Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Kul att du tycker det Mats! Det är härligt att ha något att fundera på som ligger långt fram i tiden.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Låter hur gôtt som helst!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Nu har jag läst Bluewings discustråd ännu en gång och håller på att läsa Tommy V:s motsvarande tråd på nytt. Märker att jag denna gång läser om discusägandet med mer fascination än fasa och gissar att det har att göra med att jag själv inte är lika mycket nybörjare som förra gången jag läste trådarna. En tanke börjar slå rot och den pockar på allt som oftast och vill utvecklas. Tanken är att nästa gång jag får lust att göra om/ändra inriktning på storkaret så skulle jag inreda med lite mindre grova stammar än de bjässar jag har idag, byta till ljus finkornig sand och ha en grenig men ganska luftig scape. Jag skulle också utöka med ett till filter. Växterna skulle vara ganska få och det skulle vara en rätt öppen bottenyta. En del löv och pinnar skulle tillsättas. Tempen skulle höjas och ligga på ca 28-29 grader. Där skulle sedan ett gäng Corydoras sterbai få gå och göra sin grej och ev. även en större grupp fjärilar. När karet puttrat på så under hyfsat lång tid, säg ett år eller så och känslan är att det är ingånget och stabilt, skulle en grupp om 6-7 Discusar tillsättas. Ungefär så.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det är härligt med akvarium! Nu är vattenbytena gjorda och fiskarna ser oförskämt pigga ut. Jag slängde i lite lättkokt zucchini och skalade ärtor i karen. Det uppskattas framförallt av räkorna. Har även matat med levande vita mygg och blackworms vilket minikulorna, och flera andra, älskar. Kulorna är förresten inte så mini längre tycker jag. De har vuxit bra sedan jag köpte dem och har blivit riktigt duktiga snäckjägare. Väldigt roliga fiskar!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Härligt med lördag och vattenbyten! Är för ovanlighetens skull ensam hemma ett par timmar och njuter av att pyssla med karen i lugn och ro.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Låter som trevliga planer! God natt

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Man får väl gömma det i garderoben haha Ne nu ska jag sova tidigt, svampplockning och fiskaffärsbesök imorgon(eventuellt Tropicarium vid Kolmården också!). Hade så länge.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, det där med att odla artemia borde man väl testa någon gång. Fast trist om gäster man faktiskt vill ha inte vill komma

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Ja kanske det! Okej jag ger mina corydoras någon mix som en kille på min djuraffär tillverkar(massor med snusk i så corydoras tycker om det väldigt mycket iaf) hoppas väl på att de apistogrammor jag eventuellt skaffar ska kunna nöja sig med den maten de också men är faktiskt lite sugen på att börja odla artemia eller något här hemma men det finns en person eller två som hävdar att de inte kommer på fler besök isåfall!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha, nej det är ju jag som har läst din kommentar slarvigt ser jag nu . Just dessa är VF och äter bara olika sorters levandefoder (vita mygg, blackworms och tubifex) samt frysta vita mygg. När det fanns räkor i burken åt de även dessa! Mina andra apor, som är odlade, äter det mesta - även flingfoder, pellets och olika sorters frysfoder samt levandefoder såklart.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    (Var faktiskt medveten om vilken typ av apistogramma det var eftersom jag frågat dig förut, var mera ett konstaterande som i "vilket snyggt mål" eller liknande men ser nu att det blev lite otydligt haha).

    Vad matar du dem med? Ska iväg och kolla på apistogrammor imorgon nämligen.

    Önskar dig detsamma!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Äntligen fredag! Vill passa på att önska alla trådbesökare en riktigt trevlig helg!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Härliga bilder så här till morgonkaffet! Vilken apistogramma den i lillkaret är, speciellt hanen kanske men båda är ju väldigt fina! Är det alger eller mossa till höger? Fint hur som helst, ser så naturligt ut!
    Det är Apistogramma atahualpa! Det är nog alger . Har lite sötvattentång som vuxit fast på en rot men i övrigt är allt det gröna på rötter och pinnar någon sorts alg.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368

    Som att leva i en stor skål med godis
    Det tycker jag också! Barnen, som älskar godis, håller dock inte med

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Härliga bilder så här till morgonkaffet! Vilken apistogramma den i lillkaret är, speciellt hanen kanske men båda är ju väldigt fina! Är det alger eller mossa till höger? Fint hur som helst, ser så naturligt ut!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...