Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    Ursprungligen postat av Vic
    Igår var kakaduahonan inne i grottan, idag är hon utanför. Äggen kläcktes alltså nånstans där imellan. Där är ca 15 st yngel i ena hörnet ser jag
    Kul att hon änsålänge klarat sig såhär långt, är troligen första leken.
    Grattis Vic!
    Mvh Peter

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Långås
      Någon som haft problem med att Apistogramma hoppar? Har två stycken 54 liters som skulle kunna användas till någon ny sort. Men dessa två kör jag öppna, vågar jag stoppa i apistos i något av dessa tror ni?
      Jag har aldrig sett en hoppande Ap!

      Blir de rädda så dyker de mot botten istället.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Galion
        • December 2004
        • 337

        Ursprungligen postat av c90368
        Hos Fyra Tassar i Linköping fanns det i helgen en fullvuxen Apistogramma Trifasciata hanne som var otroligt fin. Den var säkert upp mot 8 cm med fenor. Har aldrig sett en så stor förut. Den kom från en kompis till han som ansvarar för akvarieavdelningen. Hannen + en liten hona är till salu för 125:-

        Den skulle passa fint i ett 720
        Synd bara att Linköping ligger en bra bit ifrån Skara *Hehe*
        Tänkte jag skulle prata med våran lokala handlare och se om han ev kan ta hem
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          Ursprungligen postat av Långås
          Någon som haft problem med att Apistogramma hoppar? Har två stycken 54 liters som skulle kunna användas till någon ny sort. Men dessa två kör jag öppna, vågar jag stoppa i apistos i något av dessa tror ni?
          Jag har heller aldrig varit med om hoppande Apistos. Mina har klarat sig ett bra tag utan täckglas.

          Idag så är ynglena frisimmane. Har räknat ihop dom till 5 st som mest, men de är säkert uppåt 10. Som sagt - alltid en början
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • Galion
            • December 2004
            • 337

            Yay!

            Tjena!
            Tänkte bara meddela att jag inhandlat ett par med A.Trifasciata idag!
            Två riktigt små rackare på knappt 3cm *Hehe*
            Tror dock att dom inte riktigt pallar med min stora L001 mal som jag tror har gett dom små liven lite på nöten när det varit matdags! :/
            Tänkte bara höra ifall någon har erfarenhet av att dessa små ciklider ev är väldigt känsliga?
            Dom ser så försiktiga ut i sitt rörelsemönster osv jämnfört med mina andra Apistor *hehe*
            Lite bilder iallafall!
            Första bilden är på hanen och andra på honan
            Bifogade filer
            Mvh Peter

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Min Trifasciata hane är en riktig tuffing mot andra Ap.

              Men han är lite försiktig vid matdags när Nycklelhålsciliderna och Skalarerna stormar fram.

              Det är delvis därför jag säljer mina Nyckelhålsciklider och Skalarer för att skaffa Discus istället.

              Sedan ska jag se till att Discus och Ap får rejält med mat för att få upp dom i rejäl storlek.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • patdah
                • November 2007
                • 659

                I morse såg jag att min Apistogramma Cacatuoides hane hade kastat in handduken och låg på rygg i akvariet... tråkigt som tusan... men några minuter senare såg jag ett litet myller av nånting utanför en av honornas grotta... jag kikade lite närmare och tycket att det såg ut som små kräftor men inte då.. det var ju ett 30-tal yngel så han gjorde sitt jobb och sen dog han... kul som tusan!
                /Patrik

                I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                Kommentar

                • Galion
                  • December 2004
                  • 337

                  Ursprungligen postat av patdah
                  I morse såg jag att min Apistogramma Cacatuoides hane hade kastat in handduken och låg på rygg i akvariet... tråkigt som tusan... men några minuter senare såg jag ett litet myller av nånting utanför en av honornas grotta... jag kikade lite närmare och tycket att det såg ut som små kräftor men inte då.. det var ju ett 30-tal yngel så han gjorde sitt jobb och sen dog han... kul som tusan!
                  Grattis!!
                  Det är lite dedär som är nackdelen med just Kakadua Cikliden, den lever sällan mer än drygt 7-8månader.
                  9-10 månader är väll inte ovanligt men oftast runt ett drygt halvår.
                  Lite tråkigt men man får bita ihop lite.
                  Och som i ditt fall så har du tur att få yngel så du ev kan skaffa en ny hane

                  Sj så har lek på G med tre olika Apistor i mitt 720 just nu :P
                  A.Nijsseni, A.Agassizii (Double Red) och A.Stiendachneri.
                  Väldigt mycket flörtande och alla har valt ut platser där de gärna håller till, se det ska bli spännande att följa utvecklingen!
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • TheRoblin
                    • July 2007
                    • 310

                    grus?

                    c90368:
                    vad har du för grus i dun burk? Det är ganska snyggt och verka ge en verlighetstroget utseende, typ....!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av TheRoblin
                      c90368:
                      vad har du för grus i dun burk? Det är ganska snyggt och verka ge en verlighetstroget utseende, typ....!
                      Ärligt talat vet jag inte

                      Köpte det 2005 när jag startade mitt 180-liters. Var ute efter just den färgen och hittade det här hos Akvakompis, en affär som är nedlagd.

