Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    Apistogramma viejita

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      Dags att uppdatera:

      Och zoopets apistolista:

      Apistogramma agassizii "tef'é"
      Apistogramma cacatuoides
      Apistogramma hongsloi
      Apistogramma nijsseni
      Apistogramma pulchra
      Apistogramma trifasciata
      Apistogramma viejita

      Ja vi har ju inte riktigt fyllt listan ännu
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Långås
        • December 2005
        • 1368

        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Är lite tveksam till det sista namnet, troligen är fisken en egen art och skall då heta
        Apistogramma sp. Tefé eller Apistogramma cf. agassizii (Tefé) A 243
        I vilket fall som hellst så är det en mycket snygg fisk som jag hade tänkt köpa denna veckan. Får se om jag går över till plan B som är
        Apistogramma diplotaenia (Kullander,1987)
        Har du några bra länkar där man kan läsa om detta (Tef'e egen art eller ej)?
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          Här är min Ap. trifasciatahanne. Int så bra bild kanske. Han var nykommen och rätt så skygg. Tyvärr är honan jag köpte världens segaste. Ligger mest stilla och äter dåligt. Har varit så i ett par månader. Något måste hon ju äta iaf eftersom hon inte blivit så mager och fortfarande lever. Men några yngel känns det inte som att jag kan förvänta mig.
          Tror mer på mina borellii som just nu går i största karet med skalarerna och co. Dessa ska dock få flytta till mitt nya 180 liters, som jag fick i julklapp av killen. NÄR JAG NU NÅNGÅNG FÅR HEM DET! (jag är inte otålig)
          Borelliisarna syns lite dåligt bland alla briljanttetror och sånt som är i stora akvariet, så jag ser fram emot att få sätta dem i ett lite mindre med andra och mindre fiskar.
          Bifogade filer
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            den var väldigt fin inka.
            Vad är det för rot du har?
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              Det verkar vara Apistogramma agassizii "Tefé".

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                Det verkar vara Apistogramma agassizii "Tefé".

                //C
                Inte enligt Ciklid Atlas 2 eller http://forum.apistogramma.com/
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • pelle
                  • January 2002
                  • 419

                  Ursprungligen postat av Azur
                  Skulle du vilja posta om den länken? Den verkar ha blivit trunkerad, och jag skulle hemskt gärna se en bild på uruguay-borelli - den har jag aldrig sett.

                  Men... Bägge färgmorferna förekommer syntopiskt, säger du? Det är en indikation på att de ÄR separata arter, inte tvärt om! Har nån gjort korsningsförsök?

                  Om du har några länkar eller citations till studier av borellis morfer får du gärna posta dem, för jag har alltså hört precis omvänd utbredning (yellowhead dominerar i söder, och opal i norr) av folk som samlat fisk i Argentina, och två fiskforskare jag pratat med som samlat i Uruguay hade inget minne av nån variation bland hanarna alls.
                  Borellii har liksom några andra apistoarter två färgformer, en gul och en blå, (samt en del variationer på temat). Ap. Luelingi och Ap. Gibbiceps är exempel på ett par andra arter som har en blå och en gul färgform.
                  Detta är en ganska grundmurad kunskap om Borelli, jag tror inte någon idag tvivlar på till ex. Wolfang Staecks studier av Borellii, när det gäller färg former och geografisk utbredning.

                  På svenska kan du läsa detta från ciklidbladet 1991. Artikel av Wolfgang Staeck




                  Här är en länk till en diskussions tråd om Borellii på apistogramma.com
                  Rätt intressant faktiskt. Har du läst artikeln av Wolfgang staeck som jag refererar till i slutet av tråden?
                  Jag kan scanna artikeln och skicka den till dig om du är intresserad. Mycket uttömmande, men tyvärr på Tyska. Denna artikel har ett antal foton som exemplifierar de olika färg varianterna. Den ockra gul färgade varianten från Rio Uruguay finns med också, (tyvärr något suddig)
                  Artikel fanns publicerad i "Aquarium Heute" 99-1 och det är den mest omfattande som berör Ap. Borellii som jag har läst.

                  P.W. är förresten min ID på apistogramma.com




                  Om du vill läsa mer om detta, är Uwe Römers "Cichlidatlas" 1 och hans information om Borellii också bra info.


                  Azur, du har helt rätt när det gäller färgformer och nord och syd! Jag rörde ihop det!
                  Notera också vad Juan på apistogramma.com svarade när jag frågade honom vilken färgform han fångade på sin tur i Norra Argentina.
                  "Yellow heads.The opal coloration, as far i know, only begins to appear in the north of Santa Fe province".

                  Drömmen vore ju ändå att på plats, själv kunna fånga Borellii och studera hur olika färgformer förekommer.



                  Mvh/
                  Per

                  Kommentar

                  • pelle
                    • January 2002
                    • 419

                    ....glömde en sak. Jag söker med ljus och lykta efter Ap. Steindachneri. Behöver ca 6-7st för en liten koloni i mitt 550 liters akvarium. Är det någon som har sett några på någon affär eller har några att sälja?

                    I övrigt har jag bara två Apisto arter just nu. Ap. Borellii (naturligtvis) och Ap. Commbrae.


