Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zikelskim
    • May 2005
    • 184

    Har lyckas få fram runt 15 yngel av (cacatuoides) till vuxen storlek och detta har hänt genom att jag inte ens sett till dom innan dom var runt 5-10mm. Har inte matat med artemia nån av dom gångerna eftersom jag inte ens visste att dom fans. Visst kan man se tillbaka och tänka att artemia skulle höja antalet yngel till det dubbla men jag tycker att krossat torrfoder funkar kanon.
    Blogg om allt och inget
    http://zikelskim.blogspot.com/
    Blogg om att gå ner i vikt
    http://mikecq.blogspot.com/

    Kommentar

    • Winnie
      • September 2008
      • 115

      Ursprungligen postat av psyko
      tjena!

      jag har ett par Apistogramma baenschi som för några dagare sen fick yngel, nu simmar dom omkring med morsan i akvariet och dom verkar må väldigt bra. men jag undrar vad dom ska få för mat. äter dom mat som blir över och hamnar på botten eller måste man köpa något extra till dom? känns ju inte som att dom kommer våga lämna morsan och simma upp till ytan för att äta på väldigt länge! hoppas att någon har ett bra svar!
      Som redan sagts är artemia mer eller mindre standardfoder i yngelsammanhang, men jag vill slå ett slag för micromaskar också.
      Dels som komlpement rent näringsmässigt och dels för att det är så bekvämt och alltid finns till hands om man har en kultur igång. Mycket små yngel kan nästan alltid få i sig de minsta exemplaren efter som maskarna är så otroligt tunna, "yngelspagetti"! De är lätta att odla och luktar mycket lite/inte alls med lock på lådan. Kulturen klarar sig i minst en månad utan någon insats alls. TESTA!!
      Det är dessutom förvånande hur även många vuxna fiskar mosar i sig av micron; apistos, tetror, ungfödare mm. Kanske inte duger som bas mat, men är säkert inte fel som komplement.

      //Winnie

      PS. Grattis till framgången. Jag är i samma sits; 60 frisimmande A baenschiyngel :P! DS.
      Senast redigerad av Winnie; 09 April 2009, 12:44.

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Roligt att tråden lever och att det kommer in nya tips hela tiden
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Roligt att tråden lever och att det kommer in nya tips hela tiden
          Klart att tråden lever - jag är inne hela tiden och kollar iallafall!
          Lustigt det där med yngelmat - jag har viejitayngel som går (eller de simmar mer eller mindre för sig själva nu) med sin morsa i 960-baljan - och de har inte fått nåt annat än det de hittar i karet, alltså som blir över när de "stora" har fått mat...

          Kommentar

          • Winnie
            • September 2008
            • 115

            Ursprungligen postat av MaxB
            Klart att tråden lever - jag är inne hela tiden och kollar iallafall!
            Lustigt det där med yngelmat - jag har viejitayngel som går (eller de simmar mer eller mindre för sig själva nu) med sin morsa i 960-baljan - och de har inte fått nåt annat än det de hittar i karet, alltså som blir över när de "stora" har fått mat...
            Instämmer! Rolig levande tråd, över tusen inlägg! Men det blir ju så när det rör sig om ett så trevligt ämne, och en massa sympatiska figurer har trevligt utbyte!

            Bra att MaxB att du visar att ett väl fungerande akvarium kan leverera det yngel behöver. Genom att faktiskt titta in i burken och se hur fiskarna mår kan man undvika övermatning. Växer ynglen och antalet inte minskar för mycket är ju allt som det ska! Matning är ju aldrig ett självändamål även om det är kulans.

            Mot det tvåtusende inlägget! Tack Matz och alla ni andra!!
            //W

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Vem är Matz
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Winnie
                • September 2008
                • 115

                Ursprungligen postat av c90368
                Vem är Matz
                Ajajaj, Det är ju Du Maths såklart.. Ursäkta min usla stavning.
                Sorry.

                //W

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Schacbräden

                  Inte en Ap, men dock en dvärgciklid.

                  Den "vanliga" Schackbrädes cikliden Dicrossus maculatus hittar man inte ofta i affärerna. Till skillnad mot Lyrschackbräden Dicrossus filamentosus som är ganska vanlig.

                  Det tycker jag är synd för det är förbaskat trevliga fiskar. Fungerar utmärkt med Discus eftersom de gärna vill ha det lite varmt.

                  Dessa fiskar är VF från Santarem.



                  Senast redigerad av c90368; 12 April 2009, 18:36.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • CBR
                    • January 2005
                    • 292

                    Nästa vecka får jag hem mitt nya 240l och då dyker jag ner i apistoträsket på nytt. Hongsloi är given, men har funderingar på att eventuellt köra en sort till. Har ni några några favoriter att rekomendera? Jag har haft de "vanliga" sorterna tidigare så nu vill jag gärna ha lite nya, roliga sorter.

                    Vad tror ni om fördelningen, funderar på köra 2+2 Hongsloi och 1+1 av en annan sort?
                    The Zone

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av CBR
                      Nästa vecka får jag hem mitt nya 240l och då dyker jag ner i apistoträsket på nytt. Hongsloi är given, men har funderingar på att eventuellt köra en sort till. Har ni några några favoriter att rekomendera? Jag har haft de "vanliga" sorterna tidigare så nu vill jag gärna ha lite nya, roliga sorter.

                      Vad tror ni om fördelningen, funderar på köra 2+2 Hongsloi och 1+1 av en annan sort?
                      Apistogramma trifasciata är i kroppsform och färg så långt ifrån Hongsloi du kan komma nästan. Går ju dessutom hyfsat lätt att få tag på.

                      Antal fiskar är väldigt beroende på inredning och delvis även på de individer du får tag på. Har i denna och andra trådar läst om hur andra både har lyckats och misslyckats med olika sammansättningar. Så jag har slutat att ge råd, om de inte är heltokiga förslag.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av CBR
                        Nästa vecka får jag hem mitt nya 240l och då dyker jag ner i apistoträsket på nytt. Hongsloi är given, men har funderingar på att eventuellt köra en sort till. Har ni några några favoriter att rekomendera? Jag har haft de "vanliga" sorterna tidigare så nu vill jag gärna ha lite nya, roliga sorter.

                        Vad tror ni om fördelningen, funderar på köra 2+2 Hongsloi och 1+1 av en annan sort?
                        Har du hittat något?
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • CBR
                          • January 2005
                          • 292

                          Nja, akvariet är uppstartat sen 2½ veckor och just nu går det lite fiskar från ett gammalt kar för att köra in det ordentligt. Jag väntar ytterligare en vecka eller två innan jag stoppar i några apistos.

                          Jag tror det blir ett eller två par Honngsloi, möjligtvis någon annan art vid ett senare tillfälle, beroende på vad han har inne, alternativt kan ta in åt mig.
                          The Zone

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av CBR
                            Nja, akvariet är uppstartat sen 2½ veckor och just nu går det lite fiskar från ett gammalt kar för att köra in det ordentligt. Jag väntar ytterligare en vecka eller två innan jag stoppar i några apistos.
                            Låter mycket förståndigt!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Dags för en liten puff upp i aktualitet
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Satiken! Det var ju typ en månad mellan de sista två inläggen! Nä, här får postas lite mer frekvent!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...