Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    Ursprungligen postat av c90368
    Finns det ingen mer som har några bilder på sina Ap

    Sänder in en bild på min ståtliga hene
    Bifogade filer
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      Snyggt med den ryggfenan!

      Det är just ryggfenorna hos Apistor som får mig att vilja ha en.
      Checking out...

      Kommentar

      • Andrém
        • October 2009
        • 1247

        Ursprungligen postat av Marnat
        problemet är väl att jag fastnat för nijsseni då :P
        inte många som verkar ha stake nog att inte stressas ihjäl av nijsseni verkar det som, ja förutom panduro som istället har ihjäl nijssenin om jag förstått det rätt.
        Jo, tyvärr kan jag inte tala något för nijsseni eftersom jag aldrig haft dom ville bara upplysa hur det gick för mig, med visserligen en annan art men

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          Ursprungligen postat av Andrém
          Jo, tyvärr kan jag inte tala något för nijsseni eftersom jag aldrig haft dom ville bara upplysa hur det gick för mig, med visserligen en annan art men
          Jag uppskattar att du svarar dock, inget snack om saken

          Problemet är ju då att jag fastnat för nijsseni, men vad vet jag, kan mycket väl hända att jag hittar något mer intressant när jag väl kommer till akvarielagret och ska handla hehe

          Antinge får det bli
          1.1 Apisto. Nijsseni
          1.2 Apisto. Trifasciata

          Eller

          1.1 Nannacara Anomala
          1.2 Apisto. Macmasteri / Apisto. Baenschi


          Hur är förresten Baenschi i temperamentet, dels mot varandra men även mot andra arter?
          Hittar ingen bra info alls på nätet tycker jag
          Senast redigerad av Marnat; 08 January 2010, 05:28.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Bågfensciklider och Apistogramma går utmärkt att hålla ihop, det är till och med att rekommendera!

            Eftersom de inte konkurrerar på samma sätt som två olika Ap sorter så blir det enbart strid när det finns yngel, eller om de får för sig att de vill ha samma revir.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av c90368
              Bågfensciklider och Apistogramma går utmärkt att hålla ihop, det är till och med att rekommendera!

              Eftersom de inte konkurrerar på samma sätt som två olika Ap sorter så blir det enbart strid när det finns yngel, eller om de får för sig att de vill ha samma revir.
              Lyckligtvis tror jag att jag lyckats jäkligt bra med att skärma av ungefär 5st revir på 25x30 i snitt i akvariet nu medelst rötter och sten, har även ordnat med 5st naturliga grottor av sten jag hittat i naturen, en i varje revir typ.

              Nu vet jag ju givetvis att fiskarna skiter fullkomligt i mina teoretiska revir men man bör ju få in 4 honor samt 2 hanar åtminstone, blir kanske ännu lättare om jag då kör bågfenor samt tex Baenschi.

              Blev riktigt impad av baenschi faktiskt, samma stuk som nijsseni och panduro men med en sjuhelsikes fin ryggfena

              Hur är din erfarenhet av Baenschi om man jämför med övriga i den klassen alltså? (nijsseni och panduro dvs). Är de aggressivare, större/mindre och hur är de med matning etc samt vattenvärden?
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Marnat
                Hur är din erfarenhet av Baenschi om man jämför med övriga i den klassen alltså? (nijsseni och panduro dvs). Är de aggressivare, större/mindre och hur är de med matning etc samt vattenvärden?
                Nijsseni och panduro är i en klass för sig, inga Ap jag har haft kan mäta sig med dessa i fråga om attityd och aggressivitet. De är också några av få Ap som inte är haremslekare, kanske det är därför deras beteende är annorlunda.

                Möjligen kan enstaka trifasciata hannar möta upp, men inte om man ser till arten som sådan.

                Beanschi har jag inte mycket erfarenhet av, köpte 1+2 VF sommaren 2008, men tyvärr fick mitt kar spel pga av värmen som var i slutet på sommaren så det blev en kort och dyr erfarenhet som inte gav så mycket.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Nijsseni och panduro är i en klass för sig, inga Ap jag har haft kan mäta sig med dessa i fråga om attityd och aggressivitet. De är också några av få Ap som inte är haremslekare, kanske det är därför deras beteende är annorlunda.

                  Möjligen kan enstaka trifasciata hannar möta upp, men inte om man ser till arten som sådan.

                  Beanschi har jag inte mycket erfarenhet av, köpte 1+2 VF sommaren 2008, men tyvärr fick mitt kar spel pga av värmen som var i slutet på sommaren så det blev en kort och dyr erfarenhet som inte gav så mycket.