                      Har letat efter likanande men inte hittat det igen. När jag startade upp 400-litarn fick jag köpa Rådasand och lägga i botten och toppa med mitt gamla grus.

                      Det som är bra med gruset är att det är väldigt fint rundslipat, finns inga skarpa kanter.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Vic
                        • November 2006
                        • 1533

                        Ursprungligen postat av Galion
                        Tjena!
                        Tänkte bara meddela att jag inhandlat ett par med A.Trifasciata idag!
                        Två riktigt små rackare på knappt 3cm *Hehe*
                        Tror dock att dom inte riktigt pallar med min stora L001 mal som jag tror har gett dom små liven lite på nöten när det varit matdags! :/
                        Tänkte bara höra ifall någon har erfarenhet av att dessa små ciklider ev är väldigt känsliga?
                        Dom ser så försiktiga ut i sitt rörelsemönster osv jämnfört med mina andra Apistor *hehe*
                        Lite bilder iallafall!
                        Första bilden är på hanen och andra på honan
                        Riktigt fina, blir säkert mycket finare när dom växt till sig.

                        Jag kom och tänka på en vän, som har egenuppfödda kakaduor. Dessa är nu 10 månader gamla och skulle kunna tro att dom endast är 3-4 cm. Ena hanen hade dött för henne, utan nån som helst förvarning. Hon tror att det är åldern, men jag tycker det verkar konstigt med så små fiskar som är odlade och levt ett stressfritt liv, bara dör sådär utan att ens blekna av några veckor innan. Vad tror ni?

                        Mina yngel lever fortfarande, matade dom med artemia idag som dom tog utan problem. Om dom fortfarande klarat sig så hade jag tänkt ta med dom till pappa på fredag och föda upp dom i en yngelkasse i ena akvariumet. Jag tror inte att dom klarar sig i akvariumet här i en hel vecka utan stödmatning, vad tror ni?
                        Kommer dom klara transporten och det nya vattnet?
                        Mvh Viktor


                        Apistogramma för hela slanten!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Vic
                          Riktigt fina, blir säkert mycket finare när dom växt till sig.

                          Jag kom och tänka på en vän, som har egenuppfödda kakaduor. Dessa är nu 10 månader gamla och skulle kunna tro att dom endast är 3-4 cm. Ena hanen hade dött för henne, utan nån som helst förvarning. Hon tror att det är åldern, men jag tycker det verkar konstigt med så små fiskar som är odlade och levt ett stressfritt liv, bara dör sådär utan att ens blekna av några veckor innan. Vad tror ni?
                          Har funderingar både vad det gäller livslängd och storlek. Såg som jag nämnde tidigare i tråden en Trifasciata hane som var "fullvuxen" i affären. Den var nog nio centimeter lång. Ta fram en linjal och titta på era Ap har ni någon som är nio centimeter?

                          Jag har det inte, men funderar på att börja mata mer för att se om det ger något resultat på tillväxten.

                          Kan den korta livslängden ha något att göra med att de stannar i växten?
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Vic
                            • November 2006
                            • 1533

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Har funderingar både vad det gäller livslängd och storlek. Såg som jag nämnde tidigare i tråden en Trifasciata hane som var "fullvuxen" i affären. Den var nog nio centimeter lång. Ta fram en linjal och titta på era Ap har ni någon som är nio centimeter?

                            Jag har det inte, men funderar på att börja mata mer för att se om det ger något resultat på tillväxten.

                            Kan den korta livslängden ha något att göra med att de stannar i växten?
                            Jag tror inte att hennes kakaduor stannat i växten. Föräldrarna var normalsize iaf.

                            9 cm trifasciata.. Det skulle vart en syn!
                            Den största Apisto jag vetat av är min Viejita-hane på 7-8 cm.
                            Senast redigerad av Vic; 20 February 2008, 19:17.
                            Mvh Viktor


                            Apistogramma för hela slanten!

                            Kommentar

                            • Vic
                              • November 2006
                              • 1533

                              Haha! Jag gick in på artbeskrivningen på Viejita för att kolla maxstorlek och vad ser man?! Artbeskrivningsbilden visar min hona
                              Pilutta Drd med sin fetekamera som hade tagit den gamla bilden på sin hane. No offence
                              Mvh Viktor


                              Apistogramma för hela slanten!

                              Kommentar

                              • lunar
                                • July 2005
                                • 427

                                Hallå..
                                Det är så att jag funderar på att inskaffa dessa firrar nedan till mitt 250L kar.

                                Apistogramma borellii (3)
                                Apistogramma cacatuoides (3)
                                Apistogramma hongsloi (1 par)
                                Apistogramma viejita (1 par)

                                Tror ni 10st totalt av dem blir för många? Funderar på skippa antingen viejita eller hongsloi.
                                Tycker det är en riktigt fin art och verkar vara intressanta. Skulle vela ha en mörk ciklid med kanske blått pigment till dessa, vet ni någon sådan som går bra ihop med dessa?

                                En annan nackdel är att jag måste be handlaren ta in dem åt mig... Jag kan ju aldrig då i förväg veta ifall de kommer ha bra färger eller vara lite färglösa.. eller om jag har möjlighet att välja x antal honor å hanar. Det känns ju inte något vidare..
                                - 165L Low-tech.
                                - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                                - 222L Ciklidakvarium.
                                Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...