Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det är ju bra att du har ett tomt extrakar om behovet skulle uppstå!

    Idag gjorde jag något mot bättre vetande. Köpte fyra pyttesmå fjärilsciklider som såg ganska tråkiga ut i butiken och som inte gick att könsbestämma. Väl hemma fick de snabbt något mer färg än innan och jag inbillar mig nu att alla är honor. Oavsett vilket lär de väl inte bli långlivade. Men jag gillar fjärilar! Ibland iallafall. Andra gånger gillar jag dem inte alls för att de helt plötsligt kan börja tyna bort trots att ”allt” såg bra ut. Jag begriper mig inte riktigt på dem. Men om man har turen att få tag på några fina exemplar, som faktiskt klarar sig en längre tid, är det en svårslagen fisk både utseende- och beteendemässigt. Nu var det liksom dags att testa igen. Så där är jag nu…

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Deras artfränder som mumsar rom då…. Känns ändå som att det finns en chans att det kan bli nått yngel någon gång! Jag har stora malar och även Geophagus som är rätt rejäla. Men just ur avelssynpunkt är iaf inte mina Scalarer värda att sätta i eget kar. Geophagusarna kan däremot eventuellt få chansen nån gång om jag får lust. Har ett tomt 140L om jag skulle vilja.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag har citrontetror och corydoras sterbai tillsammans med scalarerna nu. Innan jag gjorde om karet hade jag flera olika fiskar samt även amanoräkor.

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Ja det är väl som väntat tyvärr. Mina är så små och har mkt utrymme så jag märker inte av några värre strider eller slagsmål i samband med lek. Plötsligt är det rom på nått ställe bara. Dom små Scalarerna har liksom inget att sätta emot än. Men dom gör små tafatta försök att freda romen och den är kvar tills det blir mörkt. När jag åkte hemifrån för nån dag sen var det rom på pumpen. Får se hur det ser ut i morgon när jag kommer hem igen. Varit borta 2dgr.

    Nando har du bara tetror och andra Scalarer i karet?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det blev inget av rommen denna gång. Scalarerna verkar aktivt förstöra för varandra så det var kanske inte så konstigt. Terrorbalansen håller sig dock ännu stabil vilket glädjer mig som gärna vill ha kvar dem i samma kar.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    I mitt kar med scalarer finns det tre etablerade par och en ensam hona. Nu har två av paren rom samtidigt i varsin ände av karet. Det tredje paret håller till i mitten av karet nära bakrutan och den ensamma honan är också mest i mitten men närmare framrutan. Trots att ett kar med måtten 160x60x60 vid första anblicken verkar ganska stort blir det snabbt litet under dessa förhållanden! I nuläget verkar det råda någon sorts terrorbalans. Om detta ändras är jag ändå glad att jag har ett par till kar som är tillräckligt stora för att husera scalarer en tid om det skulle behövas.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Dina redbacks är de snyggaste jag har sett. Förstår att du saknar dem!

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Det kan vara lite sisådär med yngelskockarna, ofta försvinner dom ganska snabbt - men det blir nya lekar.
    Sätter in en liten nostalgifilm på Manacapuru Red Backarna. Dessa kan jag sakna rejält.


    Wow, hade glömt hur fina dessa va.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Det kan vara lite sisådär med yngelskockarna, ofta försvinner dom ganska snabbt - men det blir nya lekar.
    Sätter in en liten nostalgifilm på Manacapuru Red Backarna. Dessa kan jag sakna rejält.


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack! Ja, så är det men tråkigt likväl.

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Så fina karen är Nando en fröjd för ögonen.
    Trist med ynglen men så är det, ibland går det vägen ibland inte.

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Ja dom är ju jäkligt häftiga och majestätiska liksom! Skulle vara i inrett kar isf. Tomt kar lockar mig inte.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag känner likadant som du beskriver angående discus. Samtidigt lockas jag av tanken att testa dem någon gång.

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Ja dom är fina oxå. Ser fram emot att mina blir lite större storleksmässigt…. Jag skulle kunna ha Altum i mitt. 920L 70 högt. Men jag sliter med budget och har långt till leverantör. Allt verkar ligga i Skåne och götet typ…. Skulle nog hellre ha Altum än Discus. Avskräcks av alla vattenbyten som ska göras i vart fall det vanligaste sättet att hålla Discus. Vet att vissa typ Matz haft Discus i inredda kar och ”normalt” med vattenbyten. Men dom flesta verkar ändå byta typ varannan dag. Och gärna utan bottenmaterial för att lätt kunna hålla rent. Tillsatser och mediciner. Jag har inte tid och nerver för sånt….

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...