Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • björnsitsen
    svarade
    God Jul???

    alltså ibland blir mina emojis frågetecken… tänk att frågetecknen är fiskar isf!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    God Jul alla Zoopetare!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag skulle ha kört på bara kakaduorna en tid. De brukar inte bli så långlivade, kanske kan du testa någon annan sort när de trillar av pinn. Det är i och för sig möjligt att det skulle funka med någon annan sorts apistogramma ihop med kakaduorna. Kanske någon med mer rund/högrest kroppsform. Vill minnas att det finns bra råd om vilka apor man kan ha tillsammans i tråden ”Mina apistogramma”. Den tråden är mycket läsvärd i vilket fall som helst!

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Ja många små blir bökigt och mkt vattenbyten med mer…. Jag har 5 kar i nuläget men ska ner till 3 bara det stora stabiliserat sig. Har varit kaos här hemma i höst och varit akvarieprylar precis överallt. Nu börjar det bli lite ordning igen. Du som kan dvärgar…. Jag har ju 2+1 Cacadua i ett 180. Skulle på sikt va kul med ngn mer liten ciklid om det skulle gå. Förutsättningar är typ att det går könsbestämma tidigt så man slipper köpa en hel grupp. Vad tror du? Förslag?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag är, som vanligt, sugen på sydamerikanska dvärgciklider. Även discus hägrar i framtiden. Men det ska inte bli något av det i nuläget. Jag har redan fyra kar igång samt därutöver en pigg hund som behöver aktiveras. Och då har jag inte ens nämnt barn och jobb

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Vad är du sugen på då

    Jag hämtade ett nytt större kar som ska ha mina sydamerikaner. Med det följde det med en massa btn stenar och bakgrunder. Även 6 Malawi. Så nu är jag lite förtjust i dom och ska göra om mitt gamla Sydamerika på 375L till Malawi?

    Lämna en kommentar:


  • björnsitsen
    svarade
    Vad är du sugen på då

    Jag hämtade ett nytt större kar som ska ha mina sydamerikaner. Med det följde det med en massa btn stenar och bakgrunder. Även 6 Malawi. Så nu är jag lite förtjust i dom och ska göra om mitt gamla Sydamerika på 375L till Malawi?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu har dotterns intresse för guppykaret svalnat så jag flyttade fiskarna till andra lämpliga kar jag har och tömde hennes helt. Det är enklare med lite större kar tycker jag och jag har egentligen aldrig fått någon långsiktig balans i det minsta karet. Så nu har jag bara fyra kar igång. Det borde ju i teorin innebära att jag har ett kar ”tillgodo” att eventuellt starta upp i framtiden! Lanserade den teorin för min man som inte lät lika övertygad

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Härligt att bunkern finns kvar och fortfarande huserar några kar! Det är kul att du tittar in här ibland och lämnar avtryck. Jag tänkte senast idag på hur trevligt det var på våra Zoopetträffar i Göteborg.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Hej ICC! Hur är det med dig och dina kar? Står de fortfarande i bunkern? På tal om att uppdatera trådar (blink, blink)!
    Hej på dej,
    Jo tack, det är bara bra med mig. Bunkern och dess akvarium finns kvar, även om intresset fick sig en törn efter Covid och reducerade antal akvarium från 10 thill dagens 6 st.
    Tittar in här på Zoopet lite då och då. Finns ju några medlemmar man aldrig glömmer och blir glad när man finner uppdateringar på era trådar.
    Åter igen, supertrevlig tråd denna Nando. Ha en skön helg.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag gav bort mina garror (och alla andra fiskar i det karet) efter en tid och bytte inriktning tillbaka till sydamerikanskt. Så nu var det länge sedan jag hade dem och mina minnesbilder har bleknat något. Kommer dock ihåg att jag tyckte att de var väldigt fina och roliga att titta på men att, som du skrev, några dog utan att jag förstod varför.

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Blev nyfiken på denna Garra Flavatra och gjorde en sökning. Upp kom ett inlägg skrivet av Bluewing, som inte hörts av på ett tag tror jag, som om du har läst det måste läsas av alla som är nyfikna. Väldigt bra skrivet som vanligt från Bluewing.
    https://www.zoopet.com/forum/forum/-...allare-av-rang
    Japp, det har jag läst och det är, precis som du skriver, väldigt bra skrivet.
    Men sen finns det andra som inte har 5 eller fler av dessa garror, tex Nando, började med flera men det sluta med att hon bara hade 3-4 st när det verkade som om harmonin, i hennes kar, landade.
    Det är därför jag är så nyfiken på att få reda på hur det har gått för Nandos garror.
    För vissa verkar det som att 3-4 st funkar bättre än en större grupp, som jag skrev tidigare 1 hona och ett par/ några hanar.
    Detta kan så klart också ha att göra med storleken på akvarierna eller andra saker.
    Som sagt är bara nyfiken hur det har gått och Nandos egen erfarenhet.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Blev nyfiken på denna Garra Flavatra och gjorde en sökning. Upp kom ett inlägg skrivet av Bluewing, som inte hörts av på ett tag tror jag, som om du har läst det måste läsas av alla som är nyfikna. Väldigt bra skrivet som vanligt från Bluewing.
    (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1533&SOK=1) Kan inte låta bli att berätta lite mer om en av de mest underhållande fiskar jag haft förmånen att möta under mina runt 40 år som akvarist, Panda Garra eller Garra Flavatra (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1533&SOK=1). Den har inte funnits med så länge. I

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Nando, du har ju garra flavata, jag vet att några av dina dog men sen verkade som om det blev harmoni även om du förlora , tror det va runt hälften eller så.
    Hur ser det ut med dina garror nu?

    Jag har funderat på denna, så enormt fina mal, men är väldigt osäker.
    Jag har så klart läst artbeskrivningen här på zoopet, men jag har också läst vad olika folk skriver om dom och deras uppfattning/erfarenhet av dessa malar.
    Vissa verkar bara ha några stycken och tycker att det funkar bättre än när dom har/ hade fler, då det verkar som att honorna har ihjäl varandra, detta är den uppfattningen jag fått i alla fall.
    Fick även det uppfattningen/ känslan när jag läste om dina garror, att det lugnade ner sig när det bara fanns en stor hona och ett par hanar, kan så klart ha helt fel här.
    Därför hoppas jag att du skulle vilja skriva lite om vad du tycker, tror och upplever om dina garror.
    Ha en skön kväll

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hej ICC! Hur är det med dig och dina kar? Står de fortfarande i bunkern? På tal om att uppdatera trådar (blink, blink)!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...