Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Det går bra, tack! Alla är honor. Funderar på att köpa en större hane men har inte bestämt mig än. Karet är ju ganska litet så på ett sätt är det skönt om det inte blir någon parbildning och lek.

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Hur går det med fjärilarna Nando? Är alla honor eller hur blev det?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hos mig händer inte så mycket. Det råder fortfarande ett relativt lugn bland scalarerna i storkaret vilket jag är tacksam för. Alla fyra fjärilar ser ut att må bra. Mitt minsta kar, det som tidigare var ena dotterns guppykar, funkar också fint för de ”överblivna” fiskarna. Bifogar några bilder på det.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack! Ja, det vore otur. Samtidigt kanske det skulle innebära att alla fyra (om de överlever) kan gå kvar i samma kar utan att det blir en massa revirstrider. Men en hane önskar jag ändå att det är. Alla är dock rosa på buken, så de lär vara honor.

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Fina fiskar och fina bilder! Speciellt den med vattenspikbladet är magisk med den illgröna färgen! Hoppas nu inte alla är honor! Vore ju otur…..

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det blir roligt att se vad du väljer tillslut!

    Ni som ”känner” mig vet att jag ibland har en tendens att bildbomba. Ofta när jag har köpt nya fiskar och/eller får lite feeling. Här kommer alltså några nya bilder på småfjärilarna. De är verkligen små. Men pigga och söta! Tror fortfarande att alla är honor.

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Ja dom kan bli upp till 15cm enligt vad som står iaf. Gränsfall för 180 tycker jag. Men ett par kanske funkar. Har rekommenderats av många iaf och är lugna och snälla.

    en annan fisk som skulle passa lite bättre med sin storlek är Ivanacara Adoketa som Matz skrivit mkt om. Ringt runt och kollat lite. Jag kan få tag på såna men kostar 500 styck typ…. Men överlever dom och är i bra form är det väl värt det. Verkar va en spännande fisk! Men känns ändå lite drygt att punga ut 1000 spänn för ett par som är ungfiskar och i okänt skick….
    Senast redigerad av björnsitsen; 05 February 2024, 18:30.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Spännande med ev. Nyckelhål! Visst blir de ganska stora?

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Fina! Jag har alltid gillat fjärilens utseende men har aldrig provat pga att dom ofta är så kortlivade. Hoppas dina är krya! Jag kollade på nyckelhål i dag på Dogman när jag hade vägarna förbi. Blev väldigt sugen men avstod för i dag. Får se om det blir en lite grupp såna vid ett senare tillfälle. Dom såg välmatade och fina ut iaf vilket gjorde mig ännu mer sugen….

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så här ser småttingarna ut.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det är ju bra att du har ett tomt extrakar om behovet skulle uppstå!

    Idag gjorde jag något mot bättre vetande. Köpte fyra pyttesmå fjärilsciklider som såg ganska tråkiga ut i butiken och som inte gick att könsbestämma. Väl hemma fick de snabbt något mer färg än innan och jag inbillar mig nu att alla är honor. Oavsett vilket lär de väl inte bli långlivade. Men jag gillar fjärilar! Ibland iallafall. Andra gånger gillar jag dem inte alls för att de helt plötsligt kan börja tyna bort trots att ”allt” såg bra ut. Jag begriper mig inte riktigt på dem. Men om man har turen att få tag på några fina exemplar, som faktiskt klarar sig en längre tid, är det en svårslagen fisk både utseende- och beteendemässigt. Nu var det liksom dags att testa igen. Så där är jag nu…

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Deras artfränder som mumsar rom då…. Känns ändå som att det finns en chans att det kan bli nått yngel någon gång! Jag har stora malar och även Geophagus som är rätt rejäla. Men just ur avelssynpunkt är iaf inte mina Scalarer värda att sätta i eget kar. Geophagusarna kan däremot eventuellt få chansen nån gång om jag får lust. Har ett tomt 140L om jag skulle vilja.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...