Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Du kan säkert ha bolivianer i ditt kar om du vill. Jag tror jag startade med en grupp på fem små bolivianer i mitt 240L som jag hade tidigare. Det gick toppen! Det är svårt att se könet på dem när de är unga så det är bättre att börja med en grupp än att ta ett par, för risken är att man får två av samma kön. Sedan kan de para ut sig som de vill. En trio apor av lämplig sort skulle också funka som alternativ i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Bara fota på du, det gör inget om det kommer bilder på fler fiskar, det är bara roligt.
    Som alltid är det toppen att få se dina fiskar och Bolivanerna är verkligen fina, kanske jag ska prova sådana längre fram.
    Har inte gillat dom tidigare då jag inte tyckte dom såg fina ut, titta ju på fotot i zoopet arkivet, men sen fick jag se dina och dom såg ju annorlunda ut i jemförelse med den på bilden i arkivet.
    Så då börja jag titta runt och insåg att Bolivaner är finare än jag trott, så det va ju roligt.
    Tror du att jag skulle kunna ha ett par i 248L eller kanske en trio?
    Jag får singla slant när jag ska bestämma mig, Apor eller Bolivaner, haha.

    Ha en skön kväll

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0897.jpg
Visningar: 178
Storlek: 249,6 KB
ID: 2440536 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0896.jpg
Visningar: 173
Storlek: 307,1 KB
ID: 2440537 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0893.jpg
Visningar: 170
Storlek: 336,6 KB
ID: 2440538 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0894.jpg
Visningar: 178
Storlek: 401,0 KB
ID: 2440539 Haha, när jag börjar fota är det svårt att sluta! Några glödbandstetror ville också visa upp sig!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0872.jpg
Visningar: 179
Storlek: 306,6 KB
ID: 2440534 Här kommer också en bild på min ap. bitaeniata-hane som är född i karet och nu har blivit stor!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0889.jpg
Visningar: 177
Storlek: 429,1 KB
ID: 2440530 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0883.jpg
Visningar: 169
Storlek: 300,9 KB
ID: 2440531 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0890.jpg
Visningar: 175
Storlek: 534,1 KB
ID: 2440532 Vettiga bilder blev det väl inte, men det får duga i nuläget. Dessa är mindre än mina förra och inte lika utfärgade.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag blir jätteglad över att du orkat läsa hela min tråd och att du uppskattade den! Visst är apistogramma ett roligt släkte! Bolivianer är också fina. Jag har fyra nu. Ska försöka ta några bra bilder och lägga upp. Karet är väldigt välplanterat och de håller sig rätt långt bak, men någon vettig bild bör det ändå kunna bli!

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Så där nu har jag läst hela din tråd och det har varit en otroligt rolig och intressant upplevelse.
    Jag gillar Apistogrammor sedan tidigare, haft kakadua för några år sedan, och va på väg att köpa ett fint par av A. agassizii när livet kom i mellan och jag snabbt fick avveckla mina kar jag hade då.
    Du har fått mig att bli intresserad av bolivaner och jag hoppas kunna ha dessa någon gång i framtiden.
    Hur många bolivaner har du i ditt 300L kar?
    Har du någon/några bilder på dom nya?

    PS, dina bolivaner är mycket finare än den som visas i bild här på zoopet ;D

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Ja, vist är det roligt och intressant att läsa/ ta del av andras projekt.
    Läser flera här på zoopet.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag ser verkligen fram emot att läsa din tråd när den kommer igång! Det är kul att ta del av andras projekt! Hoppas du blir nöjd med belysningen.

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Jag är inte heller bra på belysning men gilla det jag läst om den.
    Därför blev jag glad när jag lästa att du använde det, för då kan man få mer pålitlig info, så tack.
    Jag har även kommit fram till att köpa ett helt nytt akvarium i stället för att silikona om mitt befintliga kar, så snart lägger jag själv upp ett eget projekt.
    Bara kör på Nando, gillar din stil och du vet vad du pratar om, ha en skön kväll. /Annica

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad roligt att du läser min tråd och kul att du gillar karen! Jag är supernöjd med belysningen. Växterna frodas, man kan ställa in en massa detaljer i appen och ljuset är väldigt behagligt att titta på. Jag kan egentligen inget om belysning men är väldigt nöjd!

    Lämna en kommentar:


  • Zombivarg
    svarade
    Hej Nando.
    Jag håller på att läsa igenom din tråd men känner att jag bara måste få fråga dig om belysning.
    Jag är på sidan 216 och har läst att du, nyligen då, köpt Fluval Led 3.0 Plant till ditt "nya mellankar", samt att du även skulle köpa det till ditt lillkar.
    Jag går själv i tankar att köpa just denna belysning till mitt kommande kar och skulle vilja veta om du fortfarande är nöjd med denna belysning?
    All info, tankar osv om denna belysning tar jag tacksamt emot.

    Älskar dina kar, det är super roligt att läsa igenom din tråd och kan bara säga you go girl.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack Mats! Jag ska ösa på så småningom, men det lär ta ett tag innan jag är redo. Har dock samlat på mig mycket bra material i form av lämpliga grenar från äppel- och körsbärsträd samt syrénbuskar. Min man har byggt ett ”pinnskjul” där allt ligger på tork. När det väl blir dags finns det alltså en del kul att välja bland.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Härligt att se alla dina kar, Nando. Kalasfint, som vanligt.
    Det hade ju varit väldigt spännande att se hur du hade ordnat med att göra den stora burken till ett fint Discus-kar. Men, som du säger, det skall till energi, tid och lust.
    Jag tror dock att du är rätt person för ett sådant projekt. Ös på när du får feeling!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Sedan vi köpte hund i maj förra året har det inte hänt så mycket på akvariefronten för mig. Några fiskar har tillkommit såklart, men inga stora projekt. Jag har fortfarande en tanke på att helt göra om mitt storkar, både vad gäller inredning och fiskbestånd. Planen är då, som jag tidigare nämnt, en inredning bestående huvudsakligen av rötter/grenar och ljus sand samt, vad gäller fiskar, enbart discus och corydoras sterbai. Men det får vänta tills jag har mer tid och energi. Som det är nu går det mesta åt till barnen och deras aktiviteter, hunden samt jobbet.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...