Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det verkar lite märkligt eftersom den skall ha ett rätt markerat band från ögat nedår och bakåt mot gällocket i alla fall enligt artbeskrivningen i Borks/Maylands bok
    Hej Kjell

    Mayland/ Borks "South american dwarf cichlids" är en bok som är ganska "out of date"
    Det mesta av informationen om arterna är från början av 90-talet.
    Det verkar vara en beskrivning av Ap.sp Abacaxis/ Wilhelmi, som ligger till grund för beskrivningen av Pulchra i den boken. (Jag har själv haft denna beskrivning i bakhuvudet, se mitt inlägg på Apistogramma.com).

    Mvh/
    Per

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av pelle
      Hej Kjell

      Mayland/ Borks "South american dwarf cichlids" är en bok som är ganska "out of date"
      Det mesta av informationen om arterna är från början av 90-talet.
      Det verkar vara en beskrivning av Ap.sp Abacaxis/ Wilhelmi, som ligger till grund för beskrivningen av Pulchra i den boken. (Jag har själv haft denna beskrivning i bakhuvudet, se mitt inlägg på Apistogramma.com).

      Mvh/
      OK - vilken bok innehåller bäst info?
      Kleine Buntbarsche av Staeck/Linke är ju lite modernare!
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • pelle
        • January 2002
        • 419

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        OK - vilken bok innehåller bäst info?
        Kleine Buntbarsche av Staeck/Linke är ju lite modernare!
        Jag tycker att denna är den mest ultimata boken.
        Har den själv, och det är det mest uttömmande jag har stött på när det gäller dvärgciklider.
        Tyvärr finns det en del fel-identifieringar. Men det får man leva med.



        Denna borde också vara ett ypperligt komplement.





        Mvh/
        Per

        Kommentar

        • Långås
          • December 2005
          • 1368

          Ursprungligen postat av pelle
          Jag tycker att denna är den mest ultimata boken.
          Har den själv, och det är det mest uttömmande jag har stött på när det gäller dvärgciklider.
          Tyvärr finns det en del fel-identifieringar. Men det får man leva med.



          Denna borde också vara ett ypperligt komplement.





          Mvh/
          Tack för era kommentarer.

          Någon som vet var man kan köpa den ny?
          Mvh Peter

          Kommentar

          • fishking
            • August 2007
            • 80

            Jag har just nu 4 Apistogramma borelli 1.3. Skulle vilja kompletera med någon mer dvärgciklid. Akvariumet är på 180 liter. Har även 3 st fantomtetror i karet
            Hare bra!

            Kommentar

            • pelle
              • January 2002
              • 419

              Ursprungligen postat av Långås
              Tack för era kommentarer.

              Någon som vet var man kan köpa den ny?
              Den är tydligen slutsåld överallt vad jag förstår. Men en reviderad nyutgivning är planerad under 2008. Håll ögonen öppna efter denna, och speciellt då efter den engelska utgåvan!

              Mvh/
              Per

              Kommentar

              • Långås
                • December 2005
                • 1368

                Ursprungligen postat av c90368
                Vad har du för Ph och hårdet på vattnet?
                Ligger på Ph 7.5 och hårdhet på cirka 3-4. Har funderat på att testa sänka ph. Vad rekomenderar ni förutom löv och rötter som jag redan har?
                Mvh Peter

                Kommentar

                • Långås
                  • December 2005
                  • 1368

                  Ursprungligen postat av pelle
                  Den är tydligen slutsåld överallt vad jag förstår. Men en reviderad nyutgivning är planerad under 2008. Håll ögonen öppna efter denna, och speciellt då efter den engelska utgåvan!

                  Mvh/
                  Tack för infon, då får man hålla utkik efter den
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av pelle
                    Den är tydligen slutsåld överallt vad jag förstår. Men en reviderad nyutgivning är planerad under 2008. Håll ögonen öppna efter denna, och speciellt då efter den engelska utgåvan!

                    Mvh/
                    Varför just den engelska utgåvan? Jag trodde att det var den tyska upplagan som är orginalutgåvan.
                    Eller menar du att det finns fel i de övriga utgåvorna?
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • pelle
                      • January 2002
                      • 419

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Varför just den engelska utgåvan? Jag trodde att det var den tyska upplagan som är orginalutgåvan.
                      Eller menar du att det finns fel i de övriga utgåvorna?
                      Lite själviskt påpekande av mig kanske, men jag tror att de flesta av oss här på forumet föredrar den engelska utgåvan, eller?
                      Samma fel finns i bägge språkutgåvorna. Engelska utgåvan är en översättning från den tyska original utg.

