på vilken jag ska välja.
              Vad tycker ni som har hållit på ett tag?
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av gullefjun
                ...funkar tillsammans med mina viejitor tror ni?

                Jag hade kakaduor tillsammas med dom förrut med hanen var så aggresiv så jag såg knappt till viejitan på över en månad. Till viejitans stora lycka så dog den efter ett tag så jag köpte en ny, men den var exakt lika aggresiv och ägde hela akvariet den också. Till slut gav jag bort dom och viejitan har blivit hur social som helst.

                Tanken var att låta viejitorna gå tillsammans med diskusarna i det nya 375-liters som kommer nästa vecka men det är nog inget bra alternativ. Så nu behåller jag 200-liters och låter ap. gå kvar men skulle vilja ha ett par till, men jag är osäker på vilken jag ska välja.
                Vad tycker ni som har hållit på ett tag?
                Grund svaret är nej, blir bäst med ett par!

                Men om du vill chansa, ingen garanti att det kommer att fungera med andra ord!

                Så skulle jag prova med Apistogramma Trifasciata eller Apistogramma nijsseni, de är bägge två tuffa nog att bita ifrån. Men trivs de så kan det bli tvärt om att de jagar ihjäl dina viejitor.

                Vill du ha ett säkert tips så är det Nannacara taenia eller Dicrossus filamentosus.

                Bågcikliderna kommer du att få både rom och yngel ifrån, men det kommer inte att hända med Schackbädes cikliden, men de är finare
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Nä, jag tänker inte chansa. Jag kanske måste utesluta schackbrädes-cikliden, dom vill ha ett ph på 4,5-6 såg jag. Vi har egen brunn där ph ligger mellan 7-8, fast dom kanske kan aklimatisera sig dom också, diskusarna är ju högst välmående trots det höga ph:t.
                  Tack för tipsen.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Nä, jag tänker inte chansa. Jag kanske måste utesluta schackbrädes-cikliden, dom vill ha ett ph på 4,5-6 såg jag. Vi har egen brunn där ph ligger mellan 7-8, fast dom kanske kan aklimatisera sig dom också, diskusarna är ju högst välmående trots det höga ph:t.
                    Tack för tipsen.
                    Schackbräden går bra att hålla i högre pH, men eventuell rom möglar.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Nu när det blivit höst igen så brukar det dyka upp lite ovanliga Ap i affärerna.

                      Någon som har hittat något intressant?
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Eric_H
                        • June 2009
                        • 87

                        Har en fråga till er som är lite mer erfarna av att hålla Ap:or. Jag har haft mina nu ett tag (köpt 2+2 av både trifasciata samt agazzizi fire red) men nu när jag bytte vatten idag reagerade jag över att jag bara ser 2 av trifasciatorna, troligtvis hanarna. I karet går det för övrigt ett gäng rödmunstetror, några corrydoras och några äpplesniglar. Kan någon av dessa andra gjort något eller kan de ligga och trycka någonstans, har ett ganska lummigt kar med lite kokosnötshalvor mm. Tips vad de kan vara? Vill inte riva upp hela karet för att leta..
                        Senast redigerad av Eric_H; 21 October 2009, 20:05.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Eric_H
                          Har en fråga till er som är lite mer erfarna av att hålla Ap:or. Jag har haft mina nu ett tag (köpt 2+2 av både trifasciata samt agazzizi fire red) men nu när jag bytte vatten idag reagerade jag över att jag bara ser 2 av trifasciatorna, troligtvis hanarna. I karet går det för övrigt ett gäng rödmunstetror, några corrydoras och några äpplesniglar. Kan någon av dessa andra gjort något eller kan de ligga och trycka någonstans, har ett ganska lummigt kar med lite kokosnötshalvor mm. Tips?
                          Det är bara att avvakta, har de rom någonstans inne i grönskan så kan det ta tid innan du får se dem igen.

                          Försök att hålla koll på hanarna och de andra fiskarna. Ser du att en hane återkommer till samma område ofta, samtidigt som det inte finns så många andra fiskar i området, då har du en indikator, kanske.

                          I värsta fall kan de ha blivit för hårt uppvaktade av hannarna och vara döda eller stå och trycka i något hörn. Om de är jagade och fortfarande lever så brukar de söka sig upp mot ytan bland växter i de inre hörnen.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • chricka
                            • February 2009
                            • 198

                            Tja är rätt ny med dvärgciklider men har skaffat mig kakaduer 1+2 innan det hade jag 10 svarta neoner i akvariet men kakaduerna verkar gilla att äta upp deras fenor och jaga dom är det vanligt att dom är så aggresiva lr är det jag som hittat en arg hanne för första honan jag hade till honom dog rätt fort då jag tror han stressa henne för mycket akvariet är rätt litet 63l men trodde det skulle funka ändå? mvh chricka

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av chricka
                              Tja är rätt ny med dvärgciklider men har skaffat mig kakaduer 1+2 innan det hade jag 10 svarta neoner i akvariet men kakaduerna verkar gilla att äta upp deras fenor och jaga dom är det vanligt att dom är så aggresiva lr är det jag som hittat en arg hanne för första honan jag hade till honom dog rätt fort då jag tror han stressa henne för mycket akvariet är rätt litet 63l men trodde det skulle funka ändå? mvh chricka
                              Du verkar ha fått tag på en argsint hane. I vanliga fall brukar de aldrig störa andra fiskar mer än att de försvarar sin lekplats. Har själv haft enstaka hannar som varit ovanligt aggressiva.

                              Jag vet inte hur ditt akvarium ser ut, men om du inte har massor av rötter och stenar på botten med många skrymslen, så skaffa det.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • chricka
                                • February 2009
                                • 198

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01030.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,3 KB
ID: 2110677 akvariet ser ut så här ocha har du några tipps så är jag tacksam mvh chricka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...