Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Ursprungligen postat av c90368
    Då kan jag få din trifascata hona jag har averkat fyra stycken nu Den senaste klarade sig 1,5 månader. Varför de dör vet jag inte. Den senaste var inte hannen så elak mot som de första, vad jag såg i alla fall!
    Önskar gör du va? Haha! Din hanne är nog så snygger att dom svimmar på kuppen och aldrig återhämtar sig!
    Nä, jag tror nog min hane vill ha bruttan kvar, han ser lite pilsk ut när han ser henne... men ingen rom lär det bli där när hon äter så lite som hon gör.
    Däremot har jag en väldigt fin borelliihona som behöver en karl. Får väl se om jag lyckas hitta nån som duger, om det nu kommer in nya i nån butik förstås.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • Olorin

      Ok, 2-3 gånger volymen, så mellan 1200 och 1800 liter då. Ok, köpte nyss på mig en 1000 litare och så har jag en 500 sedan innan så då blir det nog lagom då. Men tyvärr är det ett par steg innan det blir permanent inflytt i 600 karet. Först ska jag skuffa över fisken från 250 dit. Renovera lite i 250 och sen tillbaka med hela rasket och så ska vi byta golv i rummet. SEN kan 600 liters igång på allvar.

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        nu när ni snackar om 5-600liters kar kom jag att tänka på hur jävla fränt hade det inte varit med typ ett 700liters kar med bara apistogramma? visst kanske några malar men i huvudsak apistogramma. Säg typ 20-30stycken av samma sort, hade nog blivit trevligt att få se hur dom beter sig när dom är så många med revir å allt sånt
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av fredd
          nu när ni snackar om 5-600liters kar kom jag att tänka på hur jävla fränt hade det inte varit med typ ett 700liters kar med bara apistogramma? visst kanske några malar men i huvudsak apistogramma. Säg typ 20-30stycken av samma sort, hade nog blivit trevligt att få se hur dom beter sig när dom är så många med revir å allt sånt

          Jag skall bara ha Apisarna och lite malar i mitt, tetrorna får gå kvar också, så det skall väl få plats några stycken... jag lovar att dokumentera med många bilder och filmsnuttar - så får du kolla läget, Fredd!

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            det låter fint! Dock, om jag hade gjort så hade jag nog skippat tetror och kanske inte haft allt för mycket malar. Känns ju som att chansen e större att ynglen överlever om inte en massa tetror vakar som hökar hela tiden, sen är malarna bra på att äta romen. Men i vilket fall blir det nog najs
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av fredd
              det låter fint! Dock, om jag hade gjort så hade jag nog skippat tetror och kanske inte haft allt för mycket malar. Känns ju som att chansen e större att ynglen överlever om inte en massa tetror vakar som hökar hela tiden, sen är malarna bra på att äta romen. Men i vilket fall blir det nog najs
              Ja, du har helt rätt - malarna blir lite corydoras och dom är ju snälla, sedan är karet ganska högt så tetrorna får la gå lite i det övre skiktet, men... det är sant det du skriver!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 January 2008, 08:33.

              Kommentar

              • Olorin

                Jag valde 600 för att jag fick det hyggligt billigt och för att jag inte tycker att det behövs mer än 50 cm djup för apisto, tetror och malar. Tänkte ha rosentetror, neon, Pucallpaensisara, Pulcra och Borelli. En bunt Ancistrus och corydoras, men man kanske ska hålla ner antalet corydoras. Neontetrorna är nog inte så duktiga yngelrövare, men rosentetrorna är blixtsnabba när man matar så de kanske är farliga... man får väl testa med första kullen...

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Våra Apistogramma erövrar Zoopet nu senast med månadens bild.

                  Snyggt jobbat Långås
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Cedor
                    • December 2007
                    • 12

                    Många fina Apistogramma man får se här, mycket trevligt!


                    Min Kakaduahane och en av karets tre honor:





                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      fina fiskar Cedor!
                      Hur stort är karet?
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Cedor
                        Oj, här ligger man i lä när det gäller foto Vilka kanon bilder
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Cedor
                          • December 2007
                          • 12

                          Tackar, fina dina med!

                          Karet är 102l, lite lite kanske men som nybörjare och med begränsat utrymme får man börja smått.

                          Så här ser karet ut:

                          Kommentar

                          • Cedor
                            • December 2007
                            • 12

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Oj, här ligger man i lä när det gäller foto Vilka kanon bilder
                            Tackar, tänker samma sak när jag ser era fina bilder!

                            Svårt att få bra bilder, men det gäller att vara tålmodig antar jag
                            Brukar ni använda er av blixt när ni fotar?

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              blixt är bra att använda när man fotar fiskar. Det som många använder är en slavblixt uppe på täckglaset. Finns nog många trådar om detta här eller på ciklid.se

                              Sen är ditt kar inte så litet, mitt apistogramma kar är 63liter
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                600 liters Ap kar

                                Angående Ap. kar på 600 liter.

                                Jag har haft Ap i SA burkar i sammanlagt ca 13 år. De första 10 åren i ett 720 liters. Min erfarenhet är att det finns alltid en dominant Ap hanne, oavsett storlek på karet. I mitt 400 liters som jag har nu kan jag bara ha två Ap hannar eftersom den dominanta tar halva karet och nästa tar den andra halvan. En tredje blir mobbad av bägge. Ju större burk desto större revir, ganska logiskt eller hur.

                                Så mina funderingar är att man får offra lite av designen av inredningen och se till att bygga upp barriärer av skiffer, växter eller gråsten så att man får lika många ”fack” som man har tänkt sig att ha Ap hannar. Något att fundera på pojkar.

                                När det gäller övriga invånare så har jag kommit fram till vad jag ska satsa på i mitt 400 liters när jag har köpt mitt nya 960 liters Ett gäng Dolkstickstetra ca 10 – 15 st med ca 6 hannar och ungefär lika många Kejsartetror. Min erfarenhet är att dessa inte är så stora yngelrövare. Framförallt rör dom sig inte i grupp och samarbetar som tex. kardinalerna gör. Dvs. tre anfaller och blir bortjagade medan fem andra käkar rom eller yngel.

                                Ett gäng Kuli ålar för nattlig städning, eventuellt några corydoras pygmé.
                                Sen behövs det 4 – 6 Siamesiska algätare för att städa bort oönskad grönska. Inga Amerikaner, men dom rör inte yngel och Ap kan hålla dom borta från rommen. Dessutom finns det inga effektivare algätare, de äter allt utom cyano.

                                Det är dessutom inte helt fel att komplettera med några Schackbrädes ciklider eftersom de inte konkurrerar med Ap utan lägger sin rom på blad en bit upp.

                                Höll på att glömma bort att det finns naturligtvis plats för en av de finaste fiskarna av alla Smycketetra

                                Naturligtvis tycker en del att jag har helt fel, men det bjuder jag på Så här tycker jag och det står jag för
                                Senast redigerad av c90368; 18 January 2008, 18:38.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...