                      Mvh/
                      Per

                      Kommentar

                      • pelle
                        • January 2002
                        • 419

                        Ursprungligen postat av Azur
                        ...eller också egentligen är art-par.
                        Om man har två färgformer på samma lokal, finns det två möjligheter: bägge färgformerna korsar sig fritt, och avkomman får antingen blå eller gul färgform, aldrig något mellanting (dvs färgen är två konkurrerande alleler för samma gen, som blå eller brun ögonfärg hos människa).
                        Alternativet är att honorna (som väljer vilka hanar de skall para sig med, det är inte hanarna som väljer) föredrar att para sig med hanar av sin egen färgmorf - och då är det två separata arter.

                        För att utreda vilket, behöver man antingen göra en genetisk populationsstudie, eller göra korsningsförsök där man kollar om honorna väljer hane av sin egen morf och ifall "tvingade" korsningar ger en avkomma som är ett mellanting mellan gul och blå färgform.

                        Jag har inte läst hans studier, kanske han har gjort såna korsningsförsök, men har han inte det finns det defintivt utrymme för tvivel.

                        I åtminstone den artikeln gör Staeck ett logiskt felslut: han drar slutsatsen att bägge morferna är samma art på grund av att de finns på samma lokal, men det finns ingenting som säger att två arter, ens två närbesläktade arter, måste leva åtskilda. Sarv och Mört är närbesläktade men defintivt olika arter, och de finns i samma sjöar.

                        Han nämner också att han hittat ett fåtal individer som förefaller vara mellanting, och om två former när de korsas ger mellanting kan de inte förkomma på samma lokal. Inte annat än under det fåtal generationer det tar för den genetiska skillnaden att jämna ut sig i alla fall. Det är som om man befolkade en ö med 50% svarta och 50% vita människor: efter, säg, hundra generationer kan du kallt räkna med att alla på ön är bruna.

                        Undantaget är om gul x blå hybriderna är sterila eller på annat sätt har kraftigt nedsatt fitness, så de konstant sorteras bort - dvs man har en korsningsbarriär, dvs man har två arter.

                        En förutsägelse man kan göra är att om de är olika arter, skall skillnaden mellan dem vara tydligast (blåaste opalerna med mest rött på huvudet; yellowheads med mest & klarast gulfärg) på de lokaler där bägge förekommer, pga att avkomman från de honor som "väljer fel" hela tiden sorteras bort, vilket "driver isär" arterna utseendemässigt.

                        Det vore vansinnigt snällt av dig. Jag skulle hemskt gärna läsa artikeln.

                        Japp. Tills dess får jag leta efter opaler och för att göra ett enkelt korsningsförsök med mina yellowhead-honor. Tyvärr verkar det nu mer vara rätt ont om borelli över huvud taget i handeln, men det dyker säkert upp några vad det lider.


                        Det var ett tag sedan jag skickade artikeln till dig. Har du fått den överhuvudtaget, och vad tyckte du i så fall om den??
                        Per

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          har en liten fråga till er apisto experter
                          Är kakaduor fenbitare? Tänkte ha ett par stycken tillsammans med en kamphane och ett gäng tetror i min 200 litersburk. Tror ni dom låter kaphanen vara eller kommer den få stryk?? Förstår att det kan bli en del slagsmål vid lek men annars, har dom fenbitartendenser??

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av battalionP
                            har en liten fråga till er apisto experter
                            Är kakaduor fenbitare? Tänkte ha ett par stycken tillsammans med en kamphane och ett gäng tetror i min 200 litersburk. Tror ni dom låter kaphanen vara eller kommer den få stryk?? Förstår att det kan bli en del slagsmål vid lek men annars, har dom fenbitartendenser??

                            /Hans
                            Nej, dom är inte fenbitare!

                            Men om kamphanen uppfattar kakaduorna som färgstarka rivaler, då lär det gå vågor i burken!

                            Men jag har ingen erfarenhet av denna kombination!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • pelle
                              • January 2002
                              • 419

                              Ursprungligen postat av battalionP
                              har en liten fråga till er apisto experter
                              Är kakaduor fenbitare? Tänkte ha ett par stycken tillsammans med en kamphane och ett gäng tetror i min 200 litersburk. Tror ni dom låter kaphanen vara eller kommer den få stryk?? Förstår att det kan bli en del slagsmål vid lek men annars, har dom fenbitartendenser??

                              /Hans
                              ....så här kan det ju se ut också. En pertensis i och för sig, och dom är ju lite vekare än cacatuoides.

                              Per

                              Kommentar

                              • Hans.Lindaker
                                • April 2006
                                • 1837

                                hmm har inte ens tänkt i den riktingen Tror jag testar ändå, karet är ju relativt stort och har ganska bra med gömställen...

                                /Hans
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                                Kommentar

                                Arbetssätt...