                  Men det jag mest tänkte på är ju att Baenschi ska vara snarlik panduro och nijsseni i både sätt, utseende och gener. Så då undrar man ju snart om de även är lika dels vid lek samt även i aggressivitet gentemot artfränder och andra fiskar

                  Kommer köra på Baenschi oavsett dock, riktigt läckra men nu måste jag lista ut vad jag mer kan köra, för jag vågar fanimej inte trycka i två hanar av samma apisto i ett kar på 85x55 i bottenyta :P
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • maccan
                    • September 2009
                    • 154

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Fick några vettiga bilder i kväll på Apistogramma Trifasciata

                    Hanne och hona samt en miljöbild.
                    Fy faan vilken fin hane
                    I´m hung as Einstein and smart like a horse

                    http://www.youtube.com/watch?v=6lKadIoXWVg

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Marnat
                      Men det jag mest tänkte på är ju att Baenschi ska vara snarlik panduro och nijsseni i både sätt, utseende och gener. Så då undrar man ju snart om de även är lika dels vid lek samt även i aggressivitet gentemot artfränder och andra fiskar
                      Som jag nämde tidigare så har jag ingen erfrenhet av baenschi, dessutom är det, om jag minns rätt, en art som kommit in till försäljning ganska sent. Vilket innebär att det finns inte så mycket skrivet om den från oss "vanliga" akvarister.

                      Kan möjligen Kaj.P eller Pelle fylla i mer info?

                      Ursprungligen postat av Marnat
                      Kommer köra på Baenschi oavsett dock, riktigt läckra men nu måste jag lista ut vad jag mer kan köra, för jag vågar fanimej inte trycka i två hanar av samma apisto i ett kar på 85x55 i bottenyta :P
                      Nej, inte två hannar på den ytan
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Som jag nämde tidigare så har jag ingen erfrenhet av baenschi, dessutom är det, om jag minns rätt, en art som kommit in till försäljning ganska sent. Vilket innebär att det finns inte så mycket skrivet om den från oss "vanliga" akvarister.

                        Kan möjligen Kaj.P eller Pelle fylla i mer info?



                        Nej, inte två hannar på den ytan
                        Tråkigt för oss som söker info. Inte alla som känner mästerakvarister sen tidigare om man säger så

                        Men tror du det funkar med en Apisto Baenschi hane + honor samt ett par Nannacara Anomala ?
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av maccan
                          Fy faan vilken fin hane
                          Välkommen till Ap tråden

                          Du refar tillbaka till min fenomenala trifasciata hanne jag hade 2007 och som fortfarande är min avatar.

                          Ja, den var något alldeles extra!

                          Här är en film på pojken, den av mina filmer som har flest visningar på YT

                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Marnat
                            Tråkigt för oss som söker info. Inte alla som känner mästerakvarister sen tidigare om man säger så

                            Men tror du det funkar med en Apisto Baenschi hane + honor samt ett par Nannacara Anomala ?
                            Ärligt talat vet jag inte om baenschi är en harems fisk!

                            Mitt spontana svar var att ja det går! Men precis som du har nämt tidigare

                            "Baenschi ska vara snarlik panduro och nijsseni i både sätt, utseende och gener"

                            Så jag är osäker på om det fungerar med flera honor. Hur stor är föresten chansen att du kan köpa 1+2 brukar vara svårt att få tag på annat än par. Om du överhuvudtaget får tag på några baenschi, inte varje dag man ser dem i affärerna.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Ärligt talat vet jag inte om baenschi är en harems fisk!

                              Mitt spontana svar var att ja det går! Men precis som du har nämt tidigare

                              "Baenschi ska vara snarlik panduro och nijsseni i både sätt, utseende och gener"

                              Så jag är osäker på om det fungerar med flera honor. Hur stor är föresten chansen att du kan köpa 1+2 brukar vara svårt att få tag på annat än par. Om du överhuvudtaget får tag på några baenschi, inte varje dag man ser dem i affärerna.
                              Akvarielagreat hade dem i lager sist jag kollade imorse, så de bör finnas, både odlade och VF

                              Går det så köper jag 1.2 Baenschi annars får det bli ett par.
                              och sen Nannacara Anomala 1.1 att gå i andra hörnan
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Marnat
                                Akvarielagreat hade dem i lager sist jag kollade imorse, så de bör finnas, både odlade och VF

                                Går det så köper jag 1.2 Baenschi annars får det bli ett par.
                                och sen Nannacara Anomala 1.1 att gå i andra hörnan
                                Det blir säkert bra.

                                Om du köper 1+2 så får du inte glömma att dokumetera hur det går!

                                Du kan köpa 1+2 av nannacara också, hannen kan vara väldigt envis!

                                Det är bra om du har något extra kar att kunna lyfta ur hanen till efter lek, eftersom då blir honan etter värre efter hanen
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...