Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    Man blir alltid lika glad när något sådant händer, hon är ju snäll som lägger äggen på ett sådant sätt att du kan foografera. Hoppas snart få se en bild på yngeln.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      Lite fler bilder på Ap. viejita-hanen.
      Bifogade filer
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        är äggen röda för alla apistogramma? dom jag såg var väldigt mörk bruna typ
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          Ursprungligen postat av fredd
          är äggen röda för alla apistogramma? dom jag såg var väldigt mörk bruna typ
          Nej, det varierar. Kakaduans är rosa till exempel.
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            hm ok, dom äggen som var i mitt kar var inte rosa iaf;p
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              fan det blev lite knoddar ändå av romen
              Bifogade filer
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Vic
                • November 2006
                • 1533

                Grattis till ynglena Vart håller honan hus?
                Mvh Viktor


                Apistogramma för hela slanten!

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  hon är i närheten av dom hela tiden, hon har grävt en liten grop under 2 stenar. hon transporterar yngel från gropen, upp till en sten
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • pelle
                    • January 2002
                    • 419

                    Ursprungligen postat av Azur
                    Det är som att säga att raskatt-odlare är de som kan mest om husdjur.

                    Just inom Apistogramma tycker jag det är ett stort problem att alla, inklusive odlarna, har så dålig koll på om nånting är en naturtyp eller en odlingsform.
                    Case in point: Apistogramma borelli "Opal". Finns den i naturen? Är de opaler som finns i handeln en odlingsform eller en vildform? Ingen vet.
                    Råkade läsa din kommentar kring färgvarianten "Opal" av Ap. Borellii. Detta skrev jag i en tråd på ciklid.se:

                    "Honorna är alltid gula, oavsett vilket område eller vilken färg hanarna omkring dem har.
                    Det är bara hanarna som uppvisar en varierad (polykromatisk) färgsättning. Bestående av gult, blått och röda prickar.

                    Precis som Erik skriver, så är uppträder färgvarianterna syntopiskt. Alltså alla varianter kan förekomma på samma fångstplats.

                    Dock så dominerar den blå (opalfärgade) varianten i södra utbrednings området. Och den gul blå, traditionella varianten dominerar i norr.

                    I öster så dominerar (se tidigare inlägg) kraftigt gula färgvarianter. Ofta kan hela huvudet och nacken vara kraftigt gulfärgade.

                    Några exempel på typiska färgvarianter:

                    Yellowhead


                    vanlig blå gul


                    Uruguay borelli


                    Opal
                    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=142"


                    Sammantaget så finns inget oklart i dagsläget om "Opalernas" ursprung.

                    Historiskt hade odlare i dåvarande DDR odlat fram en stabil stam av opal varianten. Vid den tiden ansåg många att det rörde sig om en helt ny art. Den såldes under början på 80 talet under namnet Apistogramma sp. "Opal"
                    Sedermera har mer detaljerade studier vid fångstplatserna gjort att man har förkastat åsikten att det skulle röra sig om en separat art.
                    Per

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      Ursprungligen postat av Långås
                      Detsamma Vic, klart habegär på viejitan.

                      För alla som är intresserade av lite ovanligare dvärgciklider så har Åleds nu en laddning med VF i karantän. Många godbitar kan jag lova som man sällan ser i butikerna. Hoppas inte detta räknas som reklam, jag har inte något personligt intresse i Åleds utan vill bara tipsa...
                      Var hos Åled idag och fick se flera av de vildfångade Apistogrammaarterna. Efter helgerna kommer de upp till försäljning. Själv bokade jag ett par Apistogramma cf. agassizii (Tefé). Tror att det är den riktiga beteckningen. Snygga är de i varje fall. Kommer att lägga upp bilder när jag får hem dem.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av pelle
                        Råkade läsa din kommentar kring färgvarianten "Opal" av Ap. Borellii. Detta skrev jag i en tråd på ciklid.se:

                        "Honorna är alltid gula, oavsett vilket område eller vilken färg hanarna omkring dem har.
                        Det är bara hanarna som uppvisar en varierad (polykromatisk) färgsättning. Bestående av gult, blått och röda prickar.

                        Precis som Erik skriver, så är uppträder färgvarianterna syntopiskt. Alltså alla varianter kan förekomma på samma fångstplats.

                        Dock så dominerar den blå (opalfärgade) varianten i södra utbrednings området. Och den gul blå, traditionella varianten dominerar i norr.

                        I öster så dominerar (se tidigare inlägg) kraftigt gula färgvarianter. Ofta kan hela huvudet och nacken vara kraftigt gulfärgade.

                        Några exempel på typiska färgvarianter:

                        Yellowhead


                        vanlig blå gul


                        Uruguay borelli


                        Opal
                        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=142"


                        Sammantaget så finns inget oklart i dagsläget om "Opalernas" ursprung.

                        Historiskt hade odlare i dåvarande DDR odlat fram en stabil stam av opal varianten. Vid den tiden ansåg många att det rörde sig om en helt ny art. Den såldes under början på 80 talet under namnet Apistogramma sp. "Opal"
                        Sedermera har mer detaljerade studier vid fångstplatserna gjort att man har förkastat åsikten att det skulle röra sig om en separat art.
                        Bugar och tackar för informationen.

                        Personligen har jag fram tills nu uppfattat "opal" som framodlad, vilket du helt klart motbevisar.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Långås
                          • December 2005
                          • 1368

                          Lyfter denna trevliga tråd med ett par bilder som blev hyffsade när jag tränade kväll inför februaritävlingen

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0158.JPG
Visningar: 1
Storlek: 29,4 KB
ID: 2098405
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0171.JPG
Visningar: 1
Storlek: 54,2 KB
ID: 2098406
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • Vic
                            • November 2006
                            • 1533

                            Härliga bilder! Vad använder du dig av för kamera?
                            Skulle vilja se en helhetsbild på hanen
                            Mvh Viktor


                            Apistogramma för hela slanten!

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              fina bilder Långås, tycker det blir bättre å bättre
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                Ursprungligen postat av pelle
                                Skulle du vilja posta om den länken? Den verkar ha blivit trunkerad, och jag skulle hemskt gärna se en bild på uruguay-borelli - den har jag aldrig sett.

                                Den såldes under början på 80 talet under namnet Apistogramma sp. "Opal"
                                Sedermera har mer detaljerade studier vid fångstplatserna gjort att man har förkastat åsikten att det skulle röra sig om en separat art.
                                Men... Bägge färgmorferna förekommer syntopiskt, säger du? Det är en indikation på att de ÄR separata arter, inte tvärt om! Har nån gjort korsningsförsök?

                                Om du har några länkar eller citations till studier av borellis morfer får du gärna posta dem, för jag har alltså hört precis omvänd utbredning (yellowhead dominerar i söder, och opal i norr) av folk som samlat fisk i Argentina, och två fiskforskare jag pratat med som samlat i Uruguay hade inget minne av nån variation bland hanarna alls.
                                Senast redigerad av Azur; 31 December 2007, 02:44.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...