Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    Se det från den ljusa sidan: Discusarna blir glada
    Mvh.
    Johan - akvarielös!

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      Ursprungligen postat av Kjaer
      Se det från den ljusa sidan: Discusarna blir glada
      dra till ett varm ställe (inte mallorca)
      Diskus

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av danneregner
        jag hatar dig jävla .....
        Jag trodde ärligt talat att du skämtade!

        Om du har akvarium och inte har insett att fiskar äter fiskar så borde du nog plugga lite biologi.

        Alternativ ge dig ut lite i verkligheten utanför stan och den "verklighet" TV bruset ger.

        Jag har själv varit bosatt på landet och bland annat svingat kattungar mot stenar och sedan stoppat dem i en vattentunna.

        Sen ska jag ärligt medge att jag druckit mig stupfull i ånger, eller vad det nu ska kallas. Men någon måste göra jobbet! Att låta dem svälta till döds är inget alternativ.

        Därmed är denna ordväxling avslutad för min del i denna tråd.
        Senast redigerad av c90368; 03 March 2008, 21:33.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          skojade bara. mina scalarer har blivit kräsna. dom har fått smak för neon. vaknade idag och såg att hälften va borta och att mina 4 scalarer va megatjocka. gillar kemi och fysik bättre då men....
          Diskus

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av danneregner
            skojade bara. mina scalarer har blivit kräsna. dom har fått smak för neon. vaknade idag och såg att hälften va borta och att mina 4 scalarer va megatjocka. gillar kemi och fysik bättre då men....
            Du får inte skräms så där
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              va e de för diskus du ska ha? och hur stora ska du köpa? blir kanske inte de lättaste att hålla superrent i ditt 400l
              Diskus

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av Kjaer
                Hur är det egentligen med apistogrammor och substratet? Vad jag vet filtrerar dom väl sand mellan gälarna, men i naturen lever dom ju ofta i metertjocka lövhögar och finns det väl ingen sand? Ska dom ha sand eller går det bra med grus?
                Dom filterar väl inte i någon större utsträckning så det skulle säkert funka med grus även om sand är att föredra (snyggare också).
                Själv kör jag med sand (i blandad kornstorlek) i mitt 3.000 liters och det innehåller såväl Apistogramma (som filterar minimalt), en del döda löv (fast knappast halvmetertjockt) och rikligt med växter - allt funkar perfekt.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • JEK
                  • March 2007
                  • 1467

                  Jag tycker också sand är klart snyggast och har det också i mitt 325 liters, men jag funderar lite på att ha apistogrammor i ett hi-tech växtkar någon gång och då funkar det, vad jag vet, inte så jättebra med sand...
                  Mvh.
                  Johan - akvarielös!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av danneregner
                    va e de för diskus du ska ha? och hur stora ska du köpa? blir kanske inte de lättaste att hålla superrent i ditt 400l
                    Sex st tio centimeters.



                    Det kommer inte att matas med något animaliskt. Men däremot med en omväxlande blandning med fruset samt torrfoder.

                    Dom får växa i sin egen takt, men helt klart är att det kommer bli mer matning än tidigare. Hoppas att detta även ska ge en bra tillväxt på Ap i karet.

                    Karet i sig själv är väl inkört och jag tror/hoppas att det ska klara den ökade belastningen.

                    Vill dessutom för mig själv bevisa att det går alldeles utmärkt att hålla Discus i ett väl inrett kar med andra fiskar.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av Kjaer
                      Jag tycker också sand är klart snyggast och har det också i mitt 325 liters, men jag funderar lite på att ha apistogrammor i ett hi-tech växtkar någon gång och då funkar det, vad jag vet, inte så jättebra med sand...
                      Varför skulle inte det funka med sand till växter!!!
                      Man behöver ju inte ha "pudersand" - men 0.5-1 mm funkar utmärkt till växter.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • JEK
                        • March 2007
                        • 1467

                        Det funkar, men inte lika bra som tex ADA aquasoil... Men om man inte har växter som täcker hela botten är sand helt klart snyggast!
                        Mvh.
                        Johan - akvarielös!

                        Kommentar

                        • Vic
                          • November 2006
                          • 1533

                          Uppdaterar lite..

                          Kakaduahonan är igång igen med tre gånger fler ägg än förra gången.

                          Jag var tvungen att avliva en dålig Inka-hona, hon kunde knappt simma. Säker på att det var från affären. Den andra honan är jag lite rädd med, hon gungar sådär när hon simmar som dom brukar göra när dom blivit lite tunna runt magen. Några tips?
                          Mvh Viktor


                          Apistogramma för hela slanten!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Vic
                            Den andra honan är jag lite rädd med, hon gungar sådär när hon simmar som dom brukar göra när dom blivit lite tunna runt magen. Några tips?
                            Känner jag inte igen?

                            Har du några bilder eller en filmsnutt?
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Vic
                              • November 2006
                              • 1533

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Känner jag inte igen?

                              Har du några bilder eller en filmsnutt?
                              Jag kan skicka några bilder imorgon. Jag tycker inte att honan ser speciellt smal ut, bara att hon liksom vinglar fram lite. Hon ser bra ut i färg och teckning annars.
                              Mvh Viktor


                              Apistogramma för hela slanten!

                              Kommentar

                              • Vic
                                • November 2006
                                • 1533

                                Apistogramma baenschi "Inka" paret och karet de bor i.
                                Inte lätt att fota i svartvatten
                                Bifogade filer
                                Mvh Viktor


                                Apistogramma för hela slanten!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...