                    Mvh/
                    Per

                    Kommentar

                    • Inka
                      • July 2005
                      • 1233

                      Ursprungligen postat av fredd
                      den var väldigt fin inka.
                      Vad är det för rot du har?
                      Det är en red moor!

                      Insåg idag att min borelliihanne antagligen har lämnat mig för en bättre värld. Han var den snyggaste jag någonsin sett, så jag är mer än bitter. Honan simmar runt och ser väldigt välmående ut däremot så om pojkrackan inte dyker upp inom några dagar får jag väl sikta på en ny...
                      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                      www.kvitter.n.nu

                      Kommentar

                      • Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Inte enligt Ciklid Atlas 2 eller http://forum.apistogramma.com/
                        Jag kollade också i Ciklid Atlas 2, men sen så var det så många olika trådar på apistoforumet som förvirrade, verkar ju vara lika delar folk som är övertygade om att det är en agassizii som folk som säger att det är en egen art.

                        Sjukt läcker är den iaf, en sån måste upp på vill-ha-listan

                        //C
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                        Kommentar

                        • Långås
                          • December 2005
                          • 1368

                          Ja det var ju inte enkelt att dra några slutsatser i frågan. Men visst är den läcker. Mina är dock inte utfärgade ännu.
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            sp. Tefé

                            Har nu även kollat i Datz "South American Dwarf Cichlids" angående "Tefé" Även de anser att det är en egen art. De hänvisar till korsningsförsök och den geografiska skillnaden. Jag vet inte, men en sak är säker. Man skall hålla de olika arterna åtskillda så att man slipper oönskade korsningar.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              Ursprungligen postat av pelle
                              Borellii har liksom några andra apistoarter två färgformer, en gul och en blå, (samt en del variationer på temat). Ap. Luelingi och Ap. Gibbiceps är exempel på ett par andra arter som har en blå och en gul färgform.
                              ...eller också egentligen är art-par.
                              Om man har två färgformer på samma lokal, finns det två möjligheter: bägge färgformerna korsar sig fritt, och avkomman får antingen blå eller gul färgform, aldrig något mellanting (dvs färgen är två konkurrerande alleler för samma gen, som blå eller brun ögonfärg hos människa).
                              Alternativet är att honorna (som väljer vilka hanar de skall para sig med, det är inte hanarna som väljer) föredrar att para sig med hanar av sin egen färgmorf - och då är det två separata arter.

                              För att utreda vilket, behöver man antingen göra en genetisk populationsstudie, eller göra korsningsförsök där man kollar om honorna väljer hane av sin egen morf och ifall "tvingade" korsningar ger en avkomma som är ett mellanting mellan gul och blå färgform.

                              Detta är en ganska grundmurad kunskap om Borelli, jag tror inte någon idag tvivlar på till ex. Wolfang Staecks studier av Borellii, när det gäller färg former och geografisk utbredning.
                              Jag har inte läst hans studier, kanske han har gjort såna korsningsförsök, men har han inte det finns det defintivt utrymme för tvivel.

                              På svenska kan du läsa detta från ciklidbladet 1991. Artikel av Wolfgang Staeck

                              I åtminstone den artikeln gör Staeck ett logiskt felslut: han drar slutsatsen att bägge morferna är samma art på grund av att de finns på samma lokal, men det finns ingenting som säger att två arter, ens två närbesläktade arter, måste leva åtskilda. Sarv och Mört är närbesläktade men defintivt olika arter, och de finns i samma sjöar.

                              Han nämner också att han hittat ett fåtal individer som förefaller vara mellanting, och om två former när de korsas ger mellanting kan de inte förkomma på samma lokal. Inte annat än under det fåtal generationer det tar för den genetiska skillnaden att jämna ut sig i alla fall. Det är som om man befolkade en ö med 50% svarta och 50% vita människor: efter, säg, hundra generationer kan du kallt räkna med att alla på ön är bruna.

                              Undantaget är om gul x blå hybriderna är sterila eller på annat sätt har kraftigt nedsatt fitness, så de konstant sorteras bort - dvs man har en korsningsbarriär, dvs man har två arter.

                              En förutsägelse man kan göra är att om de är olika arter, skall skillnaden mellan dem vara tydligast (blåaste opalerna med mest rött på huvudet; yellowheads med mest & klarast gulfärg) på de lokaler där bägge förekommer, pga att avkomman från de honor som "väljer fel" hela tiden sorteras bort, vilket "driver isär" arterna utseendemässigt.

                              Jag kan scanna artikeln och skicka den till dig om du är intresserad. Mycket uttömmande, men tyvärr på Tyska.
                              Det vore vansinnigt snällt av dig. Jag skulle hemskt gärna läsa artikeln.

                              Drömmen vore ju ändå att på plats, själv kunna fånga Borellii och studera hur olika färgformer förekommer.
                              Japp. Tills dess får jag leta efter opaler och för att göra ett enkelt korsningsförsök med mina yellowhead-honor. Tyvärr verkar det nu mer vara rätt ont om borelli över huvud taget i handeln, men det dyker säkert upp några vad det lider.
                              Senast redigerad av Azur; 12 January 2008, 16:52.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              • pelle
                                • January 2002
                                • 419

                                Ursprungligen postat av Azur
                                Det vore vansinnigt snällt av dig. Jag skulle hemskt gärna läsa artikeln.
                                you´ve got a pm!
                                Per

                                Kommentar

                                Arbetssätt...