Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Hjälp, vad jag spammar min egen tråd… Men här kommer ändå en bild på karet i månljus!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Har också nyss flyttat tillbaka två av sju scalarer. Hanen gick i ett kar med en annan större hane och två honor. Han blev ganska undanskuffad av den större hanen vilket verkade stressande. Flyttade därför honom och en hona till storkaret. De andra ska få gå kvar i sina tillfälliga kar en tid. Det är en hane och två honor i det ena karet samt en hane och en hona i det andra. De konstellationerna genererar inget bråk för tillfället.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Några citrontetror som är åter i storkaret!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag har släppt tillbaka 10 av mina citrontetror i storkaret. De verkar uppskatta all plats! Resten av gänget får gå kvar i lillkaret ett tag till innan de också ska flyttas tillbaka. Även scalarerna ska tillbaka på sikt och ett gäng corydoras sterbai ska därefter inhandlas och tillsättas. Hur många tror ni blir lagom? Karet är 160x60x60. Blir 20 för få?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du är med Björnsitsen! Jag har några färger/sorters discus som jag tycker är extra fina men har aldrig funderat på det tillräckligt seriöst för att ”spika” något. Det blir istället ett angenämt bekymmer längre fram. Mitt storkar får fortsätta husera scalarer en tid till. Jag gillar verkligen de fiskarna och den grupp om sju som jag har nu känns starka och friska!

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Jättekul när det händer något på forumet! Och för mig som läst tråden från början nyligen är det roligt att den lever vidare! Många andra bra trådar är ju avslutade tyvärr och man undrar vad som händer. För mig är forumet helt rätt istället för Facebook och liknande. Så posta gärna vidare! Och vi ser fram emot Discus😅😅. Har du några planer på vilken sorts Discus du skulle vilja ha?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, nya projekt är verkligen kul!

    Lämna en kommentar:


  • Sleaper
    svarade
    Alltid roligt med ett nytt projekt. Det är ju det som driver en framåt och man kan glädjas över nya upptäckter och kunskaper osv. Blir säkert grymt det här .

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Och ni som ev. läser får ursäkta min monolog. Man har inte roligare än vad man gör sig

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag har läst tillbaka i min tråd från början och slås av några insikter, bl.a. följande. Jag saknar fjärilsciklider och jag älskar kolglödstetror! Detta måste lösas på något sätt och som tur är har jag ett perfekt kar (så snart citrontetrorna är åter i storkaret), nämligen lillkaret (Juwel 120L). Det blir alltså till att köpa ett gäng kolglödstetror dit och ett par fjärilar. Bäst är visserligen att börja med en grupp som får para ut naturligt men det finns inte tillräckligt med utrymme där för en grupp på längre sikt och inredningen är sådan att det bör funka med ett par även när de hamnar i ”otakt” mellan lekarna. För det kommer de att göra.

    Fasen vad härligt det känns med energi, idéer och ett uppsving i intresset. Att jag äntligen fick tummen ur och gjorde om storkaret precis som jag drömt om länge, men inte orkat ta tag i, känns fantastiskt!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack! Jag tror att det mest är syren och möjligen någon körsbärsgren.

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Ser fint ut! Är det Äpple och lite Syren?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    En till bild. Fortfarande mjölkigt vatten.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Min ljusramp till storkaret har gjort sitt nu (det var lysrör och själva rampen/det som höll rören på plats hade delvis spruckit på ett ställe så den blev instabil). Köpte därför samma belysning som jag har i två andra kar, Fluval Plant, fast en längre modell. Gillar verkligen det ljuset och möjligheterna att ha soluppgång/solnedgång m.m. som går att ställa in i appen.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Äh, vad tusan. Jag bjuder på en bild trots att vattnet är väldigt grumligt av vattenberedningsmedel. Eftersom det inte finns några fiskar i karet än är det inte fisk-, men mjölksoppa!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...